Så därför tänker jag skapa ett nytt projekt. Jag tänker använda mig av STM32MP257FAK processorn (bra och glest BGA paket).
Lite info om denna:
- STM32MP257
- Dual Core 1.5 GHz
- ARM A35 = Mest energiesnålaste processorn från ARM
- Innehåller NPU processor för AI. 1.35 TOPS. Räcker för multi-objektdetektion, poseringsestimering och ansiktsigenkänning. Osäker om den kan hantera avancerad segmentering.
- Kan hantera upp till LPDDR4 på 4GB
- Paket: BGA från 10x10 till ca 17x17
- Pris: Ca 230-300 kr
- Kan man surfa på Youtube med den: Ja, men högst 360p om det ska vara laggfritt. Notera att Chromium har inget stöd för hårdvaruaccelerationen....än....målet från ST är att det ska implementeras hårdvaruacceleration i webbläsaren för streaming.
- Upplösning: 1080p, dvs HD.
- Fina finesser: DSI, CSI, CAN-FD, PCI Express 1 Lane, USB 3.0, USB-PD
- SESIP3 som mål för certifiering inom cybersäkerhet
- Effektförbrukning: ca 0.3 till 0.5W.
Detta projekt så kommer jag enbart använda billigaste delarna från LCSC. Det får inte kosta något.
Kretskortet kommer vara 8 lagers, impedansapassat, 50x50 och priset är 2 dollar för 5 mönsterkort.
Jag kommer använda minimalt med komponenter. RJ45 kontakten som ni ser här...denna kostar ca 4 dollar på LCSC och 11 dollar på Mouser. Men jag har hittat en annan kandidat av märket HanRun för 2 dollar.
Programmet jag använder heter Altium CircuitMaker. Det är precis som Altium Designer, fast gratis och något mindre komplex. Duger gott och väl för att bygga datorer med.