Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Vem säger att skivorna som sitter/satt på bilen är original!? Har du ägt bilen från det att den kom från fabriken? Det är väl ingen lågmilare? Bromsskivorna måste väl ha bytts någon gång?
Jag tycker det är vansinne att svarva om, bara man köpt ett "ok" märke som är dyrare än de absolut billigaste så har man åtminstone någon kvalité. Jag vet inte vad du köpt för skivor nu, men oavsett så måste nya skivor vara "bättre" än att svarva om.
På samma idé.. Ska man gummera om körbanan på däck också? Det finns tusentals bevis för hur riktigt farligt och idiotiskt det är.
Jag tycker det är vansinne att svarva om, bara man köpt ett "ok" märke som är dyrare än de absolut billigaste så har man åtminstone någon kvalité. Jag vet inte vad du köpt för skivor nu, men oavsett så måste nya skivor vara "bättre" än att svarva om.
På samma idé.. Ska man gummera om körbanan på däck också? Det finns tusentals bevis för hur riktigt farligt och idiotiskt det är.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Smart!
Dock verkar den använda sitt eget lager för att koppla skärgrejerna till skivan.
Med andra ord så återstår frågan ifall bilens hjullager är bra nog att användas för att koppla skärgrejerna till skivan?
Ska man kanske se detta som en grej som lämpligtvis bör göras i samband med byte av hjullager, kanske?
Å andra sidan så kommer man ju bromsa med det hjullager bilen redan har. I princip bör man ordna något som belastar lagret motsvarande vid en rejäl inbromsning, d.v.s. sin andel av bilens vikt pressande uppåt på axeln och flera gånger detta pressande bakåt på axeln. Vet inte hur man åstadkommer detta. Enklast är kanske att helt enkelt ha skärdonen placerade så att de utövar denna kraft? Om jag tänker rätt så bör skärdonen sitta strax nedanför rakt bakåt, kanske?
=========
Vad skiljer egentligen mellan ok med avseende på vibrationer osv?
Jag erkänner att jag trodde att sånt som t.ex. kärvande ok osv mest beror på att de inte motioneras tillräckligt.
Dock verkar den använda sitt eget lager för att koppla skärgrejerna till skivan.
Med andra ord så återstår frågan ifall bilens hjullager är bra nog att användas för att koppla skärgrejerna till skivan?
Ska man kanske se detta som en grej som lämpligtvis bör göras i samband med byte av hjullager, kanske?
Å andra sidan så kommer man ju bromsa med det hjullager bilen redan har. I princip bör man ordna något som belastar lagret motsvarande vid en rejäl inbromsning, d.v.s. sin andel av bilens vikt pressande uppåt på axeln och flera gånger detta pressande bakåt på axeln. Vet inte hur man åstadkommer detta. Enklast är kanske att helt enkelt ha skärdonen placerade så att de utövar denna kraft? Om jag tänker rätt så bör skärdonen sitta strax nedanför rakt bakåt, kanske?
=========
Vad skiljer egentligen mellan ok med avseende på vibrationer osv?
Jag erkänner att jag trodde att sånt som t.ex. kärvande ok osv mest beror på att de inte motioneras tillräckligt.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Jag har fått svetsa mera på avgasröret men ser ändå ut som det har läckage. Nu blir det att prova avgasbandage, fast jag tror bilen går igenom ändå eftersom läckaget är bakom katalysatorn och borde inte påverka avgasmätningen. Men det är ändå störande.
Biltema har en variant som ser ut som metall, CRC har en som är gjord av glasfiber. Det blir förmodligen CRC då den lokala affären har det i lager och jag vill inte åka till stan bara för detta.
Biltema har en variant som ser ut som metall, CRC har en som är gjord av glasfiber. Det blir förmodligen CRC då den lokala affären har det i lager och jag vill inte åka till stan bara för detta.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Vet du var det läcker, eller är problemet att det är svårt att hitta läckorna?
Om det är svårt att hitta så kanske tryck in tryckluft i avgassystemet och lyssna var det pyser?
Hade det varit en gammal motor med förgasare så hade man kunnat ställa in alldeles för fet blandning så hade man sett tydligare var avgaserna kommer ut. Likaså ifall det inte varit katalysator (vet inte om det är en fara eller inte iofs?) så hade man kunnat hälla i tvåtaktolja i bensinen (det som ryms i behållaren i förgasaren) för att tydligare se avgaserna.
Undrar om det finns nån typ av färgämne man kan trycka in i luften in i motorn som inte skadar motor och katalysator? Tveksamt...
Annars rökmaskin (typ för disco/scenbruk) in i avgasrörets öppning?
Om det är svårt att hitta så kanske tryck in tryckluft i avgassystemet och lyssna var det pyser?
