2,4 Ah AA - Någon som testat?
Lite dyra kanske (299:- för fyra), men jag är lite sugen att testa, till kamera.
4 1.5V Zithion-X AA-batterier Ladda dina enheter med Coast ZXAA Zithion-X USB-C uppladdningsbara litiumbatterier med ZX Optimized Voltage-teknologi och få långvarig, pålitlig prestanda. 2400mAh-batterierna är kompatibla med alkaliskt drivna enheter.
De på Amazon är specade 3.6Wh, inte 3.6Ah - så i praktiken "samma" 2.4Ah som de på EG.
När det är powerbanks med boostconverter så anger de gärna Ah för det är fördelaktigt. De här måste ju ha en buck-converter och då ser det "bättre" ut med Wh än med Ah.
Blev också sugen på att testa. I så fall i multimeter där jag inte vill riskera läckage från "vanliga" batterier, men jag undrar hur hög självurladdning/stanbyförbrukningen på dessa är.
Det såg intressant ut, kollade och fanns även på aliexpress med lite varierande pris.
Direkt efter kollade jag dagens ”nyheter” och som av en händelse dök denna video upp på hackaday. Inte just om dessa men flera olika AA och liknande var med om man vill se jämförande test. Det som nämndes kort var self discharge gissar en buck dcdc behöver vara på hela tiden men framgick inte hur mycket det påverkade. Med bra design kanske inte allt för mycket men det lär inte bli som med bara en cell.
alinstrm skrev: ↑9 november 2025, 14:17:11
Det såg intressant ut, kollade och fanns även på aliexpress med lite varierande pris.
Direkt efter kollade jag dagens ”nyheter” och som av en händelse dök denna video upp på hackaday. Inte just om dessa men flera olika AA och liknande var med om man vill se jämförande test. Det som nämndes kort var self discharge gissar en buck dcdc behöver vara på hela tiden men framgick inte hur mycket det påverkade. Med bra design kanske inte allt för mycket men det lär inte bli som med bara en cell.
Bra test!
Ett par detaljer som jag skulle vilja lägga till.
Jag använder rätt mycket NiMh. Dom jag köpt som är specade att ha låg självurladdning verkar ha det. Vissa prylar, bl.a. trådlösa tangentbord och möss, är griniga på spänning och den lägre spänning som NiMh har jämfört med alkaliska, förkortar tiden innan det är dags att ladda/byta, avsevärt.
Litium-Ion med inbyggd spänningsomvandlare verkar IMO vara på frammarch, Jag tänker nog mest på användning i t.ex. kamera, som drar rätt mycket ström. Kanske kommer dom ner i pris, när dom blir lite vanligare? Läs: Blir riktiga massmarknadsprodukter.