Den där kretsen har jag faktiskt haft ögonen på. Det jag nu gör med en op+effekttrissa är visserligen seriöst menat men den förväntar jag mig inte att driva typ 1A kont. Jag vill ha den mindre och kanske ibland ingå i en kabelstam så storleken spelar roll. Jag behöver nåt kraftigare och större också och då kan denna OPA vara en kandidat. Verkar inte krävas alltför mycket kringkomponenter.bus skrev: ↑5 oktober 2025, 20:22:41 Nu verkar du redan vara på gång med OP + transistorer. Men jag vill tipsa om en effekt OP från Texas Instruments som heter OP548 som kan kan driva upp till 3A kontinuerligt. Den går att använda med både enkel och dubbel spänningsmatning. Den har inbyggd strömbegränsning vilket kan vara väldigt användbart.
https://www.ti.com/product/OPA548
Jag har labbat en del med den på jobbet. Min erfarenhet är att den kräver rejäl kylfläns, men annars är väldigt trevlig. Den klarar hög frekvens men funkar även bra på DC. Det finns en storebror som heter OP549 om man behöver mer ström (tyvärr ej pinkompatibel).
Jag har nog några extra om du vill testa.
Buffertsteg. Buffra 0-10V
Re: Buffertsteg. Buffra 0-10V
LT1010 verkar ju också behöva ha effekt-trissa för att nå högre strömmar. Dessutom behöver den en OP före. Så eg. så är ju en vanlig OP med trissa lika bra.
Jag fattar inte fördelen med LT1010...
Det var mer att det finns ett schema i databladet. Går ju simulera och se vilken ström som krävs att driva slutsteget.
LT1010 har bra data annars. Med en super dyr op så kan du ju nästa anlita en konsultfirma som leverera en färdig pryl för samma pengen.
LT1010 har bra data annars. Med en super dyr op så kan du ju nästa anlita en konsultfirma som leverera en färdig pryl för samma pengen.
Ok. Fattar. Ja, det är sant. Man kan dra nytta av kopplingen. Jag har inte studerat detaljerna i LT1010.
Så här blev det. Tog en OPA197 (driver på 65mA) och en TIP31. OP:n hade många NC så jag hade de paddarna som lödpunkter. Nu kan jag gjuta in OP.n och med det kablage också. Jag ska dit med en diod samt en 100nF cap över matningen först.
Testat med 12V matning, 10V ut och 500mA. Tror den där kylaren klarar 4W över trissan. Sen blir den för het. Men det duger till det den ska vara för.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kontrollera med oscilloskop att kretsen inte självsvänger.
OPA197 har GBW=10 MHz vilket gör att den är känsligare för självsvängning än en OP med t ex GBW=1 MHz då man som du kopplar in en effekttransistor innanför återkopplingen.
OPA197 har GBW=10 MHz vilket gör att den är känsligare för självsvängning än en OP med t ex GBW=1 MHz då man som du kopplar in en effekttransistor innanför återkopplingen.
Du har alldeles rätt. En cap (33pF?) mellan utgång och (-) ingången bör väl rädda en del va? Ett RC-nät på ingången är nog önskvärt också. Jag ska skåpa utgången och se hur det ser ut.