importera BF245 till LT-spice
importera BF245 till LT-spice
Jag har försökt använda BF245 i LT-spice genom att klistra in .modellfilen i schemat via Spicedirektivet och sedan hämta in
en allmän FETsymbol från njflistan.
Det är när jag försöker ändra properties genom att högerklicka på symbolen som
det inte funkar. Det går inte att skriva något på raderna.
Jag kanske gör allting fel men någon kan kanske förklara hur man gör.
en allmän FETsymbol från njflistan.
Det är när jag försöker ändra properties genom att högerklicka på symbolen som
det inte funkar. Det går inte att skriva något på raderna.
Jag kanske gör allting fel men någon kan kanske förklara hur man gör.
Re: importera BF245 till LT-spice
Du måste skriva som ett direktiv. Inte som text.
Smidigare är att lägga in .model bland de andra modellerna i bjt biblioteket.
Smidigare är att lägga in .model bland de andra modellerna i bjt biblioteket.
Kod: Markera allt
.model BF245A NJF(VTO=-1.7372 BETA=1.16621m BETATCE=-0.5 LAMBDA=1.77211E-2 RD=9.01678 RS=9.01678 CGS=2.20000p CGD=2.20000p PB=7.80988E-1 IS=2.91797E-16 XTI=3 AF=1 FC=0.5 N=1 NR=2 MFG=PHILIPS)
.model BF245B NJF(VTO=-2.3085 BETA=1.09045m BETATCE=-0.5 LAMBDA=2.31754E-2 RD=7.77648 RS=7.77648 CGS=2.00000p CGD=2.20000p PB=9.91494E-1 IS=2.59121E-16 XTI=3 AF=1 FC=0.5 N=1 NR=2 MFG=PHILIPS)
.model BF245C NJF(VTO=-5.0014 BETA=5.43157E-4 BETATCE=-0.5 LAMBDA=2.71505E-2 RD=1.20869E1 RS=1.20869E1 CGS=2.00000p CGD=2.00000p PB=1.24659 IS=3.64346E-16 XTI=3 AF=1 FC=0.5 N=1 NR=2 MFG=PHILIPS)
Du högerklickar sedan på värdet (value) NJF och knappar in någon av de .model som du har lagt in som direktiv på schemat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det är precis det jag försöker göra som 4KTRB föreslår men det går inte att skriva i rutan "enter new value for J1".
Några gånger har det dykt upp en ny ruta som 4KTRB visar och då får det att skriva det nya namnet.
Men det är ytterst ovanligt och jag har inte kommit på vad jag gjort annorlunda för att det skall funka.
TL-spice lib kan jag inte öppna för tillfället för det ligger som en zipfil dumt nog.
Några gånger har det dykt upp en ny ruta som 4KTRB visar och då får det att skriva det nya namnet.
Men det är ytterst ovanligt och jag har inte kommit på vad jag gjort annorlunda för att det skall funka.
TL-spice lib kan jag inte öppna för tillfället för det ligger som en zipfil dumt nog.
Du kan högerklicka på både J1 och värdet. Du kan också flytta runt dessa två. Att klicka på komponenten hjälper inte.
Du kan testa att uppdatera programmet också. I mitt finns BF245 med att välja på.
Tack för hjälpen. Jag känner mig dum. Inte så ovanligt.
jag lade in modellen som ett spicedirektiv och ändrade komponenten till bf245A och det verkade funka.
Jag skall nu uppdatera programet och se om BF245 dyker up
jag lade in modellen som ett spicedirektiv och ändrade komponenten till bf245A och det verkade funka.
Jag skall nu uppdatera programet och se om BF245 dyker up
Det negativa med att addera egna modeller i de befintliga biblioteken är att de försvinner vid en uppdatering.
-
alexanderson
Varför slösa tid med att simulera. Varför inte bygga på riktigt. Spridningen mellan olika exemplar av (samma typ av) FET-transistorer är stor. Oavsett om Du simulerar eller bygger på riktigt, måste Du ta hänsyn till extremvarianterna.
Det går ju labba i spice och på ett ungefär se hur det fungerar. Vad händer om jag ändrar på några motstånd och så vidare. Mycket lärorikt.
Jo jag labbar en hel del. Mycket mer än jag simulerar. Massor med kretskort tillverkar jag också.
På senare år har jag gått från uvkänsliga till trycksvärta som etsresist.
Har dock sällan lyckats med Acceton/sprit utan kör med lamineringsmaskin. Det brukar gå bra.
Använder också mycket kopplingsdäck som inte alls är så usla som många vill påstå vid högre frekvenser.
På senare år har jag gått från uvkänsliga till trycksvärta som etsresist.
Har dock sällan lyckats med Acceton/sprit utan kör med lamineringsmaskin. Det brukar gå bra.
Använder också mycket kopplingsdäck som inte alls är så usla som många vill påstå vid högre frekvenser.
Det låter som tidslöseri om något. Nej bättre att spara tid genom att testa ideer i spice först.
Förlåt mig men jag ber att få återkomma. Varför funkar inte det här?![Bild]()
Dessutom, under lt_spice/lib/cmp/standard.jft har jag lagt in .model bF245A ........
Varför syns den inte i komponentlistan?
Jag har även uppdaterat LT-Spice men BF245 syns inte ändå.
Min version heter X:64 24.0.64![Bild]()
Dessutom, under lt_spice/lib/cmp/standard.jft har jag lagt in .model bF245A ........
Varför syns den inte i komponentlistan?
Jag har även uppdaterat LT-Spice men BF245 syns inte ändå.
Min version heter X:64 24.0.64
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ligger modellen av BF245 kvar i standard.jft efter att du uppdaterade? 2N7000 är en mostransistor så den ligger nog inte i något jfet-bibliotek. Dumt att blanda in den över huvud taget.
Ja, BF245 ligger kvar i standard jft biblioteket efter uppdatering.
Det kanske var lite förvirrande att jag blandade in 2N7000 men jag
ville se hur den skulle uppföra sig vid 450kHz mot BF245.
Jag råkade också ha några hemma.
Att jag frågade var för att det som synes inte fungerade.
När jag ändrade till nmos funkade allt.
Jag är väl ingen stjärna varken på spice eller fettransistorer
men nu har jag ju lärt mig en hel del.
Det kanske var lite förvirrande att jag blandade in 2N7000 men jag
ville se hur den skulle uppföra sig vid 450kHz mot BF245.
Jag råkade också ha några hemma.
Att jag frågade var för att det som synes inte fungerade.
När jag ändrade till nmos funkade allt.
Jag är väl ingen stjärna varken på spice eller fettransistorer
men nu har jag ju lärt mig en hel del.