Tror så. Den implementation jag har nu är skriven in C och assembler. Sedan finns det dedikerade chip och de första kontrollersarna var maskprogrammerade 8045 och så, men de tidigaste implementationerna var faktiskt med rak TTL och jag har tagit inspiration av en sådan. gott om NAND SR-vippor där... Men låt mig förklara.
Som en POF tänkte jag testa förverkliga en GPIB mottagning. Bussen har då 8 bitar och tre styrsignaler: DAV, NRFD, NDAC. Det är negativ logik. När vi börjar är DAV och NRFD höga, NDAC låg, vilket betyder att vi kan ta emot data.
Sändaren sätter en byte på bussen och sätter DAV låg och efter en liten fördröjning (RC krets) så sätts NRFD låg och samtidigt klockas databyten in i en 8-bitars latch (så långt fungerar det)
NDAC sätts hög vilket gör att sändaren vet att det är mottaget.
Så då har vi fångat en byte.
Min tanke var att låta DAV som klockar i datat även sätta en vippa/signal som kan interrupta min MCU som sedan kan läsa latchen och sedan pulsa samma vippa för att resetta, vilket då sätter RFD hög och allt börjar igen.
Detta är ju ett hobbyprojekt och jag har noll erfarenhet av CPLDer. Köpte mitt lilla kit för ett år sedan för att bygga logik till ett minneskort, men den blev så enkel så det blev diskret TTL i stället