Låda till labb-agregat

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Låda till labb-agregat

Inlägg av SeniorLemuren »

Biltema har 0.7 och 1.0 mm aluminiumplåt. Är det någon som har erfarenhet av den plåten. Jag skall göra en låda som håller måtten 120x180x140mm. jag tänker att skriva ut profiler av PLA med spår för de plana plåtarna som ju blir 120x180 resp. 140x180 mm stora. Front och baksida skriver jag ut av PLA.

Kan det vara Ok att använda 0.7 mm eller skall jag välja 1.0 mm. Plåtarna kommer ju inte att vara inblandade i hållfasthet utan egentligen bara skydd samt bärare av en liten fläkt på ena sidan.
Lådan kommer att hållas ihop av de 4 profilerna mellan fram och bakstycket av PLA.

Egentligen en lite dum fråga, 0.7mm borde ju fungera bra. men det kan ju finnas synpunkter som jag inte tänkt på. En sak är ju att det blir plåt över och den kan ju vara bra till något annat och då kan det ju vara bra att ha 1 mm. Som exempel kanske man behöver en frontpanel av aluminium någon gång som kanske behöver vara 1 mm om den skall vara stabil.

Som sagt var. Expressen eller Aftonbladet? :)
Senast redigerad av SeniorLemuren 13 oktober 2025, 20:15:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Låda till labb-agregat

Inlägg av MiaM »

jag tycker att 1mm låter till och med klent. Om det är ett labbagg med kylfläns och tung trafo så lär det väga såpass att det kommer få smällar genom åren det används.

Jämför att 19"-paneler är väl typiskt 3-4mm tjocka om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Det är dessa 2 moduler som kommer att installeras ovanpå varandra och kommer att supportas närmast ytterkanterna på bottenplåten. 110 x 70 mm. De väger inte mycket.
IMG_20251013_123149_951.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha.

Om du handlar i butik så känn efter om materialet känns "sladdrigt" eller inte, kanske? Typ man vill ju inte att panelen vinglar av att man stoppar i / drar ur banankontakter.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det är ju ganska enkelt att löda samman glasfiberlaminat, dubbelsidigt kretskort.
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Har ingen koll på vilken kvalitet det är men det är väldigt mjuk. Nu jämför jag kanske mer med plåten jag bygger flygplan av. 2024,6061 och 7075 men även 2024 är mycket styvare än biltemas
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

MiaM skrev: 13 oktober 2025, 12:54:49 Aha.

Om du handlar i butik så känn efter om materialet känns "sladdrigt" eller inte, kanske? Typ man vill ju inte att panelen vinglar av att man stoppar i / drar ur banankontakter.
Ok, men om du läser innantill så kan du läsa att fronten skrivs uti PLA med 3D-skrivaren. Plåten skall bara täcka utan att bära några krafter. Bananerna sitter ju såklart i fronten.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Maskindelen har lite mindre plåtar att välja på. https://www.maskindelen.se/category/slat-plat
Glödgad rostfri plåt om du vill ha blänkande yta.
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Hej

Jo läste det med att den inte skall bära. Det jag bara tänker är att det är svåra att få bra i allmänhet. Det är svårare att få den plåten snygg i kanterna när man gradar iom att den är så mjuk och nästan kletig. All aluplåt är ju känslig för repor men den är nästan så man enkelt repar med nageln.

Hade jag själv valt aluminium hade det nog blivit en eloxiderad plåt för att få den lite mer reptålig
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Tror gitarreparatörerna har någon sån där klarlack de lackar träet med som extra "scratch protector" Kanske vore något? En del använder bokplast. Inte med dalahästar på men genomskinlig.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag böjde till 0.7 plåten med handkraft för att forma en reflektor till mina växtlampor. Klippte den med en gammal skräddarsax.

Den är för klen anser jag.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Skulle helst vilja ha tag i svarteloxerad 1 mm. aluminium, men annars får jag väl lacka den svart med någon bra färg.
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

När jag behövde eloxera alu så lämnade jag delarna till Belox i Västberga industriområde. Inte det billigaste billigaste, kanske men (då) nästgårds och det funkade. Dock vet jag inte om han finns kvar. ( det var junågra år sedan)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Appselut inte vad du efterfrågar riktigt men kanske lite ändå; jag har handlat lådor från Italien och Modushop. Man kan välja enklare lådor men som ändå är sketafina och enkla att hantera. TRor inte frakten var så vidrigt illa heller.

https://modushop.biz/site/
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Så där. Den gamla voltmätaren gav mig en ide hur jag skulle bygga en låda. En front och en baksida hålls ihop av 4 sr profiler som har spår för att sticka in täckplåtarna i.

Skrev ut allt på 3D-skrivaren. På fronten limmas en bild som är utskriven på tjockt fotopapper som sedan skall limmas och sprayas med klarlack. bilden visar en provmontering där fotopapperet inte är limmat eller klarlackat, bara för att se hur det blir. För att trä in plåtarna så tar man bort bakstycket och trär in dem i hörnprofilerna. Plåtarna går in i spår även under bak ock framstycket.
labbagregat-4.JPG
labbagregat-1.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar