PLC - programmering till pelletsbrännare
-
PLC - programmering till pelletsbrännare
Någon som sysslar med programmering av PLC ?
Har en PLC-styrd pelletsbrännare.
Mitsubishi FX, Melsec, MM+2,5. Beijer E 150.
Har en PLC-styrd pelletsbrännare.
Mitsubishi FX, Melsec, MM+2,5. Beijer E 150.
Jag är också PLC-guru, visserligen har jag nästan bara använt Omron-grejer, men är det inget komplicerat du vill göra så skiljer det nog inte så mycket. Bara att fråga på alltså!
Skulle det i slutändan visa sig att kompetensen för att hjälpa dig inte finns här, leta på http://forums.mrplc.com - grymt PLC-forum, fast det är förstås på engelska till skillnad från det här.
Skulle det i slutändan visa sig att kompetensen för att hjälpa dig inte finns här, leta på http://forums.mrplc.com - grymt PLC-forum, fast det är förstås på engelska till skillnad från det här.
-
Precis som baron3d nämnde så är troligen det enklaste sättet att börja lära sig programmera ett PLC att börja kika på enkla ladder-diagram. Om man lär sig hur de olika symboler för brytande/slutande ingångar, utgångar ser ut så kan man ganska lätt se hur ett enkelt program är uppbyggt. Om man från början håller sig till enkla låskretsar och struntar i timers, minnen, register o.s.v. så kan man börja göra enkla små program ganska fort. Problemet är väl kanske att jag antar att ett program till en pelletsbrännare består av "lite" mer än det mest grundläggande. Kuude vara kul att få veta lite mer om vad det är för typ av "ändringar" som du vill göra. Har själv programmerat en del Melsec i både ladder och SFC, så om det är något specifikt du undrar över så är det bara att hojta. Men som sagt, börja med att kika på ladderdiagram
-
Ok, ska titta på ladders.
Ett par problem :
1. Uppdatering : När bakvärmevakten utlöser startar internskruven för att tömma brännaren på pellets = förhindra brand i brännaren utanför pannan.
Önskar begränsa gångtiden på motorn
2. Uppdatering :Optovakt indikerar låga när brännaren tänder och skall då slå av eltändningen som är ett keramiskt element på 300 W (230V).
Optovakten fladdrar och gör att reläet (mekaniskt Phoenix 2961150 6A) i PLC:n fladdrar och ger ljusbåge)
Fixas det mha PLC-programmering el skyddskrets över elementet?
3. Nytt moment : Automatisk asksugning föregången av förlängd paus efter senaste gångperiod
4. Nytt moment : internskruven skall gå kortvarigt intermittent då brännaren inte går
Vad behövs för att kunna läsa projektet ? Är Melsec, MM+ etc gamla prylar (= går att få tag i billigt) ???????????
mvh !
Ett par problem :
1. Uppdatering : När bakvärmevakten utlöser startar internskruven för att tömma brännaren på pellets = förhindra brand i brännaren utanför pannan.
Önskar begränsa gångtiden på motorn
2. Uppdatering :Optovakt indikerar låga när brännaren tänder och skall då slå av eltändningen som är ett keramiskt element på 300 W (230V).
Optovakten fladdrar och gör att reläet (mekaniskt Phoenix 2961150 6A) i PLC:n fladdrar och ger ljusbåge)
Fixas det mha PLC-programmering el skyddskrets över elementet?
3. Nytt moment : Automatisk asksugning föregången av förlängd paus efter senaste gångperiod
4. Nytt moment : internskruven skall gå kortvarigt intermittent då brännaren inte går
Vad behövs för att kunna läsa projektet ? Är Melsec, MM+ etc gamla prylar (= går att få tag i billigt) ???????????
mvh !
Vad har du för brännare som det sitter ett FX system i?
MM+ är ett gammalt program, ca 6-7 år sedan det blev ersatt av GX IEC Developer-serien.
Huruvida Beijer vill/kan sälja det till en överkomlig peng (kostade ca 10000:-) har jag ingen aning om ...
Det är inte helt nödvändigt att ha just MM+, det går att uppgradera projektet till GX IEC om du har tillgång till det.
Det är dock nödvändigt att ha tillgång till det "nuvarande" projektet, då det inte går att läsa ur PLC: i annat än backup-syfte. Inte utan en väldigt massa jobb i alla fall.
