Hjälp med val av hårdvara till hastighetskompensering RC servo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stefanden

Hjälp med val av hårdvara till hastighetskompensering RC servo

Inlägg av stefanden »

Visste inte riktigt hur jag skulle formulera trådrubriken på bästa sätt men ja ja detta blev det.
Jag har suttit och knåpat lite under sommarhalvåret på en liten grunka till hjullastaren jag kör under vinterhalvåret och sandar med, och nu har jag då fått hårdvaran rent mekaniskt att funka och givetvis barkar det iväg ytterligare...
Grejjen är då den att jag har 3d printat och monterat en konstruktion under spakstället till 3dje hydraulfunktionen som används till att starta stoppa (steglös spak som dras fram och tillbaka) sandningsvalsen på sandningsskopan, detta dras med ett kraftigt RC servo som jag nu sköter med en vanlig enkel servotestare och reglerar farten med poten på denna.
Grejjen jag nu har börjat att fundera på är att implementera någon typ av styrning till detta, tanken då är väl att kunna montera en givare på typ kardanaxeln för att kunna läsa av rotation/pulser för att via detta kunna reglera utstyrningen på RC servot för att kunna kompensera för olika hastigheter eller då stanna när maskinen stannar.
Dock är det när vi kommer till hårdvaran som jag är lite tveksam, står ju och väger mellan Arduino eller ESP32 vad det verkar.
Kriterierna jag känner att jag skulle vilja ha uppnådda är väl typ:

Skärm med UI för möjlighet att kalibrera/visualisering av hastighet,branthet på utstyrningskurva samt möjligt lite annan data.
Matas med 24V.
Gärna så mycket "färdiga" boards som möjligt, prioriterar köpta färdiga grejjer före custom pcb och lödning i detta projektet, plats är inget stort problem.
Möjlighet att kunna använda "vanliga" industriella 24V givare, för driftsäkerhet som skall sitta i motorrum osv.
Fysiska knappar före touch till UI samt andra funktioner.
Möjlighet för servo att gå till en viss position när strömmen bryts.
Möjlighet till minst 2 analoga ingångar för potar.
Möjlighet till minst 6 digitala ingångar för givare.
Billiga DIY lösningar, ingen produkt jag tänker ta vidare utan något jag sitter och knåpar på i pojkrummet.

Jag känner att hade jag åtminstonne en fungerande hårdvara så kunde jag sitta och bråka med programmeringen på kvällarna, bör tilläggas att enda programmeringen jag har erfarenhet av är G-cod till cnc maskiner vilket jag har insett är totalt värdelöst vad gäller detta...

Bifogar en bild på cadmodellen då jag inte har tagit någon bild på det monterat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.