Vill ha 3 fas timer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Uttis

Vill ha 3 fas timer

Inlägg av Uttis »

1 fas är lätt att hitta finns det för 3 fas eller får man plocka ihop nått själv?

Kommer nog ställa in en gångtid 1 gång typ 4h
sen kan den gälla för all framtid startas med 1 knapptryck varje gång. Behöver ej ha veckoscheman och andra finneser så enkelt som möjligt bara, är det nått som finns?

Nerre

Re: Vill ha 3 fas timer

Inlägg av Nerre »

Pratar du om montage på skena? Jag tror att man för det mesta väljer en 1-fas eller 24 V timer och låter den styra en 3-fas kontaktor. Blir mer flexibelt så, kontaktorn kan väljas utifrån lasten istället för att det ska finnas timers för en massa olika strömstyrkor.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Ja och nej finns inget idag bara vägg köper jag en kontaktor måste den ju ha ett hus så där kan man ha en skena.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det är lite ovanligt och dyrt men det finns faktiskt trepoliga tidrelä som klarar 400V

https://se.rs-online.com/web/p/timer-relays/2577426
Detta klarar 10A resistiv (AC1) last. Eller 1,6A induktiv last (AC15)

https://se.rs-online.com/web/p/timer-relays/1249404
Här är ett lite kraftigare som klarar 3A AC15-last
Dock bara två brytande kontakter, men det räcker ju egentligen (många maskiner är byggda så att de bara bryter två av tre faser, precis som man bara behöver bryta en pol på enfaslast)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag hade satt en kontaktor i liten kapsling, och sen satt en tvättmaskindosa för att få dragavlastning, och kabel med stickpropp till kontaktorns spole. Vanligt enfasvägguttag där man vill ha timern, och kabeln med stickproppen lagom lång för att nå till timern med viss marginal.

Även om du tror att du kommer använda den på exakt ett sätt i all framtid så slår jag vad om en glass att förr eller senare kommer nån komma på att det vore trevligt med t.ex. fjärrstyrning, eller så har timern kärvat ihop och behöver bytas, eller vad som nu kan ha hänt, och då är det extremt smidigt att vem som helst kan byta ut timern på ett par sekunder, utan någon särskilt kunskap.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Det visade sig att 3fasen blev 1 fas efter en dosa så hela grejen gick på 230V, beställde en timer + en låda den ska sitta i blir nog bra.
Skriv svar