Givare ger inte 0V i nod

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

Givare ger inte 0V i nod

Inlägg av bos »

Tre såna här kopplingar sitter i en industriell maskin. X11 (matning) är 24V, X10 är en givare (24 / 0V).

Om vi struntar i givaren en stund så är kopplingen en clamp, för att dels skala ner givarens värde till 3.6V i noden, och dioden förhindrar att värdet överskrider 5.7V (vilket skulle sabba den 5V-ingång som läser av givarnoden).

Alla tre givare är funktionstestade separat och fungerar som de ska. Med givarna inkopplade i var sin krets (som den på bilden) så fungerar två av noderna (3.6V / 0V ut) medan den tredje enbart ger 3.6V ut, oavsett om givaren har hög eller låg utsignal.

Och här går jag bet. Jag har tagit loss båda motstånd samt diod och mätt dem U/A, inget är kortslutet mot jord eller "tjuvåker" på något annat, men ändå blir aldrig noden 0V när givaren är låg.

Jag fattar inte.

Vad missar jag? Vad mer kan jag mäta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper

Re: Givare ger inte 0V i nod

Inlägg av Mindmapper »

Det känns som ett avbrott mellan givaren och spänningsdelaren.
Du skriver inte vilken typ av utgång givaren har, men antar att det är en open collector. Annars bör du ha 24V när givaren är hög.
Om du tar och kortsluter mot gnd där givaren är ansluten bör det bli 0V. Om givaren sitter där måste den tåla kortslutning.
Får du inte 0V är det tecken på avbrott mellan givaren och spänningsdelaren.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Jag hittar inget avbrott någonstans. Har sumrat allt som går och får träff överallt.

Har läst lite i tillverkarens manual, och det verkar inte vara öppen kollektor. Den är av typen NO och PNP, men enligt tillverkarens inkopplingsschema ser jag inget som skulle krocka med det befintliga kretskortet.

Med givaren inkopplad testar jag att kortsluta noden mot jord, och då ser jag klart och tydligt ~0V på oscilloskopet. Jag testade även att flytta den strulande givaren till en annan givares nod, och felet följer med. Den icke-strulande givaren beter sig helt korrekt på den strulande givarens nod. Kretskortet kan jag därför utesluta som felkälla, men jag fattar inte vad det är som bråkar med givaren. Givaren är helt fabriksny, köptes in efter att den tidigare lagt av. Den tidigare hade ingen märkning på sig så det var lite av en chansning att köpa hem den nya. Spelar det någon roll om den gamla är NPN och den nya PNP?

Jag upptäckte förresten en sak på oscilloskopet när jag testade. När givaren är i sitt normalläge (aktiverad i och med att en bit plåt är framför den) ser jag en 100us bred puls som dyker upp varje 30:e millisekund. Spänningen är ca 3.7V. När jag manuellt lyfter plåten som triggar givaren så sjunker spänningen till 3.6V (ska egentligen vara 0V), men pulsen jag såg tidigare försvann. Lägger jag tillbaka plåten kommer pulsen tillbaka.

Är denna puls ett symptom på något?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag förstår inte riktigt ditt schema, men en sak som skulle kunna vara problemet är för låg belastning på givaren. Tvåtråds givare har i manualen specificerat en minsta last, exempelvis om det står 150 Ohm måste den belastas med 10-150 Ohm.
Sätter man 1k motstånd på utgången flyter inte tillräckligt med ström för att driva elektroniken inuti givaren.

Sen undrar jag vilken drivspänning som står i manualen. 8-30V är vanligt och då fungerar ju inte 5V.
Såklart du kanske har en 5V givare, men då är det konstigt att de ritat in 39V zener på schemat.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

PNP utgång betyder att det är en utgång som driver till + eller släpper utgången till flytande.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

...och flytande utgång i detta fall innebär att det är spänningsdelaren som sätter spänningen, vilken är 3.66V, så både Hög och Låg blir samma resultat?
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

mrfrenzy skrev: 23 september 2025, 08:46:11Jag förstår inte riktigt ditt schema
Jag är usel på papper/penna, så nu snyggade jag till det.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

En PNP givare som matas med 24V (och ger 24V på utgången) ska du koppla in vid X11, där du nu kopplar in 24 V. Hur som helst tycker jag att anpassningen är mysko konstruerad och fungerar ej med 24 V utgång som den är kopplad nu.
Har givaren en 5V utgång ser spänningsdelaren helt fel ut också.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Om det är en PNP-utgång så ser oscilloskop-bilden ut att vara riktig.
Utan sensor inkopplad blir det 3,66V.
Med sensor blir det 3,546V (47k internt i sensorn).
Kopplar man in 24V på sensorn startar den upp och försöker lägga ut 24V på utgången.
Utgångsspänningen från sensorn klampas av dioden till 5V-matningen.
På grund av strömbegränsning i sensorns utgång stiger spänningen till knappt 8V och efter 100µs stänger kortslutningsdetektorn av utgången.
Sen försöker sensorn starta gång efter gång så det blir en pulsande utgång.
Byt till en sensor med NPN.

Sen vore det bra att bidra med mer information från början. Exempelvis exakt vilken sensor det är. Kan vara viktigt för att förstå vad som händer.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Pucco: De 47k är för NPN-versionen. PNP driver "direkte" från spänningsmatningen.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Icecap, Titta på bilden på databladet där man ser 47k på både PNP och NPN.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Du vill alltså ha en utgång som växlar mellan 0V och 5V? 3.6V
Denna lösning borde fungera.
Byt 6.8k till 10k för att få 3.6V ut.
4_diagram.png
Senast redigerad av mrfrenzy 23 september 2025, 12:50:25, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: ändrat till 3.6V
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Pucco: De 47k är pull-down hhv. Pull-op.
PNP versionen driver med en transistor från matningen till utgången utan någon motstånd mellan.

Detta framgår ganska väl av just skemat.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

...och då orkar inte utgången dra ner till 0V då 47k>>än spänningsdelarens imp.
Pucco

Inlägg av Pucco »

PNP-utgången har 47k pulldown som parallellkopplas med 1,8k vilket ger 3,546V när PNP-transistorn är avstängd. Utan sensor inkopplad blir det 3,66V. Var har jag sagt att det ska gå ner till noll?
Skriv svar