Stegmotorexpert sökes

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ojje

Stegmotorexpert sökes

Inlägg av ojje »

Jag har skaffat en större laserskärare. När jag köpte den satt ett styrkort som krävde en parallellport till en dator så jag slet ut den och ersatte kortet med en MKS 32 DLC32.

Jag har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
När jag gör vissa jobb tänds inte lasern hela tiden när den skall. Om jag drar ner skärhastigheten så fungerar allt, men då kör jag i mycket lägre hastighet än vad som är hälsosamt.
Genom att dra upp accelerationen har jag kommit bort från problemet en del (nu 20 000 mm2/sec), men vid vissa skärningar får jag samma problem. När jag skär ut flera likadana objekt på en rad kan det hända att nästa oblekt förskjuts något i Y-led, men inte alltid.

Jag har testat att ändra microsteppning år båda hållen, men det bir ingen skillnad. Det som eventuellt hjälpt något är att jag höjt strömstyrkan ett snäpp högre än specifikation.

Om jag manuellt kör laserhuvudet fram och åter i X-led hugger det ibland till i motorn, men detta händer inte i Y-led. Kopplar jag ur drivarna händer detta inte. Jag tror egentligen inte detta är problemet utan jag antar att detta händer när drivarna är inkopplade och tar mot ström från motorn?

Kan det vara så att MKS DLC32 inte klarar av jobbet. Jag har mycket svårt att tro det?
Kan det vara ett fel i en stegmotor?
Kan det vara fel i en drivare?

Stegmotor: Leadshine 57HS22-L
Stegmotordrivare: Leadshine: MD556
Microstep: 32
Strömstyrka: 3,1 ampere
Styrkort MKS DLC32

Bilden visar två körningar där jag till vänster dragit ner hastigheten rejält. Ca 30 mm/sec
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O

Re: Stegmotorexpert sökes

Inlägg av H.O »

Ja, om du med "kör laserhuvudet manuell" menar att du "knuffar det för hand" så funkar motorn som en generator, roterar den tillräckligt fort så blir spänningen tillräckligt hög för att "bakvägen" spänningsätta drivstegen.

Jag har noll koll på lasern och hur den är "kopplad" till vilken hastighet du kör men att du får skiftningar i Y-led tycker jag låter som ett klassiskt exempel på tappade steg. När du höjde accelerationen begär du mer från motorn än den klarar leverera och ju fortare motorn roterar, ju lägre vridmoment har den.

Vad har du för matningsspänning till drivstegen? Om du har marginal att höja den, gör det - då flyttar du punkten där vridmomentet blir för lågt "uppåt" på momentkurvan.

En Google-sökning på motor-typen antyder att de har 4 lindningar (8 trådar). Om du har lindningarna serie-kopplade, koppla om dom så lindningarna är parallellkopplade istället. Det sänker induktansen till 1/4 vilket är en STOR fördel när man vill köra motorn med hög hastighet.
ojje

Inlägg av ojje »

Ja, jag menar, knuffar för hand.
Om jag sänker accelerationen blir felet större. Jag tycker ju att en sänkning av accelerationen borde göra det hela bättre...
Lindningarna är parallelkopplade (sedan fabrik).
Jag matar med 36 V (det också sedan fabrik)
Testade att dra ner microsteppningen rejält ifall det skulle vara så att styrkortet inte kan leverera (det borde ju inte spela någon roll med externa drivare heller). Ingen skillnad.
ojje

Inlägg av ojje »

Och motorerna är rejält nedväxlade så jag tycker det är konstigt att de skall behöva tappa steg. Lasten är också konstant (inte som på min cnc-fräs där det kan vara rejält motstånd ibland).
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ingen koll som men det där liknar nästan något programmerat för om effekten är den samma hela tiden, och hastigheten vid hörnen minskar för att kunna ta hörnen utan att de blir rundade, så blir bränn effekten högre precis där och för att kompensera för detta så minskas laserstyrkan proportionellt vid varje hastighetsminskning för att få konstant effekt oavsett hastighet. Om så nu är fallet vet jag inte men om så ser det ut som den kompenserar alldeles för mycket eller nåt.
H.O

Inlägg av H.O »

OK, jag så framför mig en liten diodlasermaskin - det där ser ut att vara rejälare grejjer.
Parellellkopplade lindningar och 36V, det är nog så bra du kan göra det med de motorerna och drivstegen. Kan inte se att controllern skall ha nått med det att göra men man vet aldrig.

Det är inte helt klart för mig om detta är ett fel som uppkommit eller om du försöker köra maskinen på ett sätt den inte körts på tidigare.

Att växla ner stegmotorer på det sättet är ibland lite motsägelsefullt. Nedväxlingen gör förvisso att vridmomentet ökar men att för att uppnå en viss hastighet måste motorn rotera fortare vilket gör att DEN avger lägre vridomoment så det är inte alltid GIVET att utgående vridmoment faktiskt ÄR högre jämfört med att köra motorn 1:1.

