Solid State Linear Generator SSLG
Re: Solid State Linear Generator SSLG
Terox, jag måste fråga: vad tänker du att du ska få ut av att lägga in bilder och länkar på ett diskussionsforum utan att lägga till egna åsikter eller kommentarer?
Dessutom simuleringar, av okänt ursprung.
Denna tråden är Kvalificerad goja.
Denna tråden är Kvalificerad goja.
Jag har redan berättat att det här är en av mina hobbys. Jag tänkte försöka bygga en och kanske få lite hjälp med förslag på komponenter m.m. Men det är lite otrevligt här med otrevliga kommentarer. Jag kan tro vad jag vill och och ska inte behöva bli på hoppad för det.
AI har verifierat att rent teoretiskt så funkar det, så jag tänkte se om det funkar i praktiken.
Det finns filmer men dom kan ju vara fejk så enda sättet att veta är att bygga en.
Det finns filmer men dom kan ju vara fejk så enda sättet att veta är att bygga en.
- Mizzarrogh
Inte för att vara sådan, men de svar du kommer att få härinne kommer ju att vara relaterade till vetenskapligt betrodda källor och till vetenskapligt belagda slutsatser rörande fysikens lagar, osv.
Energi är ju ett mått på rörelse och den måste komma någonstans ifrån, om du tänker dig tex en fotboll på planen så måste någonting försätta den i rörelse för att den skall kunna förflytta sig, på samma vis fungerar all materia ned till subatomär nivå, även till exempel en elektron måste ju ha någonting som sätter den i rörelse för att "strömmen skall fungera" så att säga, om ingenting gör det förblir den "död", dvs fotbollen ligger kvar där den ligger. Detta går ju idag också att se i ett elektronmikroskop.
Energi är ju ett mått på rörelse och den måste komma någonstans ifrån, om du tänker dig tex en fotboll på planen så måste någonting försätta den i rörelse för att den skall kunna förflytta sig, på samma vis fungerar all materia ned till subatomär nivå, även till exempel en elektron måste ju ha någonting som sätter den i rörelse för att "strömmen skall fungera" så att säga, om ingenting gör det förblir den "död", dvs fotbollen ligger kvar där den ligger. Detta går ju idag också att se i ett elektronmikroskop.
- Mizzarrogh
Om vi säger såhär då för att försöka illustrera vad du inte riktigt förklarat här, "fri energi" fanns ju även förr i form av batterilösa kristallradios och liknande, dessa drevs av energin från radiovågorna som i sin tur får energi från sändaren som omvandlar elektricitet, osv...
För att få detta att fungera behöver du således kunna fånga upp energi från någon källa som till exempel motsvarar detta, eller från värme, etc. Som också är uttryck för en transformerad rörelse.
För att få detta att fungera behöver du således kunna fånga upp energi från någon källa som till exempel motsvarar detta, eller från värme, etc. Som också är uttryck för en transformerad rörelse.
Jag anser att det redan är bevisat att man kan få energi från Kvantfältet.
Både Harold "Sonny" White och Garret Moddel utnyttjar Casimir effekten smart och får
Energi från Kvantfältet.
Både Harold "Sonny" White och Garret Moddel utnyttjar Casimir effekten smart och får
Energi från Kvantfältet.
- SeniorLemuren
Jag vet inte vilken AI du använder och vilka frågor du ställer, men här är svaret från chatgpt:
Nej — du kan inte kringgå termodynamikens lagar med Casimir-effekten för att skapa ett perpetuum mobile. Men låt mig förklara varför, och visa hur små effekter vi talar om blir i praktiken.
# Varför det inte kan bli fri energi
1. **Energi- och entropiprinciper** — Casimir-krafterna kommer från vakuumfältets fria energi. Om du låter två plattor attrahera och ta ut arbete när de rör sig ihop, sänker du systemets fria energi. För att återställa plattorna till utgångspositionen (cykeln måste slutas för kontinuerlig energi) måste du tillföra minst lika mycket arbete igen. En cyklisk maskin som skulle lämna ett nettoprodukt av energi bryter i praktiken energins konserveringslag och andra termodynamikens principer — vilket vi inte observerar i naturen.
