Det går ju inte att svara entydigt på den frågan.Så är det billigare att ha en egen SMT maskin, eller är det billigare att låta JLCPCB sköta tillverkningen?
Notera att jag räknar tid som en kostnad också.
Vilka volymer, batchstorlekar bygger du
Långsiktigt, hur tänker du runt dina produkter
Hur dyra är dina produkter, hur ser värdekedjan ut
Hur bra forecast kan du ha
Hur stor är risken att du fastnar med hel/halvfabrikat som av någon anledning inte kan avyttras/saknar köpare
Som det ser ut för mig, så är det mycket enklare/flexiblare att bygga korten (hela produkterna) själv. Att göra halvfärdiga enheter är inte på kartan för mig; antingen lägger jag ut hela kortet, eller bygger det helt själv.
Det som gränsar när jag gör det ena över det andra är bara frågan om komponentinköp, för det är otroligt tidskrävande - man vill inte bygga lager på dyra komponenter, men att hamna i en situation där man räknat fel på någon komponent och inser det mitt i en körning är förödande, för då måste man köra panelerna genom lödugnen ändå, och sedan handmontera korten efteråt, och då flyger timmarna (vinsten) iväg (plus att det är innerligt tradigt att göra). Alternativt avbryta och kasta de paneler som man redan tryckt pasta på.
Men, med det sagt, så var det relativt lätt för mig, eftersom att jag inte hade något emot att ta mig an tiden det tog mig att lära mig, jag räknar bara min egen kostnad för den rullande produktionen, inte för den långa vägen till att kunna det jag idag kan.
Skulle jag räkna timlön på detta, så tror jag att det är svårt att gå ihop. Sedan är ju frågan vad du vill jobba med.
I tidigare jobb, så har vi alltid kört fullego, och även lagt ut prottisarna, men då var det mycket större årsvolymer. Där skulle jag inte komma på tanken att bygga någonting själv.