Motståndsdekad, reparation eller uppgradering?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Motståndsdekad, reparation eller uppgradering?

Inlägg av FormerMazda »

Jag köpte en dekad via ett typ samköp här: viewtopic.php?t=113214
Och jag blev stolt ägare till den gula där! :)

Nu har jag den på bänk och testade direkt alla värden och fann att bara en ratt är en smula ur spec så att säga.
Första ratten, med 10 ohm per steg, den första ger 66,3ohm istället för 10. Och öppnar man upp dekaden så ser man att den är tydligt bränd.

Det är en svart axiell resistor, märkt: H2 [ny rad] 10R03
Hittade dessa som visuellt ser likadana ut och det känns rimligt att det står för 10ohm 3W.
https://www.goldnewseletronica.com.br/c ... -1-rs2b10r

Nu skulle jag kunna klicka hem valfri 10ohm 3W och kalla det en dag. Men jag gick över alla rattars värden.

Nu är det mätt med en fluke 177, så noggrannare än så här kan jag inte mäta ändå.
De flesta värden ligger ändå bra till, men en del sticker iväg lite.

Nu kommer jag inte använda den här knappt alls, och när jag använder den vet jag inte om jag faktiskt ha nån nytta av noggrannhet egentligen.
Möjligtvis som en kul grej bara att byta en del av, eller alla, resistorerna.

Nu är det 3W motstånd i, och utan att ha googlat så antar jag att låg tolerans och hög effekt blir dyrt.
3W vet jag inte om jag egentligen behöver, 1W eller 0,5W skulle egentligen duga. Men, det går väl att kika på alternativen.

Hur hade ni gjort? :)
Och har ni tips på prisvärda resistorer tas detta emot.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Motståndsdekad, reparation eller uppgradering?

Inlägg av 4kTRB »

Du kan ju hitta rätt värde i en påse med billiga 5% motstånd.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Ja, men först vill jag nog kika på alternativet att förbättra, så sämre än 3% blir nog inte första målet. :)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

https://www.amazon.se/AUKENIEN-Sortimen ... r=8-3&th=1

Man skulle förstås kunna köpa en sats likt denna, nu är det bara 5st av varje, men det skulle räcka långt då de flesta ändå är inom tillräckligt god spec redan i min dekad.
Överblivna värden kan ju värma en hylla med allt annat..

Kommer nog komplettera dekaden med en vridpotentiometer eller två med.
Inte i serie med dekaden, bara monterade i den så man har ett par som alltid finns.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag skruvade isär den andra nu, den som var felmärkt, två resistorer är brända i överkanten på på x 1000 på den.
Jag skall titta om precisionsmotstånden jag köpte av någon här för länge sedan kanske passar.
(Jag skickade PM om resten)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Ingen fara, jag klickade hem en sats med motstånd, så jag ska byta dom som är mest ur spec så blir det en för mig onödigt bra dekad sen. :)

Och komplettera med en vridpot också. Megadekad!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

:tumupp: Du får gärna berätta mer här sedan då jag behöver göra samma fix på min och så klart inviga "nya" lödstationen jag köpte förut! :)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det kommer uppdateras, ska bara få hem saker först.

Men principiell uppbyggnad på min dekad är att det är fyra rattar, och varje ratt har 11 lägen, 0-10.
I läge noll är ratten "byglad".
Sen för varje läge kopplas en resistor in i serie. Så varje ratt har 10st likadana resistorer på sig.

Därför när den första resistorn har brunnit så blir värdet fel på alla andra lägen.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Min erfarenhet är att en motståndsdekad har man ingen nytta av. Om man bygger en prototyp på en experimentplatta går det snabbt att byta ett motstånd. Långa ledningar mellan experimentplatta och motståndsdekad ger ofta upphov till problem.
--
Men en universalmätbrygga (en brygga som går att koppla både som Owen-brygga, Maxwell-brygga, Campbell-brygga och Anderson-brygga) har man nytta av. Alltså en sådan som kan mäta induktans och förlustfaktor i spolar samt ömsesidig induktans. Sådana bryggor kan man komma över begagnade och går också lätt att bygga själv.
--
För mätning av induktanser i frekvensområdet 1-20 MHz är dessa bryggor olämpliga och därför användes en så kallad dubbel T-brygga.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Motståndsdekaden ger väl betydligt bättre precision än en potentiometer om man vill prova sig fram till vilket värde som behövs? Särskilt vid lite större effekter där en vanlig pot lätt brinner.

