Ny 3D-skrivare igång.
Re: Ny 3D-skrivare igång.
Jag har f.ö råkat ur för en total krasch av printern, den slutade svara och på displatyen stod det att den kraschat, och ville ha ett USB-minne för att skriva kraschloggar på, sen startade den om och allt fungerade..
Äsch, det var väl ingen total krasch. En 3d-skrivare kan krascha hårdare än så.
Min förra skrivare drog extrudern rätt ner i plattan och plöjde där ett litet dike innan jag fick stopp på den. Det diket kunde man sedan se inverterat i alla utskrifter som täckte den ytan.
Min förra skrivare drog extrudern rätt ner i plattan och plöjde där ett litet dike innan jag fick stopp på den. Det diket kunde man sedan se inverterat i alla utskrifter som täckte den ytan.
- SeniorLemuren
Nu blir det spännande. Min son efterfrågade en utskrift bestående av transparent filament. Samma filament som jag fick demontera halva skrivare för att få bort senast.
Men har du kännt på det ?
Mitt vita filament som trasslade här var extremt sprött i ändarna, men rullar jag ut från rullen är det spänstigt och fint.
Apropå transparent filament så har jag PETG transparent, och noterade att genomskinligheten var enormt beroende på temperatur, jag skrev ut nåt testobjekt i typ 10 ex med olika temperaturer.
Jag har även en oöppnad rulle "natural color" PETG, som ser ut att vara transparent.. en rulle "natural color" PLA däremot ser mer benvit ut.
..Minns inte varför jag har dessa, köpte på nån rea nån gång och har aldrig öppnat dom.
Mitt vita filament som trasslade här var extremt sprött i ändarna, men rullar jag ut från rullen är det spänstigt och fint.
Apropå transparent filament så har jag PETG transparent, och noterade att genomskinligheten var enormt beroende på temperatur, jag skrev ut nåt testobjekt i typ 10 ex med olika temperaturer.
Jag har även en oöppnad rulle "natural color" PETG, som ser ut att vara transparent.. en rulle "natural color" PLA däremot ser mer benvit ut.
..Minns inte varför jag har dessa, köpte på nån rea nån gång och har aldrig öppnat dom.
Transparant är lite speciellt. Du ska helst ha ett grovt munstycke och köra lite överextruderat för att få så få skarvar och så lite luft som möjligt inbakat i utskriften.SeniorLemuren skrev: ↑23 oktober 2025, 15:05:47 Nu blir det spännande. Min son efterfrågade en utskrift bestående av transparent filament. Samma filament som jag fick demontera halva skrivare för att få bort senast.
Dessutom se till så att slicern lägger ut en plan yta åt samma håll hela tiden. Det normala är ju att lägga lagren korsvis. Det blev lite kryptiskt men hinner inte utveckla.
Infill är ju också knepigt med transparent, helst ska man inte ha det alls, men det gör stor skillnad på mönster med.