2. **Detaljerad balans / reversibilitet** — när du försöker hämta energi ur Casimir-kraften blir återställningssteget (separera plattorna) i bästa fall lika energikrävande som den energi du fick ut. Om någon dissipativ process (friktion, värmeförluster, strålning etc.) finns så förlorar du energi, så netto blir alltid noll eller negativt.
3. **Dynamisk Casimir-effekt ändrar inte saken** — den dynamiska Casimir-effekten kan omvandla rörelse av gränser till fotoner (man kan skapa verkliga fotoner genom snabba förändringar), men energin i de fotonerna kommer från arbetet du lägger in när du rör gränsen. Du får inte en fri energikälla; du omvandlar inmatat arbete till strålning.
4. **Praktiska materialbegränsningar** — verkliga ytor är inte perfekta ledare, har ojämnheter, förlorar energi genom uppvärmning och adhesion (stiction). Dessa effekter gör det ännu svårare — inte lättare — att få någon användbar nettoenergi.
# Ett konkret exempel (för att visa skalan)
Formler (idealiska, perfekta ledare, plana plattor):
* Kraft per area: ( \displaystyle \frac{F}{A} = -\frac{\pi^2 \hbar c}{240, d^4} )
* Energi per area: ( \displaystyle \frac{U}{A} = -\frac{\pi^2 \hbar c}{720, d^3} )
Ta t.ex. två plattor med area (1\ \text{cm}^2) separerade (d=100\ \text{nm}):
* Casimir-energi (total) ≈ (-4.3\times 10^{-11}) joule
* Casimir-kraft ≈ (1.3\times 10^{-3}) newton (på hela 1 cm²)
Det är en **extremt liten** mängd energi — även om det låter litet så är det inte “oändligt”. För en återställningscykel skulle du behöva lägga tillbaka ungefär samma mängd energi (i praktiken mer, p.g.a. förluster). Alltså ingen fri energi.
# När Casimir-krafter ändå är användbara
Casimir-effekten är inte värdelös — den spelar roll i nanoteknik (MEMS/NEMS) eftersom krafterna kan orsaka oönskad sammanklibbing eller kan användas för mycket små aktuatorer. Men detta är ingen källa till kontinuerlig energi.
# Slutsats
Casimir-effekten kan ge attraktiva krafter och i vissa dynamiska situationer skapa fotoner, men **den bryter inte energins konservering eller andra termodynamikens lagar**. Du kan få ett engångsarbete när systemet går mot ett tillstånd med lägre fri energi, men för en upprepad cykel måste du återställer systemet — och då förlorar du nettoenergin. Därför kan du inte bygga en fungerande perpetuum mobile med Casimir-effekten.
Var det ett svar på min fråga?terox skrev: ↑7 november 2025, 11:55:56 Jag har redan berättat att det här är en av mina hobbys. Jag tänkte försöka bygga en och kanske få lite hjälp med förslag på komponenter m.m. Men det är lite otrevligt här med otrevliga kommentarer. Jag kan tro vad jag vill och och ska inte behöva bli på hoppad för det.
Din hobby är alltså att lägga bilder och länkar på ett forum?
Lite mer får du nog kämpa för att övertyga oss.
Att du upplever det otrevligt beror nog på din ståndpunkt och hur du väljer att ta kritik, sagt i all välmening från min sida.
Var det ett svar på min fråga?
till en del
Din hobby är alltså att lägga bilder och länkar på ett forum?
Jag måste ju få visa vad jag tänker bygga.
Lite mer får du nog kämpa för att övertyga oss.
Även om jag visar länkar till https://www.casimirspace.com/ som redan har gjort chips som ger
Size: 5mm x 5mm , MASS: 1.44 ounces , Voltage: 1.5 Volts , AMPs: 25 microamps.
