Hur fungerar en glaskrossdetektor?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Hur fungerar en glaskrossdetektor?

Inlägg av EPG »

Jag har limmat fast glaskrossdetektorer på 4st fönsterrutor nere i min källare och nu ska de kopplas in till något också.

Dessa detektorer är alltså helt och hållet passiva och varje detektor är tvåtrådig.
Efter lite googling så konstaterar jag att de är baserade på ett piezoelement och är avstämda på vissa frekvenser. (frekvenser som uppstår när glas krossas).

Modellen heter ABUS GBM7300.

Enligt mig innebär detta att de i praktiken rimligen borde fungera i princip som små microfoner och borde alltså kopplas till någon form av förstärkare med någon typ av gränsvärdesdon som ska ge utsignal när någon "skriker i microfonen" tillräckligt högt.

1. Någon som kan bekräfta?

2. Hur ser ett sådant gränsvärdesgon ut?

3. Kan man koppla flera glaskrossdetektorer på samma ingång? Serie eller parallellkoppling?

Jag har försökt att "youtuba" på min fråga men de enda sökresultaten jag får berör akustiska glasdetektorer och det är jag ju inte hjälpt av eftersom att de fungerar helt annorlunda.
Joe

Re: Hur fungerar en glaskrossdetektor?

Inlägg av Joe »

1. Kolla installationsguiden och koppla in glaskrossdetektorerna som en vanlig magnetkontakt.
https://c1.abus.com/asc-pim-assets-01/m ... 08_ADo.pdf

3. I serie.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Finns flera typer, men akustiska är i princip en mikrofon och sedan nånting som tolkar ljudet och sen skickar iväg en signal.

När man testar dom använder man en speciell låda som via en högtalare spelar upp ett ljud som ska motsvara en krossad ruta.
svanted

Inlägg av svanted »

det är en mikrofon som är känslig för höga frekvenser,
har man en på muggen måste man ha mjukstängande toalettlock annars går larmet om man smäller igen det :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Glenn skrev: 8 november 2025, 02:22:12 När man testar dom använder man en speciell låda som via en högtalare spelar upp ett ljud som ska motsvara en krossad ruta.
Går även att skramla med en nyckelknippa (i alla fall med såna som inte limmas mot glaset) :)

Om jag inte minns fel så kopplas de normalt till en dosa med återställningsknapp, för de brukar ha en lysdiod som indikerar vilken detektor som löst ut. Men vet inte om den knappen bara bryter slingan.

Dosan brukar väl också ha en lysdiod så man först kan se vilken "grupp" av detektorer som löst.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

Glenn skrev: 8 november 2025, 02:22:12 Finns flera typer, men akustiska är i princip en mikrofon och sedan nånting som tolkar ljudet och sen skickar iväg en signal.

När man testar dom använder man en speciell låda som via en högtalare spelar upp ett ljud som ska motsvara en krossad ruta.
svanted skrev: 8 november 2025, 08:43:00 det är en mikrofon som är känslig för höga frekvenser,
har man en på muggen måste man ha mjukstängande toalettlock annars går larmet om man smäller igen det :)
Nej nej!

Det ni beskriver är akustiska glaskrossdetektorer, de sitter centralt placerade i rummet man vill övervaka och känner av flera fönsterrutor samtidigt.
De jag har är limmade på fönsterrutan och fungerar helt annorlunda.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

Joe skrev: 8 november 2025, 01:07:00 1. Kolla installationsguiden och koppla in glaskrossdetektorerna som en vanlig magnetkontakt.
https://c1.abus.com/asc-pim-assets-01/m ... 08_ADo.pdf

3. I serie.
Tack för tips, verkar som att man ska se den som en brytande kontakt bara och rimligtvis så borde man ju då kunna koppla dem i serie ju.

Frågan är bara om den bryter i tillräckligt många millisekunder för att systemet den är kopplad mot ska hinna detektera?
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

Nerre skrev: 8 november 2025, 09:34:07
Glenn skrev: 8 november 2025, 02:22:12 När man testar dom använder man en speciell låda som via en högtalare spelar upp ett ljud som ska motsvara en krossad ruta.
Går även att skramla med en nyckelknippa (i alla fall med såna som inte limmas mot glaset) :)

Om jag inte minns fel så kopplas de normalt till en dosa med återställningsknapp, för de brukar ha en lysdiod som indikerar vilken detektor som löst ut. Men vet inte om den knappen bara bryter slingan.

Dosan brukar väl också ha en lysdiod så man först kan se vilken "grupp" av detektorer som löst.
Någon som vet vad en sådan dosa kallas för så jag kan googla på det?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Inte riktigt det svar du letar efter, men min lilla erfarenhet av de detektorer som sitter i bilar är att de fungerar dåligt. Dvs de falsklarmar lätt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

EPG skrev: 8 november 2025, 12:22:52 De jag har är limmade på fönsterrutan och fungerar helt annorlunda.
När jag monterade såna så testades de med en dosa man tryckte mot rutan som alltså simulerade krossad ruta. Så de fungerar likadant, enda skillnaden är att det är "kontaktmikrofon" i ena fallet och en akustisk mikrofon i andra.
Nerre

Inlägg av Nerre »

EPG skrev: 8 november 2025, 12:26:32 Någon som vet vad en sådan dosa kallas för så jag kan googla på det?
De verkar (lite missvisande) kallas analysatorenhet, men de verkar (idag) främst vara avsedda för det som kallas "latchfunktion" (d.v.s. att larmindikeringen ligger kvar tills den återställs). Detektorerna verkar gå att använda utan den.

Kan tänka mig att förr hade de kanske mer analyserande funktion och namnet har hängt kvar.
Skriv svar