Visst, det finns potar som tål hög effekt, men de tenderar väl att ha betydligt sämre upplösning då de är trådlindade?

På jobbet förut hade vi en kul "dekad". Det var inga vridomkopplare utan det var M8-bultar som man byglade med kopparbleck (typ 3x20 mm), den fixade flera hundra ampere (jag tror jag körde 600 A genom den). Jag använde den just för att reglera strömmen. Det var för att testa vad som händer om man kör för hög ström genom A-mätningen på en multimeter som saknar säkring. Provade också vad som händer om man råkar stoppa mätprobarna i ett 63 A-uttag (inte så sannolikt kanske) eller om man ska mäta på ett bilbatteri men råkar ha sladdarna sitta för strömmätning.

Men 63 A-uttaget så hann uttagets säkring lösa. Med bilbatteriet sa det "poff" och sen var "strömshunten" (en 2-3 mm tjock trådbygel) i multimetern spårlöst borta (den hade antagligen förångats...). Så därför var vi tvungna att börja trappa upp strömmen stegvis.

Denna dekad stod på en lastpall och var alltså i storleksordningen som en spis.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

FormerMazda skrev: 11 november 2025, 08:22:08
Hittade dessa som visuellt ser likadana ut och det känns rimligt att det står för 10ohm 3W.
https://www.goldnewseletronica.com.br/c ... -1-rs2b10r

Nu skulle jag kunna klicka hem valfri 10ohm 3W och kalla det en dag. Men jag gick över alla rattars värden.

Nu är det mätt med en fluke 177, så noggrannare än så här kan jag inte mäta ändå.
De flesta värden ligger ändå bra till, men en del sticker iväg lite.

Nu kommer jag inte använda den här knappt alls, och när jag använder den vet jag inte om jag faktiskt ha nån nytta av noggrannhet egentligen.
Möjligtvis som en kul grej bara att byta en del av, eller alla, resistorerna.

Nu är det 3W motstånd i, och utan att ha googlat så antar jag att låg tolerans och hög effekt blir dyrt.
3W vet jag inte om jag egentligen behöver, 1W eller 0,5W skulle egentligen duga. Men, det går väl att kika på alternativen.

Hur hade ni gjort? :)
Och har ni tips på prisvärda resistorer tas detta emot.
Jag skulle ju satsa på 3 W för de lägre värdena. Sedan hur högt upp du ska gå i resistans och spänning är det du som vet bäst.
De dekader jag brukade använda använde jag knappast över 24V. Och då kan man snabbt gå över 3W vid låga resistansvärden. Men att vara medveten om vilka spänningar man kan använda vid olika resistanser gör ju att man knappast kommer att bränna dekaden. Det var ju när någon annan hade lånat den som det hade inträffat saker. Ändå hade några av våra säkringar. Ändå bränner man en säkring anser ju vissa att säkringen hade för lågt värde.

Ofta när man labbade tycker jag man hade bra nytta av dekaden. Men de senaste 25 åren har jag nog inte använt en dekadresistor.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Min tanke var att ha dem till enklare laborationer, de har nog varit på någon skola eller liknande i tidigare liv tror jag.

Jag har ett par ställ med potentiometer och en stor reostat (samt ett par gamla skjutreostater som fungerar på samma vis), men jag tycker inte att de är speciellt exakta per default om man inte mäter mot någonting annat först och de svänger nog en del avhängigt temperatur och sådant också tror jag då i synnerhet gamla reostater kan bli riktigt ordentligt varma när man använder dem under hög last. Enda fördelen är väl ett de tål i sammanhanget labbplator i plast på arbetsbänken rätt extrem last innan de brinner, labbplattan lär börja ryka långt innan reostaten gör det... Samt att de kan dubbla som medelmåttig generell (och icke RF) barlast vid behov, i allafall för låga laster.
Annars är det väl mer att detta kostar kaffepenger jämfört med riktiga grejer.
Skriv svar