Ny 3D-skrivare igång.

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Ny 3D-skrivare igång.

Inlägg av Glenn »

Jag fick intrycket att den mätte upp hela, men jag har skrivit ut en del ganska stora objekt med.

Jag är f.ö inte riktigt glad i PEI-mattan heller, föredrar glas som på prusan.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag håller med. Tyvärr går inte glas.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Jag tycker plattan funkar bra. Allt har suttit bra och sen lossnat utan problem (efter att plattan fått svalna). Har bara kört gammal Clas-PLA och ny Anycubic Highspeed-PLA.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Väntar på min Kobra 3 MAX Combo, skall bli väldigt intressant.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

ie skrev: 10 oktober 2025, 16:25:33 Jag tycker plattan funkar bra. Allt har suttit bra och sen lossnat utan problem (efter att plattan fått svalna). Har bara kört gammal Clas-PLA och ny Anycubic Highspeed-PLA.
Fast det funkade ju lika bra om inte bättre på min silikatglasplatta på prusaklonen, och då fick man dessutom en slät undersida och det var mycket enklare att rengöra (bara att använda rakbladsskrapa)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Det finns ju släta pei plattor också.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Tyckte det var enkelt att vänja sej vid pei i bambu p1s.
Skrovlig yta bra och inte bra. Ger en utjämnande effekt på bottenlagret men inte alltid önskvärt.
Själv ser jag ingen anledning att byta men har kompletterat med limstift och limsprej vid
filament man vet slår sej ordentligt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nu är jag lite irriterad, tre utskrifter i rad har failat monumentalt..

Med i rad menar jag riktiga utskrifter, mellan dessa har jag gjort testutskrifter (calibration cubes) som funkat hur bra som helst.

Vete sjutton varför det skiter sej, det ser ut som det blir stopp i munstycket och den börjar trycka ut för lite filament, varvid det fastnar dåligt och blir spaghetti.

..Sne när den kalibrerar mängden blir det bra igen, har även testat att byta filament, testprinta, och sen byta tillbaka.

Ja, för alla failade utskrifter har varit med samma filament, en rulle vitt PLA som är ~5 år gammal, men de första utskrifterna med den funkade kanon.

..Kanske skulle byta till en annan oöppnad rulle..
hummel

Inlägg av hummel »

Vanligt problem är att ,ånga material fungerar avsevärt sämre om dom är fuktiga. Inget garanterar att en nyköpt och försluten förpackning har material med låg fuktighet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nu har jag bytt till en rulle med high speed PLA som jag fick med skrivaren, kör en testkub först, sen ska jag printa samma som jag failat med tre gånger i rad nu..

Det är en rätt stor utskrift dessutom, beräknad printtid dryga 13h, men den har failat redan efter 2-3 lager så..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Kuben gick bra, lustigt nog något sämre resultat än med det "noname" PLA som jag hade innan.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Efter sex försök att printa delen jag ville printa övergick jag till att printa en annan enklare del (ett centrumlock till en fälg) som gått perfekt innan, den sket sig också.

Då gav jag upp och tänkte att jag skulle rengöra munstycket.

Det är ju inte riktigt lika lätt med kobran som min gamal prusa dock, men på anycubics sida föreslår dom dels att man hissar upp
huvudet högt upp, värmer till 250 grader och sen joxar runt med akupunkturnålen man fick med.. det gjorde jag, kändes inte som det gjorde nån skillnad.

Då testade jag en s.k "cold pull", alltså att man värmer upp till 250 grader, pressar igenom lite filament så det hänger kvar,
sänker till 90 grader och rycker ur det nedåt.

TIll min stora förvåning verkade det som det släppte då, och jag gjorde först en kub utan problem, sedan centrumlocket som också blev perfekt, sen startade jag min stora utskrift.

Men vad f-n.. den sket sej också.. på samma sätt som innan..

Uppdaterad:

Jag kollade på objektet och insåg att jag gjort ett fel där, vilket kanske inverkade.. så jag har cad'at om det nu och gör ytterligare ett försök.

Uppdaterad igen:

Nu verkar det fungera bättre när jag rättade felet, men det borde jag inte behöva göra kan jag tycka..

jaja, 11h 25min kvar på min utskrift, den är på lager 5 av 335 just nu..
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Det vore kul att se lite bilder på dina utskrifter och vad som du fick rätta till för att det skulle fungera.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Den senaste ?

Felet var att jag hade en sak som stack ner så hela utskriften svävade typ 2-3 lager ovanför marken, när jag klippte bort den så gick det bättre.

Kan ju posta annat med men det är ju mestadels sånt som andra gjort och jag printat eller modifierat och printat.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ah, skit bakom tangenterna alltså. :)
Skriv svar