hej, jag vet inte om detta ligger i rätt forum, mem men....
jag köpte hem två PICar, (16F628A, 12F629) men klumpig som jag var så råkade jag köpa ytmonterad så jag undrar bara vilket sätt är det bästa för att löda fast dem, jag får väll etsa ett eget kort... men går det med en vanlig löd station, eller måste man ha en såndär värmlufts sak?
Det går med vanlig lödstation, men det är lite svårt att få till bra lödningar. Lödtennet ska helst sugas in under pinnen, så man får värma ordentligt och helst ha lite extra flussmedel... Det är lite lättare om man har förtennade kretskort.
Enklaste fulmetoden är att montera de upp och ner.
annars så skulle lod och värme funka(lödkolv eller ugn) t.ex. 82-915-29
Lödtenn och lödkolv går också bra.
Senast redigerad av Micke_s 19 januari 2007, 15:41:38, redigerad totalt 1 gång.
He he.
Ja, det hade ju kunnat legat i "Mätinstrument / Verktyg" också...
Frågan är väl om du alls ska använda dessa.
Om det bara är en av varje som du behöver, så kan
jag plocka ett par DIP versioner ur "sample" lådan
och skicka över. D.v.s om det var DIP du ville ha...
Ja det är dip, som jag hadde tänkt ha. Jag köppte ju några av dig tidigare sodjan, men det gick åt till ett larm m.m och nu hadde jag behövt en av varje till min robot som jag håller på att bygga. (den ska ha en BS2 som huvod ship, sedan en PIC12F629 och en PIC16F628a för att "utvidga" antalet IO portar).
hur menar du med att montera den upponer? blir det inte kladdigt av lödtennet då (det är ju inte stort avstånd mellan "pinnarna")?
Förtenna även lödytorna på kretsen om du gör ett kretskort och det med är förtennat, så är det sedan bara att föra lödspetsen mot ytorna precis i sidan på kretsen så sugs tennet in pga av kapillärkraften om du har gjort det hela rätt.
Lodpasta och hushållsugn, är det någon som har provat det? Jag har en liknande krets, en MAX1583 (kapsel TDFN) som jag någon gång ska montera. På den ska mittenpadden kopplas till jord.
Någon gång ja... Verkstaden är under byggnation, och lär så vara ett tag framöver pga tidsbrist =)
Micke_s skrev:limma fast kretsen kan också vara en ide...smältlim (bara för låsa kretsen upp och ner)
Smältlimmets smältpunkt är rätt så låg, efter några lödningar riskerar PIC:en att börja röra sig lite lätt. Superlim är bättre...
Men som sagt, det går att löda den rätt väg också, för hand