För hög spänning, 3-fas

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jonas2307

För hög spänning, 3-fas

Inlägg av jonas2307 »

Har upptäckt ett konstigt fel på ett 3-fas uttag i stugan. Har använt uttaget några år för att ladda bilen när jag är där. Det sattes upp för ca fyra år sedan, tillsammans med en liten central med jordfelsbrytare och 3-fas 16 A säkring.

Har fungerat bra, har en laddsladd med laddbox på, ställbar 6-16 A. Boxen har en display som visar spänning, ström och effekt, bland annat.
Två senaste gångerna jag varit där så varnar boxen för hög spänning, den visar 480-490 volt.
Laddningen fungera ändå och efter ett tag så sjunker spänningen till ca 400 volt.

Men, det är ingen annan utrustning i stugan som verkar vara påverkat. Lampor, spis, element, TV och allt sånt fungerar normalt.

Funderar på vad det är som kan ha hänt, kan det vara för hög spänning mellan faserna men inte mellan fas och noll?
Användarvisningsbild
MiaM

Re: För hög spänning, 3-fas

Inlägg av MiaM »

Minst två av fas-nolla-spänningarna måste vara för hög om du har normal spänning mellan den tredje fasen och nollan och du har för hög spänning fas-fas.

Om jag vore dig så skulle jag mäta spänningen med en vanlig multimeter.

OBS: Säkerhets-pekpinne: Framförallt kablarna som följer med billiga mätinstrument är ofta inte säkerhetsklassade för personsäkerhet vid nätspänning. I praktiken är det sällan något problem, men t.ex. så är det risk att plast blir hård och spricker vid kyla eller liknande.

Har du klassiska proppar eller nyare automatsäkringar för resten av huset? Om det är klassiska proppar så finns det ibland ett litet utrymme vid sidan av glaset på propphuvarna där man kan sticka in spetsen på en mätpinne från multimeter. På så vis skulle du kunna mäta spänning mellan två faser vid centralen, för resten av huset.

OBS också att ibland så är centralens metallskal (speciellt skruvskallarna som inte är målade) jordade, men i torra rum inomnhus så kan den också vara flytande eftersom risken att få en stöt om man gör fel vid proppbyte faktiskt minskar om centralen inte är jordad. Dvs om du vill mäta fas-nolla så är det enklare att mäta i olika vägguttag, eller mäta mellan fas i hålet på propphuvar och nolla eller jordbleck i ett vägguttag i närheten.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

De flesta elbolag brukar låna ut mätare för att logga spänningen. Speciellt om man misstänker att spänningen bara är hög ibland är det bra att få det loggat under en längre tid.
Bor du på landet är det mera troligt att du har hög spänning. Bor du inne i stan är det mindre troligt.
hsd

Inlägg av hsd »

Vad står det på elmätarens display, många elmätare kan visa fasspännningarna
Det ska finnas en anvisning i anslutning till elmätaren där men kan se vilka visningslägen som finns och hur man stegar fram till spänningsbosningen
jako

Inlägg av jako »

Det har varit problem med att reglera spänningen i lokala nät fick jag berättat för mej häromdagen, i och med att det finns många el-leverantörer kopplade till näten numera kan det tydligen bli problem med höga spänningar lokalt.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

20% överspänning är extremt mycket. Kan skada elektronik.
Finns det mycket solenergi installerad i transformatorområdet ? Elleverantörerna brukar påstå att det inte är något problem om inte mer än 25% av villaägarna i ett område har solpaneler inkopplade på nätet.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

jonas2307 skrev: 22 oktober 2025, 22:29:56 Boxen har en display som visar spänning, ström och effekt, bland annat.
Är du säker på att boxen visar rätt?
Leif_J

Inlägg av Leif_J »

Min tanke är att det har kopplats in ny utrustning på ett äldre system, nu är jag inte starkströmselektriker och kan rätt benämningar men min tanke är att utrustning avsett för 5-ledarsystem monterats i 4-ledarsystem vilket kan ställa till det som många vet samtidigt vet jag inget om laddboxar men det kanske sitter en 5-polig brytare i boxen och om det är kopplat till en 4-ledare så skall väl den kopplas till jordanslutningen som i brytaren inte klarar den belastningen.
Som föreslagits så är det nog att mäta mellan faserna och nolla till faserna och om det är konstigt mäta inkommande anslutning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kolla när det visar på för hög spänning och mät med multimeter

kolla på elmätarens värden, nya har ganska mycket man kan kolla på

har den han port, så kan man logga spänningarna därifrån
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

Finns någon bonde eller annan tung förbrukare närheten?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Leif_J skrev: 23 oktober 2025, 18:53:34 utrustning avsett för 5-ledarsystem monterats i 4-ledarsystem vilket kan ställa till det som många vet samtidigt vet jag inget om laddboxar men det kanske sitter en 5-polig brytare i
Nej, det är det nog inte många som vet. Hur skulle det bli så menar du?
5poliga brytare är inget jag stött på. Varför skulle det finnas?
Leif_J

Inlägg av Leif_J »

Titta på huvudbrytare idag, det är vad jag har fått erfarenhet av och kanske hoppades att någon med kunskap på området vaknar. Vad jag var ute efter var flytande nolla och att fastställa om det är fastighetsägarens (inomgårds) eller nätägarens ansvar.
Om det finns bönder eller andra tunga förbrukare så brukar deras utrustning vara 3-fas och inte snedbelasta men här var problemet Sveriges hittills största knarkfabrik och väldigt stort dieselaggregat som man använde nätets jord till, löste sig med att polisen stängde fabriken och nätägaren installerade ny transformatorstation som numera fungerar utmärkt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vilket problem orsakade den jordanslutningen menar du?
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Jag skulle tro att 20% överspänning är ett mätfel från boxens sida.

I princip det enda felfallet jag skulle kunna tänka mig som ger en förhöjd huvudspänning (om vi bortser från felande lindningskopplare på högspänning, och då skulle alla kunder under den mottagningsstationen vara påverkade) är kortslutna varv på primärlindningarna i matande distributionstransformator. Och det är knappast sannolikt.

Solpaneler kan förvisso driva upp spänningen i ett svagt nät, men alla växelriktare som följer regelverket ska ha slagit ifrån långt innan man når de spänningsnivåerna.

Flytande nolla kan aldrig ge förhöjd huvudspänning, bara förhöjd fasspänning, så det kan inte vara orsaken.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Har varit med om att speciellt på småvägar ute i bushen så har sista kåken för låg spänning för att tex i mitt fall flipperspel ska funka. Då behöver kunden säga till elbolaget så får de ratta lite, men det gör att första huset i den slingan blir lite högre än normalt.
Skriv svar