Nej, fler.brudar. Kemi.13th.Marine skrev: ↑30 september 2025, 10:25:43 rikki: Lantmäteri? Vi läste endim och linalg med dem.
Kommer ihåg en föreläsning där föreläsaren berättade om vad vi kunde använda något i kursen till, det hela avslutades med "och ni på lantmäteri... ni kan använda det till att räkna på staket eller nått..."![]()
DanielM: Jepp, men så används ju tyvärr inte civilingenjörer idag.
Det mesta jag gör skulle kunna gjorts av en gymnasie eller högskoleingenjör.
Varför så mycket matematik i civilingenjörsutbildningen?
-
Re: Varför så mycket matematik i civilingenjörsutbildningen?
Jag tror att praktiska exempel skulle vara bra även om de är från "fel" område.Nerre skrev: ↑30 september 2025, 16:34:00 Att man inte har några konkreta exempel beror väl mycket på att mattekursen är för folk som sen ska läsa olika saker? Den som ska läsa Väg och vatten (eller vad det heter) är ju inte så road av exempel som handlar om elektronik.
Visst, man skulle kanske kunna ha uppdelade kurser, men det blir nog ineffektivt, och så har matteläraren antagligen inte så bra kunskaper i övriga ämnen att denne skulle kunna ta fram vettiga exempel.
Skulle då vara om lärarna för senare kursen lämnar exempel som matteläraren kan ta upp.
Gick en mattekurs om dynamiska flöden där det ingick praktisk arbetsuppgift för att optimera flöden på en flygplats.
Det var en hake, exemplets skulle redovisas som dataprogram skrivet i ADA, Inget som jag haft stor nytta av senare mer än som allmän orientering om olika programmeringsstrukturer.
ADA-programmering är typiskt något som i huvudsak förekommer i universitetsvärlden samt inom war.gov.
Lobby-folket bakom ADA gör sitt bästa att övertyga om att det numera ska in i våra bilars system för att manövrera bilar och flygplan då ADA säjs vara bättre än andra programspråk på att inte gå vilse i buggar och mindre minnesdegenerering vilket ger att det inte kraschar lika ofta. Kanske dags att borsta av kunskaperna igen.
https://www.adacore.com/
Det var en hake, exemplets skulle redovisas som dataprogram skrivet i ADA, Inget som jag haft stor nytta av senare mer än som allmän orientering om olika programmeringsstrukturer.
ADA-programmering är typiskt något som i huvudsak förekommer i universitetsvärlden samt inom war.gov.
Lobby-folket bakom ADA gör sitt bästa att övertyga om att det numera ska in i våra bilars system för att manövrera bilar och flygplan då ADA säjs vara bättre än andra programspråk på att inte gå vilse i buggar och mindre minnesdegenerering vilket ger att det inte kraschar lika ofta. Kanske dags att borsta av kunskaperna igen.
https://www.adacore.com/
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Ah smart!
Det var vi säga att det var god brist på på elektro vi hade under 5% tjejer vill jag minnas.
-
Vi gingo ner till Edekvata, men enda bruden hon var... (känd melodi från lund , sätt in ett icke woke ord)
Samtidigt försvann 20% av tjejerna på Kemi till Läkarprogrammet efter en termin (antagningen till läkare är lägre på våren än hösten) vilket också är total waste of resources.
Man skall såkkart välja en längre utbildning efter 1) intresse och förmåga 2) framtidsutsikter 3) kurskamrater
Och follow through var inte jättebra i övrigt. Då vi började var det ca 130-140 /årskull. Nu samlar alla inriktiningarna > 200 st varje år. Och dropout är högre.Jag tror det slutade med drygt 100 st tog examen av de som började. Jag läste en bastardvariant eftersom jag läst matte på universitetet i 2 terminer. Apropå är ni pratar om tillämpningsanpassade kurser så befinner sig universitet i en annan verklighet.
Men ja, det finns tillämpningar. Det verkar vara att ju högre upp i kurserna desto mera tillämpbart är det. Det sker mycket forskning som är kopplat direkt till sinnesvärldens fenomen och inte bara ideevärldens eskapader.
Men för att nå dit har man några år av hyfsat tung matte framör sig.
Samtidigt försvann 20% av tjejerna på Kemi till Läkarprogrammet efter en termin (antagningen till läkare är lägre på våren än hösten) vilket också är total waste of resources.
Man skall såkkart välja en längre utbildning efter 1) intresse och förmåga 2) framtidsutsikter 3) kurskamrater
Och follow through var inte jättebra i övrigt. Då vi började var det ca 130-140 /årskull. Nu samlar alla inriktiningarna > 200 st varje år. Och dropout är högre.Jag tror det slutade med drygt 100 st tog examen av de som började. Jag läste en bastardvariant eftersom jag läst matte på universitetet i 2 terminer. Apropå är ni pratar om tillämpningsanpassade kurser så befinner sig universitet i en annan verklighet.
Men ja, det finns tillämpningar. Det verkar vara att ju högre upp i kurserna desto mera tillämpbart är det. Det sker mycket forskning som är kopplat direkt till sinnesvärldens fenomen och inte bara ideevärldens eskapader.
Men för att nå dit har man några år av hyfsat tung matte framör sig.