Att du upplever det otrevligt beror nog på din ståndpunkt och hur du väljer att ta kritik, sagt i all välmening från min sida.
Jag menade inte dej.
Här är en någorlunda enkel förklaring av vad som händer:
Det är en minimal effekt som frisläpps och under begränsad tid. Efter en viss tid passerat (månader/år) upphör energin att flöda.
Du kan likaväl köpa ett CR2032 batteri. Det kan avge 3.2 V 25 mikroampere i 10 år vilket är mer än dubbla effekten mot Casimirchippet.
Det är en minimal effekt som frisläpps och under begränsad tid. Efter en viss tid passerat (månader/år) upphör energin att flöda.
Du kan likaväl köpa ett CR2032 batteri. Det kan avge 3.2 V 25 mikroampere i 10 år vilket är mer än dubbla effekten mot Casimirchippet.
5x5mm och 40 gram, 1.5V, 25uA. Vi räknar lite....Size: 5mm x 5mm , MASS: 1.44 ounces , Voltage: 1.5 Volts , AMPs: 25 microamps.
En vit LED behöver minst 3V så (minst) två "microspark" i serie för att nå upp i spänning. Sen kan vi väl låta dioden dra 10mA för att lysa någorlunda. Det ger 400 par, totalt 800st "microspark" om vardera 40 gram, alltså en "klump" på 32kg - för att driva en lysdiod - lysande
Dom är i utvecklings stadiet du tro inte dom kan förbättra ?En vit LED behöver minst 3V så (minst) två "microspark" i serie för att nå upp i spänning. Sen kan vi väl låta dioden dra 10mA för att lysa någorlunda. Det ger 400 par, totalt 800st "microspark" om vardera 40 gram, alltså en "klump" på 32kg - för att driva en lysdiod - lysande
Och 40 gram för ett 5x5 mm chip låter väldigt mycket skriv fel ?
Är detta påstående om casimireffekten rätt? Det är en minimal effekt som frisläpps och under begränsad tid. Efter en viss tid passerat (månader/år) upphör energin att flöda.Det är en minimal effekt som frisläpps och under begränsad tid. Efter en viss tid passerat (månader/år) upphör energin att flöda.
Nej, det påståendet är inte rätt.
Här är en korrigering av påståendet om Casimireffekten:
Det är en minimal effekt: Casimirkraften är mycket liten, men den är mätbar och dess storlek beror på avståndet mellan de inblandade ytorna. Den blir endast märkbar vid mycket små avstånd (mikrometer eller mindre).
Den är inte tidsbegränsad på det sättet: Casimireffekten är en grundläggande, statisk manifestation av kvantfältsfluktuationer i vakuumet. Så länge de fysiska förhållandena (till exempel avståndet mellan två plattor) bibehålls, kommer kraften att vara konstant. Energin "upphör" inte att flöda efter en viss tid (månader/år) om inte de fysiska parametrarna ändras. Det är en kontinuerlig kraft som verkar, inte en tillfällig energifrisättning.
Casimireffekten beskrivs bäst som en fysikalisk kraft (eller tryck) som uppstår på de makroskopiska gränserna för ett begränsat rum, orsakad av skillnaden i nollpunktsenergin hos de virtuella partiklarna inuti och utanför det begränsade utrymmet.
Senast redigerad av terox 7 november 2025, 16:39:02, redigerad totalt 2 gånger.
Energin i "chippet" skapas av arbete som utförs när det tillverkas. Precis som när du vevar upp tyngden på en moraklocka, eller laddar ett bilbatteri, eller tillverkar ett alkaliskt batteri, eller drar isär två magneter.
När den energi som matats in vid tillverkningen förbrukats är den slut och det går inte ta ut mer.
När den energi som matats in vid tillverkningen förbrukats är den slut och det går inte ta ut mer.