MM+ är ett gammalt program, ca 6-7 år sedan det blev ersatt av GX IEC Developer-serien.
Huruvida Beijer vill/kan sälja det till en överkomlig peng (kostade ca 10000:-) har jag ingen aning om ...
Det är inte helt nödvändigt att ha just MM+, det går att uppgradera projektet till GX IEC om du har tillgång till det.
Det är dock nödvändigt att ha tillgång till det "nuvarande" projektet, då det inte går att läsa ur PLC: i annat än backup-syfte. Inte utan en väldigt massa jobb i alla fall.
Ta ut programmet och lägg upp det här på forumet Snapphanehere.
Jag använder GX IEC Developer samt det gamla Medoc 2.40.
Det programmet du får ut ur PLC'n innehåller ju ingen förklarande text,
den texten har bara programmeraren av det ursprungliga programmet
men det går oftast bra att tyda ändå.
Mitsubishis representant här i Sverige har annars en mycket bra support,
hämta gärna ned en demo version av GX IEC Devoloper, dock bara 512 steg
men det räcker att börja med.
http://www.beijer.se/web/web_aut_se.nsf ... 100048F18D
Kjelle
Jag använder GX IEC Developer samt det gamla Medoc 2.40.
Det programmet du får ut ur PLC'n innehåller ju ingen förklarande text,
den texten har bara programmeraren av det ursprungliga programmet
men det går oftast bra att tyda ändå.
Mitsubishis representant här i Sverige har annars en mycket bra support,
hämta gärna ned en demo version av GX IEC Devoloper, dock bara 512 steg
men det räcker att börja med.
http://www.beijer.se/web/web_aut_se.nsf ... 100048F18D
Kjelle
-
Hej alla som svarat på mina frågor! Vill först o främst tacka för det! Fantastiskt forum.
* Brännaren är en EcoTec A3 från 2002.
En av ett 30-tal i ett projekt med PLC-styrning + GSM-modem för
datalogg mm. Projektet lades ned, men jag behöll prylarna som såvitt
jag förstår håller hög standard.
* Har "gentlemens agreement" med EcoTec att inte sprida
projektet/programkoden, så kan tyvärr inte lägga upp det på forumet.
* Har inte tillgång till Melsec, GXIEC el dylikt.
Är konverteringen problemfri, dvs utan att man behöver kontrollera
varenda programrad ??
* Rel stort projekt, men vill minnas att många rader gäller logg av data.
Undrar hur många programrader som behövs för enbart själva styrningen
av brännaren.
Trevlig Helg / S
* Brännaren är en EcoTec A3 från 2002.
En av ett 30-tal i ett projekt med PLC-styrning + GSM-modem för
datalogg mm. Projektet lades ned, men jag behöll prylarna som såvitt
jag förstår håller hög standard.
* Har "gentlemens agreement" med EcoTec att inte sprida
projektet/programkoden, så kan tyvärr inte lägga upp det på forumet.
* Har inte tillgång till Melsec, GXIEC el dylikt.
Är konverteringen problemfri, dvs utan att man behöver kontrollera
varenda programrad ??
* Rel stort projekt, men vill minnas att många rader gäller logg av data.
Undrar hur många programrader som behövs för enbart själva styrningen
av brännaren.
Trevlig Helg / S
Jag har ju utvecklat styrningen till Janfire NH-brännaren ända från idé och beskrivning från Janfire via schema + mönsterkort till all programmering.
Och det är MÅNGA rader men den brännare är inte heller så primitiv så att säga.
Jag är inte bekant med en A3 rent mekanisk (men såklart är Janfiren bättre
) men det finns vissa saker du ska ha helt klart för dig: säkerheten och säkerheten!
Det viktigaste är att veta när det "blir fel" och vad brännaren ska göra då. Sedan kan det vara bra att veta om man vill ha olika effektnivåer, om det ska kunna växlas mellan dom eller kanske rent av "glida" mellan osv.
Men det viktigaste är alltså säkerheten och vad man ska göra!
Det är lättare att ändra programmet om kåken inte har brunnit ner, omstartstiden är liksom lite kortare om huset fortfarande står.
Och det är MÅNGA rader men den brännare är inte heller så primitiv så att säga.