Hade det varit en gammal motor med förgasare så hade man kunnat ställa in alldeles för fet blandning så hade man sett tydligare var avgaserna kommer ut. Likaså ifall det inte varit katalysator (vet inte om det är en fara eller inte iofs?) så hade man kunnat hälla i tvåtaktolja i bensinen (det som ryms i behållaren i förgasaren) för att tydligare se avgaserna.
Undrar om det finns nån typ av färgämne man kan trycka in i luften in i motorn som inte skadar motor och katalysator? Tveksamt...
Annars rökmaskin (typ för disco/scenbruk) in i avgasrörets öppning?
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Jag ser läckagen jo, det är bl.a. reparationen med skarven jag visade som inte är tät. Kondensvatten rinner ur läckagen då jag startar bilen och jag känner med handen, en effekt av att den stått i månader utomhus antar jag. Så jag tänkte linda runt den lagningen, kanske där jag svetsade också.
Nu är det allra högst en fråga om ork och tid, så jag ska prova bandage ikväll som sista utväg. Om inte det funkar så besiktar jag ändå. Går den ändå inte igenom får en verkstad prova lappa.
Jag tänker det får bli helt nytt system till sommaren, ser ut som man kan få hela systemet nytt ännu. Beror på om jag vill byta katalysatorn eller om jag plockar av och svetsar nytt slutrör på den. Borde ej vara svårt att svetsa den bara jag får av den och kan svetsa på bänk.
Nu är det allra högst en fråga om ork och tid, så jag ska prova bandage ikväll som sista utväg. Om inte det funkar så besiktar jag ändå. Går den ändå inte igenom får en verkstad prova lappa.
Jag tänker det får bli helt nytt system till sommaren, ser ut som man kan få hela systemet nytt ännu. Beror på om jag vill byta katalysatorn eller om jag plockar av och svetsar nytt slutrör på den. Borde ej vara svårt att svetsa den bara jag får av den och kan svetsa på bänk.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Använde CRC ljuddämpartejp. Jag tror det är nåt fel på produkten, den var styv och hade noll klister så den ville inte sitta på röret för fem finska penni. Jag fick dock på den med hjälp av målartejp som höll fast ena ändan, så lyckades jag virra den runt röret och fästa avgasrörsklämmor och slangklämmor runt bandaget. Den där tråden som kom med var värdelös.
Det låter bra nu, tejpade endast upp skarven jag själv gjorde.
Då jag köpte produkten hade jag förväntat mig en sorts tejp, kanske flexibel, som skulle fästa mot röret så den var lätt att få fast. Vet inte om jag fick nåt gammalt skräp eller om den ska vara sådär.
Det låter bra nu, tejpade endast upp skarven jag själv gjorde.
Då jag köpte produkten hade jag förväntat mig en sorts tejp, kanske flexibel, som skulle fästa mot röret så den var lätt att få fast. Vet inte om jag fick nåt gammalt skräp eller om den ska vara sådär.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Kan det vara nån slags felöversättning? T.ex. engelska har samma ord för tejp och band, och jag minns att jag sett "band" användas för att beskriva ungefär som tejp utan klister?
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Bandage...tejp... det var väl bandage det hette faktiskt. Men oavsett namnet jag tyckte bara det var dåligt oavsett, sett på videos på andra produkter som verkar häfta i metallen och inte glider runt.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Nu är den besiktad och utan anmärkningar 
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Underbart, va roligt!
Bra jobbat!!
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Heja - grattis! Kul att följa dina reparationer 
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Ja det känns skönt, jag var så nervös innan att handbromsen skulle ha nåt fel jag inte märkt, eller avgasvärderna eller nånting annat. Men han som besiktade tyckte Volvo 850 var en av de bästa bilarna som gjorts, den hade bara ett fel, den var inte bakhjulsdriven. Ja och det måste jag hålla med lite om, en bakhjulsdriven 850 skulle varit super trevligt.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Grattis!
Funderar på om man kan ta drivlinan från en AWD och sätta i en 850 med klenaste 120hk-motorn, och koppla bort framaxlarna samt sätta dit en egentillverkad bypass istället för viskoskopplingen?
Har hört sägas att om man bara kopplar loss framaxlarna så kör man sönder drivlinan, men då är det ju dels viskoskopplingen kvar och dels tror jag att alla AWD hade 193hk-motorn, den mindre av de två turbomotorerna som såldes i våra trakter. (Italien hade en extra liten 2.0-turbo pga deras regler). Kanske.
Funderar på om man kan ta drivlinan från en AWD och sätta i en 850 med klenaste 120hk-motorn, och koppla bort framaxlarna samt sätta dit en egentillverkad bypass istället för viskoskopplingen?
Har hört sägas att om man bara kopplar loss framaxlarna så kör man sönder drivlinan, men då är det ju dels viskoskopplingen kvar och dels tror jag att alla AWD hade 193hk-motorn, den mindre av de två turbomotorerna som såldes i våra trakter. (Italien hade en extra liten 2.0-turbo pga deras regler). Kanske.
