Hejsan
Tänkte bara höra om någon här har lite kunskap om varmvattenberedare?
Bor i ett hus, direktverkande el sol uppvärmning och i princip en stor varmvattenberedare på 300l med elpatron 3kw.
Fungerat fint i många år, alla 12 vi bott här. Nu har den såklart börjat strula, precis innan flytt. Har den inställd på 75 grader, stått så sedan vi flyttade in.
Dottern stod i duschen en dag, blev iskallt. Trodde först hon duschat upp allt varmvatten men märkte snart att då inte var fallet. Mätte resistens över elpatronen, 55 ohm. Mätte ingående stämning, 400v mätte spänning efter termostat , 0v. Hmmm
Efter en timmes surande och funderande snubblade jag över nibes hemsida med övertempskydd, eller som de säger temperaturbegränsare. Letade, hittade faktiskt att den löst ut. Återställde och sedan fungerar det ok. Men idag, 4 dagar senare löste den ut igen. Skitkall dusch för mig ikväll!!
Vrider på termostaten som klickar. Den är igång igen och värmer vattnet, men hur länge!?!?
Någon som kan gör inne vad det kan bero på? Vad gör man åt saken? Är det en sliten elpatron och termostat och få det bytt?
Nibe compact Er 56-300
Övertempskydd löser på varmvattenberedare
Övertempskydd löser på varmvattenberedare
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
rikkitikkitavi
Re: Övertempskydd löser på varmvattenberedare
skruva ner termostaten lite. Den kan vara nära temperaturen som överhettningskyddet löser ut.
elpatronen kan vara kalkad, så blir den för varm.
överhettningskyddet och termostaten kan vara slitna och därför öppna vid lägee temperaturer.
Man kan stänga och tömma och kontrollera elpatronen och byta både den och hela termostatpaketet.
elpatronen kan vara kalkad, så blir den för varm.
överhettningskyddet och termostaten kan vara slitna och därför öppna vid lägee temperaturer.
Man kan stänga och tömma och kontrollera elpatronen och byta både den och hela termostatpaketet.
Fick byta övertemp skydd på min parka safir 200 vvb för några år sedan… årgång ca 1995…ish..
Liknande fenomen….
Senare fick jag också problem med elementanslutningarna som oxiderade och brann upp en efter en…
De var någon form av hylsterminal som sköts på ändarna på värmeelementen…
Byttes ut mot lämplig storlek ’sockerbitar’ ( vita skruvterminalblock)…
Så ja övertempskydden kan börja bråka….
Min funkar nu ok igen…. Typ 5år senare..
Liknande fenomen….
Senare fick jag också problem med elementanslutningarna som oxiderade och brann upp en efter en…
De var någon form av hylsterminal som sköts på ändarna på värmeelementen…
Byttes ut mot lämplig storlek ’sockerbitar’ ( vita skruvterminalblock)…
Så ja övertempskydden kan börja bråka….
Min funkar nu ok igen…. Typ 5år senare..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har haft ett övertempskydd på en VVB som började lösa ut allt oftare, till slut gick det inte att trycka in då det fjädrade ut direkt.
Efter att ha skruvat isär och plockat ut det så jag att en liten ställskruv hade skruvat ur sig kanske ett kvarts varv.
Lacken som håller skruven hade krackelerat.
Skruven för-spänner ett litet fjädrande metallbleck eller hur man nu ska förklara det.
Skruvade in skruven igen, det syntes på lack-flisorna vilket läge skruven skulle ha.
På med lite nagellack, lät det torka, och den funkade igen.
Man skall naturligtvis inte skruva in för mycket för då löser skyddet aldrig ut.
Efter att ha skruvat isär och plockat ut det så jag att en liten ställskruv hade skruvat ur sig kanske ett kvarts varv.
Lacken som håller skruven hade krackelerat.
Skruven för-spänner ett litet fjädrande metallbleck eller hur man nu ska förklara det.
Skruvade in skruven igen, det syntes på lack-flisorna vilket läge skruven skulle ha.
På med lite nagellack, lät det torka, och den funkade igen.
Man skall naturligtvis inte skruva in för mycket för då löser skyddet aldrig ut.
Tack för alla svar, jätteschyst av er! Jag får hålla lite koll och se över det lite. Kanske be en rörmokare kolla över det ändå!
-
rikkitikkitavi
Nytt element och termostat kostar runt 3-4000 SEK skulle jag tro, ex arbete att byta.