Jag är inte bekant med en A3 rent mekanisk (men såklart är Janfiren bättre

Det viktigaste är att veta när det "blir fel" och vad brännaren ska göra då. Sedan kan det vara bra att veta om man vill ha olika effektnivåer, om det ska kunna växlas mellan dom eller kanske rent av "glida" mellan osv.
Men det viktigaste är alltså säkerheten och vad man ska göra!
Det är lättare att ändra programmet om kåken inte har brunnit ner, omstartstiden är liksom lite kortare om huset fortfarande står.
-
Hej igen
Tack icecap m fl.
Har en bekant som är helnöjd J-fireägare, dock äldre modell.
A3:an har roterande 4-vingad lufttät matarsluss med enkel internskruv till roterande kopp med underförbränning. Eltändning modell värmepistol i botten på koppen. 2 optovakter för lågan. Kapacitiv nivågivare för pellets i internförrådet. Bakvärmevakt.
Effektreglering finns inte. Kan man programmera in det med bibehållna emissionsvärden inkl korrekt rökgastemp ???
Ger fn mycket bra värden i en gammal Hässleholmspanna.
Säkerheten är hög-prio förstås o har som ambition att toppa upp den på några punkter.
Men som sagt - programmeringen skulle jag vilja lära mej alt lägga ut på entreprenad till "rätt pris". Känns mer o mer som att det senare alternativet
är det realistiska.........
mvh / S
Tack icecap m fl.
Har en bekant som är helnöjd J-fireägare, dock äldre modell.
A3:an har roterande 4-vingad lufttät matarsluss med enkel internskruv till roterande kopp med underförbränning. Eltändning modell värmepistol i botten på koppen. 2 optovakter för lågan. Kapacitiv nivågivare för pellets i internförrådet. Bakvärmevakt.
Effektreglering finns inte. Kan man programmera in det med bibehållna emissionsvärden inkl korrekt rökgastemp ???
Ger fn mycket bra värden i en gammal Hässleholmspanna.
Säkerheten är hög-prio förstås o har som ambition att toppa upp den på några punkter.
Men som sagt - programmeringen skulle jag vilja lära mej alt lägga ut på entreprenad till "rätt pris". Känns mer o mer som att det senare alternativet
är det realistiska.........
mvh / S
Använde Mitsubishi FX system på gymnasiet när man gick där för några år sen. Är inte så svårt att köra med om man använder sig av Melsec Megraf (tror det var det och inte Medoc vi använde på slutet).
Använde iaf det programmet där man gör programmering genom funktionsdiagram eller grafcet som det även kan kallas.
Här är ett exempel på sådan programmering:
http://edison.upc.es/curs/grafcet/figs/grafcet.gif
Varje ruta 0-9 är där man lägger utgångarna. Varje litet streck emellan är övergångsvillkor vilket kan vara en tid eller en ingång som ska påverkas..
Förövrigt så hatar jag instruktionslistor då dom är så tråkiga och jobbiga. Får sitta och rita om dom till ladderdiagram om jag ska förstå det på ett smidigt sätt.
EDIT:
Tror förövrigt att jag har kvar både Melsec Medoc och Melsec Megraf på någon skiva här hemma. Trevliga små dos-program
Använde iaf det programmet där man gör programmering genom funktionsdiagram eller grafcet som det även kan kallas.
Här är ett exempel på sådan programmering:
http://edison.upc.es/curs/grafcet/figs/grafcet.gif
Varje ruta 0-9 är där man lägger utgångarna. Varje litet streck emellan är övergångsvillkor vilket kan vara en tid eller en ingång som ska påverkas..
Förövrigt så hatar jag instruktionslistor då dom är så tråkiga och jobbiga. Får sitta och rita om dom till ladderdiagram om jag ska förstå det på ett smidigt sätt.
EDIT:
Tror förövrigt att jag har kvar både Melsec Medoc och Melsec Megraf på någon skiva här hemma. Trevliga små dos-program

Funktionsdiagramen är bra på sitt sätt också. De ger en bra bild över programmet, men till att börja med tror jag att ladder är det bästa att börja titta på. Där är det lätt att sätta sig in i och förstå varför ett program ser ut på ett visst sätt. Man kan se det "elektriskt" på ett helt annat sätt. Har också kört gamla Medoc/Megraf men även GXdeveloper. Håller med dig om att i början är instruktionslistor inge vidare, men måste säga att efter ett tag när man lärt sig de olika kommandona så går mycket av programmeringen snabbare med instruktioner.