Svarvstål

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Svarvstål

Inlägg av GeekJoan »

Har ju min lilla svarv och känner att jag skulle vilja ha lite nya skärstål.
Är det någon som testat dessa eller liknande?
https://www.hornbach.se/p/svarvstal-hol ... m/6072296/
Hur vet jag vilja inserts jag ska använda, eller är det någon standard på såna?
46660842.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hawkan

Re: Svarvstål

Inlägg av hawkan »

Njae har ett sånt kit men använt kanske två av de.
Köp typ ett sånt här kit istället. Tre av fyra är användbara. Håll dej till en platttyp om möjligt.
Bild
Skyll på amazon för bildens storlek, inte mej.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Håller med hawkan. Hornbachs paket har onödigt många sorters skär, onödiga geometrier man inte använder och saknar geometrier man använder. Dessutom ovanliga skär som förmodligen är bökiga att komplettera med. Och shit vad dyrt det var.

Hawkans paket använder CCMT-skär (eller CCGT om man vill ha slipade för aluminium eller riktiga finskär i stål). Det är också min favorit för allroundarbete. Samma skär till invändig och utvändig svarvning, och man kan svarva in till ett hörn med dem. Med dem klarar man majoriteten av allt utom gängning och stickning. Finns olika storlekar beroende på hur grovt man vill ha. Jag kör dem som börjar på 06 (hawkan kör de större 09 om jag tolkar beteckningarna på skaften rätt) och de passar bra för verktyg från de minsta upp till ungefär 12 mm skaft. Och de kinesiska är helt ok.

Med CCMT behöver du i grunden bara en utvändig och en invändig hållare och så klarar du det mesta. Sen kommer du så småningom kanske vilja ha flera diameterar på invändiga hållare om du skall göra små eller djupa hål. Men man kommer långt med t ex en 12 mm utvändig hållare och en 10 mm invändig om man har en liten maskin.

För gängning föreslår jag något mer vanligt som använder IR1x-/ER1x-skär för invändig respektive utvändig.

För avstickning beror det lite på om man vill ha svärd eller integrerade hållare. Men om du har en liten svarv bör du leta efter något som har smala skär, gärna 2 mm eller mindre. Ju mindre desto bättre kommer det att funka. Typen av hållare dikterar max skärdjup.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

hawkan skrev: 22 september 2025, 16:47:19 Köp typ ett sånt här kit istället.
Är JEL fabrikatet på svarvstålen?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Har du en länk till den där?
John Eriksson

Inlägg av John Eriksson »

Hej. Jag har sett på YouTube några videos om "Tangential ToolHolder"/"Diamond TollHolder" som jag tycker verkar väldigt bra. Består av korta snabbstål som slipas rakt av och monteras i mer eller mindre vertikalt i en hållare.

Du slipar ett snabbstål många ggr så totalt sett så blir det billiga verktyg.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Här är länk https://www.amazon.se/-/en/12mm-SCLCR12 ... B083HHVFXQ finns mååånga liknande.
Om man orkar med det kan man välja de enskilda och jag hade hoppat över nummer två.
Finns också trekantiga skär som del svär att de är mycket bättre främst för att de har tre skäreggar istället för rombernas fyra.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Bernardo kostar 1364kr inga vändskär dock. Fin låda ingår. https://www.globaltools.se/maskiner/sva ... -mm-8-tlg
Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

säter skrev: 22 september 2025, 17:31:50 Är JEL fabrikatet på svarvstålen?
Påstått mitsubishi ser det ut som ?

edit: Eller ah, du menar hållarna ? det är väl samma sak där :/

Men kineserna brukar trycka på vad dom känner för den veckan, jag har till och med fått sandviklogga på de billiga lådorna från kina.

En sak jag borde ha tänkt på är att försöka få olika verktyg att använda samma skär, nu behöver jag fem (eller är det sex) olika skär för mina HM-verktyg på svarven och fräsen.

Det är iofs inte hela världen när dom är så billiga från kina.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

hawkan skrev: 22 september 2025, 21:15:12 Här är länk https://www.amazon.se/-/en/12mm-SCLCR12 ... B083HHVFXQ finns mååånga liknande.
Ah, de där var 12 mm. Tror 10 mm är vad jag kan knöla i som mest. Jag letar vidare.
Skriv svar