Hej!
Jag håller på att renovera gamla VHS-videos, främst åt en lokal hembygdsförening, vi har äve en del rippat från dvd-er och jag kan lyfta dem i en 6-7 steg till riktigt fina sevärda filmer rent av i UHD, och arkiverade i FFV1 i MKV.
Mitt problem ligger i att jag även får in VHS och VHS-C som är ihopklibbade, och jag har "handjoggat" en del av dem, så att de går att köra - det kräver ofta också byta av själva kasetten, för, tro det eller ej, mekanismerna i VHS-kasetterna är olika utformade, en del har fasta stål eller nylon som bandet går runt, och andra har rullar. En del har trasiga fjädrar et c innne i kassetten.
För att det här skall kunna gå lite snabbare så har jag gjort en handvevad apparat, med nylonkuggar som gör att jag kan "jogga" banden med ännu mer finkänsla. Plattan jag har babndkassetten på är utformad så att jag kan vända på bandet och veva det år andra hållet, bara genom att flytta på den plugg som behövs för att frigöra kuggarna till bandspärrarna så upprullnings-spolarna. spolarnas innerdiametrar är ju 25mm diam, men blir ju över 80mm dia, på full spole.
Nu är min tanke att sätta in en elmotor som skall kunna köra banden utan handrullning, och hastigheterna behöver vara allt ifrån 0-50mm/s. SP är ju 33,35mm/s, och EP 11,12mm/s - det är aldrig fråan om att snabbspola dessa gamla band utan när de går bra på rullen så skall de digitaliseras.
Kanske blir det ett Arduino-projekt i framtiden, att styra hastighet, över tid (p g a utväxlingarna på spolarna. Men en DC-motor, kanske step-motor, som klarar av hela "hastighets-området', via potentiometer och kanske även en pot för strömbegränsning, för att inte slita sönder band. Så vad har ni för förslag på detta som gör att det funderar i första steget att ha motordrift, men att det skall kunna tas vidare till elektronisk/programmerad styrning?
Råd kring elmotor för projekt
Re: Råd kring elmotor för projekt
Ett tips är en enkel dc-motor med lämplig utväxling (finns att köpa med växellåda integrerat på motorn). Driv sedan denna med ett labbaggregat så kan du ställa hastighet och moment.
håller med
dcmotor, spänning och strömgräns ger varvtal och momentgräns
dcmotor, spänning och strömgräns ger varvtal och momentgräns
En halvkass VHS-maskin kan kanske vara enklast, typ köra mekanismen i snabbspolningsläge men remskivor osv så att hastigheten blir rimlig?
- SeniorLemuren
visst är det så
kommer man ihåg från olika bandare , det gick trögt n'r man snurrade på dom fyllda spolarna
men man behöver bara ha så man inte skadar banden
kommer man ihåg från olika bandare , det gick trögt n'r man snurrade på dom fyllda spolarna
men man behöver bara ha så man inte skadar banden
Om man känner av varvtalet på båda spolarna så går det lätt att avgöra var på bandet man är.
Snabbspolning på äkta tremotorsbandspelare brukar fungera så att motorn som lindar upp band styrs av spänningen som genereras av motorn där band lindas av. Resultatet är att på bara ett par sekunder så snabbspolas typ 3/4 av bandet och sen saktar det ner för att slutet ska gå i makligare takt än de långsammaste skruttbandspelarna, men ändå har det totalt gått snabbare alla andra bandspelare och ändå också skett skonsammare.
Nu är det ju ingen hastighetstävling i denna tråd, men principen att mäta varvtal på avlindningsspolen är cirka densamma.
Om denna burk ska vara automatisk så är det väl också enklast att ha en motor per spole, speciellt som den ska tillverkas i ett exemplar och vi elektronikentusiaster oftast tycker att elektronik är lättare än mekanik.
Snabbspolning på äkta tremotorsbandspelare brukar fungera så att motorn som lindar upp band styrs av spänningen som genereras av motorn där band lindas av. Resultatet är att på bara ett par sekunder så snabbspolas typ 3/4 av bandet och sen saktar det ner för att slutet ska gå i makligare takt än de långsammaste skruttbandspelarna, men ändå har det totalt gått snabbare alla andra bandspelare och ändå också skett skonsammare.
Nu är det ju ingen hastighetstävling i denna tråd, men principen att mäta varvtal på avlindningsspolen är cirka densamma.
Om denna burk ska vara automatisk så är det väl också enklast att ha en motor per spole, speciellt som den ska tillverkas i ett exemplar och vi elektronikentusiaster oftast tycker att elektronik är lättare än mekanik.