Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Har din rainbow ethernet? (Vet inte om alla kanske har det rent av)?
I så fall hoppas jag få se lite om att köra den stenåldersversion av DECNET för DOS som jag tror startade med att vara just för Rainbow. :)

Angående DIAB-burken så ifall du (och såklart andra intresserade) inte redan är med så rekommenderar jag Facebook-gruppen för DIAB-burkar. Minns inte exakt vad den heter, DIABs vänner eller liknande?
bqt

Inlägg av bqt »

Blev lite undrande över ethernet och DECnet på Rainbow, så jag försökte rota lite. Verkar inte som om DEC någonsin hade ethernet för Rainbow. Det fanns någon tredjeparts-ethernet, men kan inte se att DEC gjorde något runt det. Sedan körde dom ju mest CP/M på Rainbow med, så DECnet/DOS verkar inte varit något för Rainbow heller.
Har du några källor med några fler detaljer? Jag har inte letat jättemycket, och kan ha missat något.
(Jo, MSDOS gick att få igång på Rainbow, men med diverse begränsningar.)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

MiaM skrev: 23 september 2025, 10:05:24 Har din rainbow ethernet? (Vet inte om alla kanske har det rent av)?
I så fall hoppas jag få se lite om att köra den stenåldersversion av DECNET för DOS som jag tror startade med att vara just för Rainbow. :)

Angående DIAB-burken så ifall du (och såklart andra intresserade) inte redan är med så rekommenderar jag Facebook-gruppen för DIAB-burkar. Minns inte exakt vad den heter, DIABs vänner eller liknande?
Jag kan inte tänka mig att den har det. Den köptes av en proffesor i Lund på 1980-talet då han skulle skriva sin doktorsavhandling. Oklart hur länge dem sedan användes, men den packades ner kärleksfullt och jag har inte packat upp den sen jag fick den för ~20 år sedan. Facebook gruppen för DIAB är jag redan med i :-)

Sen har nog bqt en poäng. Men jag kan inte själv något om Rainbow. Bara lite på ytan.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Idag fick jag kondensatorer från Electrokit, så den löddes fast (den blåa mitt i gröten) och datorn skruvades ihop. Nu startar den som den ska!
IMG_3927.JPG
Intressant är att all kraft till datorn går genom denna Molex-kontakten. Alltså 230 VAC!
IMG_3928.JPG
Sen måste jag erfänna en sak, jag tröttnade på att automatsäkringen löste ut varannan gång man startade datorn så jag löste problemet så här:
IMG_3876.JPG
Jag hade samma problem med PDP-8/A, då berodde det på att kretsen som startade datorn i spännings-max (strömmen = 0) var trasig. Jag trodde att jag hade samma problem med denna, men den har ju bara en kontaktor som slår till trafon och inget alls lika sofistikerat. Så nu får kabeln ligga.

Angående 8/A så är den trasig igen och har varit ett tag, det går inte stänga av den. Nätdelsproblem igen. Det blir en senare reparation...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bqt

Inlägg av bqt »

Uh? Är du säker på 230V genom molex-kontakten? Det där är väl vid matningen till bakplanet, vilket inte har någon 230V? Eller ser jag inte rätt på bilden?
Men det känns som det borde finnas några regulatorer som jag inte ser alls, men jag har inte heller dragit fram och kikat på schemat för en 11/34 på bergis 30 år...
Skriv svar