Boota dator på minneskort?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FS

Boota dator på minneskort?

Inlägg av FS »

Ja, hur går det?

Compact Flash till IDE adaptrar verkar ju finnas, tex http://www.acscontrol.com/Merchant2/mer ... y_Code=IDE

Finns det adaptrar för SD Card etc. till IDE el. SATA?

Hur står sig ett minneskort mot en hårddisk hastighetsmässigt? Det verkar ju finnas en rad olika standarder men max 20Mbyte/s? Hur snabb är en standard hårddisk?

Antal skrivcykler för minneskort? CF har ca. 300.000st enligt wikipedia, det låter ju skapligt magert om man tänker sig köra ett OS som WinXP med allt SWAPande hit och dit ;) Är alla minneskort begränsade av detta?

Många frågor... Man kan nog summera frågan till:
Går det att köra WinXP el. dylik på någon mediaform utan rörliga delar? Vad blir eventuell prestanda skillnad?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Har gjort detta och det fungerar riktigt fint så länge du kör DOS och
inte blandar in något system som skriver ofta till kortet.

Att starta upp på ett CF kort går faktiskt riktigt snabbt om man jämför med
en hårddisk, okej nu var det inte vassaste hårddisken jag hade & bara
ett standard CF kort ska du ha max hastighet från senaste standarden
ska det vara ett sandisk III kort eller ett likvärdigt.
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Det finns flera olika modeller av tablet-PC:s som levereras med CF-kort i stället för skiv hårddisk. De jag själv har testat har haft XP Embedded eller XP Pro. I XP embedded studio går det att konfigurera att lagringsmediet för installationen är ROM. Ett mjukvaru verktyg används sedan för att "låsa upp" minnet när skrivning är nödvändig. Har för mig att det finns något register i CF kortet som håller informationen om det är ett bootbart media. Där av är inte alla CF kort bootbara.

>> prestanda skillnad ?
med de kort jag har prövat har det motsvarat de äldre 2,5" 5400 rpm:are fast med kortare söktider.
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Jag kollade upp om det fanns någon "boot flagga" och jag mindes nog lite fel men det här hittade jag i ett annat forum.
There could also be problems with the CF disk identifying itself as a removable storage device. This causes problems on some operating systems (WinXP at least) as the OS does not want to put the swap file on a removable disk.

As far as I know there are three types of CF IDs: removable, fixed and automatically sensing. Fixed and autosensing should be perfectly ok with an IDE adapter. The problem is that only few manufacturers clearly state the ID type.

PS. I haven't really looked that deep into the CF ID issue, it is possible that I'm wrong. I'm only speaking from practical experiences with a limited number of CF cards.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hade ju varit grymt roligt om man haft hela OSet på ett minne som ju är så många ggr snabbare än en hårddisk, och sedan haft tex alla extra filer på en hdd vid sidan om eller så. Hade ju inte varit fel med ett OS som säg kanske varit 100-tals ggr snabbare än innan. :)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Annars sjukt smidigt att ha till servrar / brandväggar mm som inte kräver mycket utrymme.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

RAM-drive är ett intressant alternativ... Vad är lägsta priset för 2GB RAM? Även om man håller sig till det billigaste RAM man hittar så är det ändå många gånger snabbare än en hårddisk! (Man måste dock ha flash i början, för att läsa in operativet ifrån.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Det vore ju smidigt att ha ett flashkort med allt på, som laddas in i en ramdisk som systemet sedan körs från, och när man stänger av datorn så sparas alla ändrade/nya filer ner till flashminnet.
Nackdelen är att det tar lång tid att boota/stänga av, men när det väl är igång är det ju grymt snabbt, och flashminnet slits minimalt, eftersom man bara skriver till det när datorn ska stängas av.

Ang. flashminnen, så är väl CF-korten direkt kompatibla med IDE? Har jag hört..
Behövs bara adapter för kontakterna..

Ska man ha nåt annat flashkort så måste man ju ha en "aktiv" adapter.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Om det är någon som har tålamod något år så kommer hårrdiskarna mest troligt vara hybrider med mycket flash/RAM-minne och magnetisk lagring (eller vad nu som är aktuellt då), det har Microsoft "bestämt"...

Edit:
En länk: Elektroniktidningen
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag har en bärbar PII 266 som jag har köpt en extra "hårddisklåda" till. Där har jag en CF -> laptopHD adapter. Datorn ska jag ha i bilen för att köra med GPS om jag behöver hitta något knepigt ställe. CF-kort tål skakningar mycket bättre än små hårddiskar. :D

Sitter och klurar lite på en tyst dator och en ska den ska ha är CF-kort RAID.

CF-kort har ganska bedrövlig överföreingshastighet, det är inte dom fanatsitider som står på, minna har ca 3-4MB/s i CF->IDE adapter.

Söktiden dvs tiden att flytta hårddiskens pickup är av naturliga skäl noll.

I en RAID (om det nu går) kan man få en hygglig överföreingshastighet och noll i söktid plus en rimligt stor disk utan att priset är så hiskligt.

Senasat jag provade med RAID så gick det inte trots mycket slit ... kanske för att ett av korten var trasigt. Har fått ett par nya kort nu från EBay och ska börja prova lite...

XP måste ha en swap-fil för att funka normalt så det går inte. Du får köra Win98, DOS, eller Linux...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jo. det kan i vissa fall vara interssant med snabb åtkomst av filer, en databas fil man bara ska läsa från bör ju kunna trivas bra på en CF-RAID.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

DrDjaevel

Inlägg av DrDjaevel »

Jag har hittat en WinXp som är ganska rippad (ca 120MB), som är "gjord" för USBminnen. Har inte testat än dock... finns att ladda ner på mindre nogräknade sidor på nätet.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Hmm... WinXP för usb-minne, det ska inte gå att köra WinXP med USB-media som primär disk. Du har ingen länk till den siten?

Det finns något som heter Bart-PE men det är inte en "riktig WinXP".

Tror att det finns både CF och SD till både IDE och SATA men då ingen av dom två korten kommer i närheten av några större överföringshastigheter så är det tveksamt till villken nytta det är...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har du flera filer öppna samtigt i en server t.ex så finns det en del att vinna på att slippa byta cylinder. Tror att ett CF-kort kan vara snabbare än en HDD som måste byta cylinder väldigt ofta.

Bör man inte kunna lägga page filen på en billig USB-stick och använda kapaciteten på de dyrare CF till data? Bör inte det öka hastigheten lite utan att blanda in RAID.
Skriv svar