Om du skruvat upp accelerationen rejält så kan det vara så att du helt enkelt begär mer av systemet än det klarar leverera och du försöker åtgärda ett problem (att lasern inte reglerar korrekt) genom att introducera ett annat (för hög acceleration).
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

den tappar ju steg
kan vara så att det nya kortet inte hänger med

funkade den bra med parallellkortet ?

jag hadde kollat lite på småsaker med
orkar kortet driva drivrarna?
prova jobbiga figurer på hyggligt avstånd ifrån varandra och se om man får samma fel
ojje

Inlägg av ojje »

Ja... Jag tycker själv att accelerationen är ohemult hög. Men om den kompenserar för något annat så undrar jag vad det kan vara. Det är ju enklar grejer och en TTL-signal som avfyrar lasern.
I min bild ovan ser man ju också att prickarna över Ö förskjuts om jag kör "för snabbt" (80 mm/sek) vilket inte är speciellt snabbt i dessa sammanhang.
Jag är helt med på att nedväxlingen av motorn kräver att den snurrar snabbare med andra nackdelar, men det är ju fabriksbyggt och styrt med ett kort från början av milleniet så det borde ju funka. Jag gör inget som den inte var byggd för (jag kunde dock inte testa om detta var felet från början då jag köpte lasern billigt med ett defekt laserrör).
Det är en 150 W CO2-laser med en skäryta på 1500x900 mm). Nackdelen med en sådan stark laser är nar man skall gravera i låg effekt så kan man inte dra ner effekten så mycket utan man behöver arbeta med högre fart i stället). Min lilla 40W laser blir i dessa fall bättre, just nu.
Får jag inte snurr på den blir det en väldigt dyr maskin :-) Skall göra några nya test i morgon med mycket lägre acceleration och lägre microsteppning.
ojje

Inlägg av ojje »

grym skrev: 5 oktober 2025, 21:47:05 den tappar ju steg
kan vara så att det nya kortet inte hänger med
Ja, det var min första tanke, men nya kortet är ju 20 år nyare än det gamla så jag tycker inte det borde vara problmet.

funkade den bra med parallellkortet ?
Kan inte svära på det då laserröret var trasigt när jag köpte den. Bytta både rör och kort i samma veva, men den rörde sig i all fall :-)

jag hadde kollat lite på småsaker med
orkar kortet driva drivrarna?
Det är väl i min värld bara en styrsignal till de externa drivarna?

prova jobbiga figurer på hyggligt avstånd ifrån varandra och se om man får samma fel
Det får man. Jag gjorde 500 medaljer för en månad sedan. Kunde köra ut ett ark på 40 stycken. Startade jag om lasern kunde det bli fel på nästa ark....
ojje

Inlägg av ojje »

Henry skrev: 5 oktober 2025, 20:03:48 Ingen koll som men det där liknar nästan något programmerat för om effekten är den samma hela tiden, och hastigheten vid hörnen minskar för att kunna ta hörnen utan att de blir rundade, så blir bränn effekten högre precis där och för att kompensera för detta så minskas laserstyrkan proportionellt vid varje hastighetsminskning för att få konstant effekt oavsett hastighet. Om så nu är fallet vet jag inte men om så ser det ut som den kompenserar alldeles för mycket eller nåt.
Tror inte det är fallet. Kör jag riktigt sakta blir det bra. Ser man i mitten av bilden så har ju ett vågrätt sträck i övre delen av J helt plötsligt inte bränts...

I filmen nedan ser man att varje kolumn har förskjutits något i Y-led. Detta händer inte alltid heller.
laser.mp4
H.O

Inlägg av H.O »

Jag antar att du uteslutit allt mekaniskt, slapp rem som kuggar över p.g.a den höga accelerationen (t.ex)?

Ang. styrningen av lasern. Det är inte så enkelt att du har 3.3V logik på styrkortet och 5V på laserstyrningen eller att det sitter en optokopplare på lasern som styrkortet inte riktigt orkar driva - eller nått åt det hållet? Inget av det förklarar inte varför det verkar bli bättre när du ökar acceleration men det är en tanke i alla fall.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Har egentligen bara begränsad kunskap om dessa grejer.
I ett litet projekt jag byggde blev pulsgeneratorn flaskhals, den klarade inte leverera den upplösning mikrosteg som jag ville ha.

Kan det vara så att ditt nya styrkort är känsligare för störningar, har du ändrat någon avskärmning?
ojje

Inlägg av ojje »

H.O skrev: 6 oktober 2025, 07:02:31 Jag antar att du uteslutit allt mekaniskt, slapp rem som kuggar över p.g.a den höga accelerationen (t.ex)?

Ang. styrningen av lasern. Det är inte så enkelt att du har 3.3V logik på styrkortet och 5V på laserstyrningen eller att det sitter en optokopplare på lasern som styrkortet inte riktigt orkar driva - eller nått åt det hållet? Inget av det förklarar inte varför det verkar bli bättre när du ökar acceleration men det är en tanke i alla fall.
Ja, det mekaniska funkar, dock blev jag lite nervös angående 3,3 volt, men dubbelkollade. Det är 5 volt ut op kortet. Det är ett väldigt vanligt kort som används för att styra lasrar, men då oftast med stegmotordrivare "on board".
ojje

Inlägg av ojje »

Cano skrev: 6 oktober 2025, 07:28:01 Har egentligen bara begränsad kunskap om dessa grejer.
I ett litet projekt jag byggde blev pulsgeneratorn flaskhals, den klarade inte leverera den upplösning mikrosteg som jag ville ha.

Kan det vara så att ditt nya styrkort är känsligare för störningar, har du ändrat någon avskärmning?
Det är ju en god synpunkt, skall se över detta, men det är rätt långt från stegmotorer eller högspänningsaggregat.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och just långa ledningar kan samla upp en del...

Kanske skärma med alu-folie, kopplat till GND i ENA ändan...
Skriv svar