Avfuktare-identifiera brända motstånd
Avfuktare-identifiera brända motstånd
Hej, Avfuktare WF001am som stått och gått oövervakad för länge... Fläkten stannat fullt av damm och skit som gjort motorn trög. Efter rensning så "burrar" motorn men vill inte snurra...jag misstänker kondensator förstås...men får syn på två sönderbrända parallelkoplade motstånd...Dom har blivit så brända och förkolnade så jag kan inte läsa av deras värde...Dom är definitivt avbrända och går inte att läsa av med instrument heller. Retligt. Jag vill byta konding och motstånd...Är det någon som känner igen kretskortet, eller har sett liknande. Det är en billig avfuktare som säkert finns med olika branding....Tacksam för tips

Re: Avfuktare-identifiera brända motstånd
Läste tråden om brända motstånd 2 år senare.
Har samma avfuktare "Dehumidifier WF2001AM" tillverkad i Kina.
Den har slutat att avfukta för några månader sedan efter att ha fungerat i tiotals år.
Gjorde rent filtret/kondensationspanelen som var helt igensmutsat och hoppades på att det skulle avhjälpa problemet.
Fläkten går men fortfarande kommer inget vatten ner i behållaren.
Undersökte sedan kretskortet och även mitt hade de två brända motstånden.
Lödde bort dem och försökte mäta motståndet men de ledde ingen ström alls, så verkar helt avbrända.
Dock kan jag se färgkoden som är brun - svart - brun och sedan guld för 5% tolerans. Alltså 100 Ohm.
Har nu letat fram 2 stk 100 Ohms motstånd och lött in dem.
Och fantastiskt, nu verkar avfuktaren fungera igen och det kommer vatten ner i behållaren !
(Om inte det hade hjälpt, så hade kanske kylmediet R134a i kompressorn tagit slut/läckt ut)
Hoppas nu på ytterligare 20 års livslängd
Har samma avfuktare "Dehumidifier WF2001AM" tillverkad i Kina.
Den har slutat att avfukta för några månader sedan efter att ha fungerat i tiotals år.
Gjorde rent filtret/kondensationspanelen som var helt igensmutsat och hoppades på att det skulle avhjälpa problemet.
Fläkten går men fortfarande kommer inget vatten ner i behållaren.
Undersökte sedan kretskortet och även mitt hade de två brända motstånden.
Lödde bort dem och försökte mäta motståndet men de ledde ingen ström alls, så verkar helt avbrända.
Dock kan jag se färgkoden som är brun - svart - brun och sedan guld för 5% tolerans. Alltså 100 Ohm.
Har nu letat fram 2 stk 100 Ohms motstånd och lött in dem.
Och fantastiskt, nu verkar avfuktaren fungera igen och det kommer vatten ner i behållaren !
(Om inte det hade hjälpt, så hade kanske kylmediet R134a i kompressorn tagit slut/läckt ut)
Hoppas nu på ytterligare 20 års livslängd
En elektrolytkondensor ser svullen ut. Sitter ju också nära de 2 effekt-motstånden och grillas långsamt.
Kanske byta den?
Det är bättre att ladda upp bilderna till detta forum, än att länka till dem, som gjorts.
Kanske byta den?
Det är bättre att ladda upp bilderna till detta forum, än att länka till dem, som gjorts.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Även jag har en som troligen är samma modell, behöver något referensmätas så säg till. Min fungerar än.
Den ena elektrolyten är svullen på toppen, så byt båda innan du får nästa fel