Lödning kretskort Uppsala

Messier1994

Lödning kretskort Uppsala

Inlägg av Messier1994 »

Försöker göra spisfläkten smart, och behöver hjälp att löda fast trådar vid åtta ställen (ska koppla dom till ett torrelä som kan sluta kretsen med fjärrstyrning).

Någon som vill tjäna en slant alt. har tips på företag man kan vända sig till?
EB5E58F5-5826-4224-B46E-E183958BC897.jpeg
5AAA1E6E-A929-4330-B470-0D893D00BAFF.jpeg
IMG_3227.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Lödning kretskort Uppsala

Inlägg av Glenn »

Det där är ju väldigt lättlödet, vem som helst med lite lödvana fixar det där.

Det handlar väl mer om att vara i närheten då, eller om det kan skickas.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Hade jag gett mig på det hade jag nog skaffat kontakter och gjort en breakout mellan kabeln och PCB. Då kan man lätt backa hela projektet om man vill, och då kanske man kan ge sig på det även om man inte är så duktig på att löda.

Jag gissar att dessa borde fungera:

https://www.digikey.se/sv/products/deta ... 72/2060469
https://www.digikey.se/sv/products/deta ... 72/2060481

Men det kräver att det finns lite utrymme över kontakten för breakouten kommer ju bygga lite på höjden.
malman

Inlägg av malman »

Värt att notera i sammanhanget

* Relä är bra val här. Antagligen finns ingen isolation mot inkommande 230vac i fläkten... Så sladdar från kretskortet skall anses vara 'live'/230vac. Dvs se till att sköta isolering runt relän, och se upp vid labbandet...
* I princip är det bara 5 sladdar som behövs eftersom alla tryckknappat har en gemensam återledare (i gengäld får man då bygla alla reläer... Men det är en smaksak)
* Tryckknappsignalerna är delade med display drivningen...(Scannas via varsin summa ledare, troligen) Reläerna bör bara slutas temporärt, å skall nog inte ligga dragna länge, då display segment kan påverkas temporärt... Likaså med att dra två relän samtidigt.... (Inget som går sönder, men kan beroende på konstruktionsval i anslutande elektronik innebära att displayen tänder konstiga segmentkombinationer....)
Skriv svar