Böja en Plåt?
Böja en Plåt?
Jag har en plåt som jag trycker ner i en U-profil.
Jag trycker på mitten med ett rör exempelvis.
Jag vill att plåtens kanter ska hamna i nivå med kanterna på U-profilen och mitten ska ligga an mot botten.
Hur mycket bredare än måttet A ska plåten vara?
Är det kedjelinjen som beskriver bågen?
Jag trycker på mitten med ett rör exempelvis.
Jag vill att plåtens kanter ska hamna i nivå med kanterna på U-profilen och mitten ska ligga an mot botten.
Hur mycket bredare än måttet A ska plåten vara?
Är det kedjelinjen som beskriver bågen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- SeniorLemuren
Re: Böja en Plåt?
Nej jag har inte det programmet.
Vet det programmet vad som händer när man trycker ner plåten på mitten?
Kedjekurvan ser ut så här:

Vet det programmet vad som händer när man trycker ner plåten på mitten?
Kedjekurvan ser ut så här:
Varför tror du att det blir en kedjekurva? Jag skulle nästan utgå från ett cirkelsegment. Men formen blir ju olika beroende på hur lång plåten är.
Jag tänkte att exempelvis en stor mycket tunn plåt bågnar efter kedjekurvan av sin egen tyngd.
Placerar jag en tyngd i centrum på en tjockare plåt blir effekten den samma ungefär?
Placerar jag en tyngd i centrum på en tjockare plåt blir effekten den samma ungefär?
- SeniorLemuren
Här finns en kalkylator som jag hittade...https://www.had2know.org/academics/cate ... chain.html
Sätter jag in höjden (B) på stolparna till 5 och längden emellan (A) till 10 och testar lite olika längd på kedjan så fås att den ska vara 14.9
för att nå botten.
Sätter jag in höjden (B) på stolparna till 5 och längden emellan (A) till 10 och testar lite olika längd på kedjan så fås att den ska vara 14.9
för att nå botten.
- SeniorLemuren
Det är inte en kedja.
Plåtens nedböjning följer elastiska linjen som är ett andragradspolynom eller tredjegradspolynom beroende på randvillkor.
Plåtens nedböjning följer elastiska linjen som är ett andragradspolynom eller tredjegradspolynom beroende på randvillkor.
Det här handlar inte om gravitationens effekt på en mjuk del med fördelad massa. Utan hur en styv pryl böjer sig.
Det beror ju på hur lång. Ju längre den är ju mer påverkas formen av gravitationen och mindre av styvheten.
- SeniorLemuren
Jag använde Conic curve funktionen i Fusion för att efterlikna Euler elastica och fick fram dessa siffror båglängd 14.9 mm i en modell 5 x 10 x 5 med vertex point -10 mm
Det är helt förenligt med att den kurvan är en ganska bra approximation av en Euler-elastica för din geometri.
Det betyder inte att Fusion’s conic är den exakta elastica-lösningen, men:
du ligger helt rätt i storleksordning,
och din Conic-kurva är rimligt nära vad en verklig böjd plåt skulle ge.
Så:
Ja, 14,9 mm är ett mycket rimligt värde om du försöker efterlikna en Euler-elastika med Conic Curve i Fusion. Ska man ha bättre precition så får man använd non linear FEM analys och den finns inte i Fusion360 men i Inventor Pro.
Det är helt förenligt med att den kurvan är en ganska bra approximation av en Euler-elastica för din geometri.
Det betyder inte att Fusion’s conic är den exakta elastica-lösningen, men:
du ligger helt rätt i storleksordning,
och din Conic-kurva är rimligt nära vad en verklig böjd plåt skulle ge.
Så:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag bugar och tackar.
Det är betydligt smidigare att klippa till en plåt och trycka i utan att sedan behöva korrigera.
Det är betydligt smidigare att klippa till en plåt och trycka i utan att sedan behöva korrigera.