Funderingar kring val av kontakter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Funderingar kring val av kontakter

Inlägg av Mizzarrogh »

Hade tänkt bygga några optiska sensorer till ett system med pneumatiska cylindrar som skall sitta på en maskin.

Varje sensor kommer att ha tre, eller fyra utledare.
Dessa tänkte jag mig sedan ansluta till en central.

(Tyverr är jag osäker på om min budget för närvarande medger inköp av riktiga kontakter, särskillt som det kommer att krävas 10 st kompletta uppsättningar enbart till sensoringångarna för cylindrarna...
(de jag tittade på gick på över 750:- st =1500 per set (x10), avsevärt mer än tom riktiga, kompletta givare skulle kosta, så det är förstås inte att tänka på...))

Då toleransen hos givarna är ganska stor, och de endast har funktion av/på funderade jag om det skulle gå att använda tex någon typ av billiga standardkontakter (tex ljudkontakter)

Funderade över om inte tex "feltamas" XLR kontakter, eller något i den stilen skulle kunna fungera. (bortsett från att de endast verkar ha trepoliga i sortimentet) En klar fördel är att de såg ut att ha (förmodligen symboliskt) dragskydd. Har även funderat litet kring deras högtalarkontakter.

Nackdelen är att jag inte vet om de klarar miljön i en halvdammig lokal som står ouppvärmd långa perioder utan att oxidera sönder.

Låter detta vettigt, eller enbart dummsnålt?

Alla Förslag mottages tacksammt!

:humm: [/i]
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Det mätinstrument jag håller på med har bara militärkontakter(typ MIL-C), de är slitstarka och svår att förstöra.

Frågan är om man har råd att maskinen står still därför kontakterna måste bytas ut/glappar.

Man vill helst att systemet alltid fungerar utan att det behövs massa service varje gång det startas upp.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Var införskaffar man lämpligast dessa?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Finns både på elfa och farnell.
De är inte billiga.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Svindyra, men håller verkligen och är pålitliga...

Efter 10 år i blå uniform så tycker man att nästan alla andra kontakter är rent skit... ;)

Det finns smidigare, billigare och "snyggare" kontaker med bra tålighet och prestanda ( bilindustrin är främsta stället för att hinna billiga tåliga kontakter)

Och ja, kontaktdon och kablar är ofta en tämligen stror del av kostnaden - trots att man inte tycker att det är den roligaste biten direkt...
TERdON
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

Det är alltså ett specifikt krav att det ska vara enkelt att koppla i och ur dem?

I liknande situationer i anläggningar som jag varit med och byggt så har vi alltid använt antingen kopplingsdosa, sockerbitar eller en kopplingslåda med plintar (ABS-låda typ), eftersom det är så mycket billigare. Den häftigaste varianten vi använt är en kopplingsbar sockerbit, så man kan koppla isär sockerbiten alltså. Kommer tyvärr inte ihåg artikelnumret för den.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Nej, det är inte ett specifikt krav att det skall gå att koppla isär, så länge anslutningen är pålitlig, anläggningen kommer att vara fast installerad.

Det går kanske att koppla in givarna fast, när ni säger det.

Funderade kring kontakter mest av praktiska orsaker, med hänseende på framtida underhåll och ombyggnad av elektroniken.
Delar av styrelektroniken kommer också att vara inkapslad i oljebad.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Kan du skippa kontakterna så gör det.
Finns inget värre än maskiner med en massa udda kontakter.
Mycket bättre/flexiblare med kopplingslådor.
Oftast brukar givare finnas med M12 kontakt. Smidigt om det är en utsatt givare som behöver bytas ofta.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

XLR kanske skulle fungera? (Om det är tre trådar alltså)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kjell & Co har billiga XLR. 3, 4, 5 och 7-pols.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Aha, heter de XLR då också, då har man lärt sig något nytt ^^;
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

D-sub 9 pol i hyffsad kvalite och så fyller du kåpan med smältlim så det inte blir något problem med fukt och ledare som lossnar i lödningen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Allright, tackar för alla tips, lutar åt att det blir 2 st MIL kontakter, en 10 pol för inkommande data samt en 2 pol för drivspänning.
Sedan tätade kopplingsboxar.

Då bör man ju kunna få ned priset avsevärt, utan att kompromissa tror jag.

Funderade även litet över VGB kontakter, men vid summering visade det sig bli över gånger dyrare, och tror inte resultatet blir bättre.

Edit: Stavning
Skriv svar