En sidofråga, men är det de "halvmåneformade" med två eller de gamla helrunda med tre stift för kronljus/spar som inte används längre?
De med två stift får väl fortfarande användas i redan existerande installationer. oavsett forma på stickdonet.
Jag kan inte heller se något skäl till varför man inte skulle kunna sätta dit en sådan i en redan existerande installation.
Enda man faktiskt behöver byta till jordat är ju om det är våtutrymme, kök/tvättstuga eller liknande.
(Egentligen säger reglerna att man får byta kontakt på själva lampan men inte den i taket, men är det bara en fas och nolla spelar det ju knappast någon roll)
Lamputtag som gått sönder.
- Mizzarrogh
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Lamputtag som gått sönder.
Ingen av dessa används längre vid nyinstallation, men alla får fortsätta användas i befintlig anläggning.
De med tre hål har väl inte gått att köpa på bra många år, så har man ingen sådan liggandes måste man avsluta en av kablarna och stoppa dit en kontakt med två hål istället.
[edit]
Och självklart har man lösa såna ligger...
De med tre hål har väl inte gått att köpa på bra många år, så har man ingen sådan liggandes måste man avsluta en av kablarna och stoppa dit en kontakt med två hål istället.
[edit]
Och självklart har man lösa såna ligger...

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag skulle officiellt aldrig tänka mig att tipsa om att ifall man har ett uttag med såndär "D"-form, men en rund stickpropp, så kan man hypotetiskt bara skruva av locket på stickproppen, lyfta ur stiften ur basen, och stoppa in stiften lösa i uttaget... Lägg den "överblivma" delen i grejen som brukar täcka takfästet för lampan så kommer den inte bort... 

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det var nog en av de mer dåliga inofficiella tankar jag stött på på ett tag. 
Förutom att det är väldigt dumt att ha nakna pinnar utstickandes ur uttaget, så om det är två uppsättningar lampor i armaturen och den gemensamma ledaren råkar hamna på tändtråden så är det 230V ut på den lösa tampen om där sitter lampor iskruvade.

Förutom att det är väldigt dumt att ha nakna pinnar utstickandes ur uttaget, så om det är två uppsättningar lampor i armaturen och den gemensamma ledaren råkar hamna på tändtråden så är det 230V ut på den lösa tampen om där sitter lampor iskruvade.