Frekvensstyrning av godtycklig AC-motor/kompressor?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
pi314

Re: Frekvensstyrning av godtycklig AC-motor/kompressor?

Inlägg av pi314 »

ie:

Jo, lite vilseledande är det nog...
T.ex. så används ibland måttet kWh/h (kilowattimmar per timme) som det som dom mäter och använder som underlag för effektavgift.
Man skulle väl kunna säga medeleffekten under en timme?

Hittills är en timme, i det här sammanhanget, alltid 60 minuter mellan två konsekutiva jämna timmar. Som t.ex. 12:00 till 13:00.

En del hävdar att den 15-minutersprissättning av el som införs 2025-10-01 aldrig kommer att påverka effektavgifter. Andra hävdar att det troligen bara är en tidsfråga, tills även effektavgifter kommer att vara baserade på 15-minutersperioder. Jag har inte hittat något definitivt besked om detta. Vi får väl se...

Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

https://ei.se/om-oss/nyheter/2023/2023- ... som-elkund
För dig som har effekttariffer kan elnätsföretag komma att basera elnätstarifferna på elanvändning per kvart istället för per timme.
Fortum är extremt positiva till kvartspriser och talar om hur fantastiskt bra det är att man kan välja vilken kvart man ska köra tvättmaskinen... https://www.fortum.com/se/el/radgivning ... iser-pa-el
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

mrfrenzy:

Redan nu kan man säga att effekttarifferna gör det motiverat för alla att försöka "smeta ut" sin förbrukning. Så att det sällan eller aldrig förekommer toppar. Såsom om man t.ex. har en start-stopp VP som går under en timme och det samtidigt råkar vara så att man kör ugnen och varmvattenberedarens termostat sparkar igång elementet i den.

Ett exempel uppmärksammades i media för någon vecka sedan.

En dam i siljanstrakten (tror jag att det var) använde bilen en gång i veckan på vintern. Hon värmer med ved och har mycket låg elförbrukning. För att få bilen att starta och för att få lite komfort körde hon motorvärmare och kupevärmare någon timme innan hon skulle åka. Dom ca 1,5 kW blev underlaget för effekttariffen. Som då blev ca 120:-.

Jag tycker att det är fel att effekttariffen resulterar i en stor höjning av elkostnaden för småförbrukare.

Det enda som man kan göra, som "vanlig dödlig", är att försöka jämna ut förbrukningen och kapa topparna.

Damen skulle t.ex. kunna köra kupevärmaren dubbelt så länge, på halv effekt.

Några exempel på vad man kan göra:
– Reglera ner uppvärmningen när förbrukningen är hög.
– Sänk effekten på VVB när totala effekten är hög.
– Försök att köra tvättmaskin, ugn, spis och liknande så att förbruknngen fördelas över två timmar, i stället för i en timme.

De första två av dessa går att göra med automatik, med lämplig "smart hem"-lösning.

En inverterstyrd VP har flera fördelar gämfört med en start-stopp. Även i det här sammanhanget. Med en inverter kan man sänka effekten lite, när man är på väg att närma sig "den kostsamma" månadstoppen. För att på sä sätt motverka hög effektavgift.

Om man har timdebitering blir detta mer komplext. Då ska man försöka optimera förbrukningen så att:
– Förbrukningen är låg när priset på spotmarknaden är högt.
– Förbrukningen jämnas ut, så att man inte drabbas av hög effektavgift.

Det enda man kan vara säker på är att elnätsbolagens vinster kommer att slå nya rekord. Samtidigt som elen för vanliga elkunder blir dyrare.
En sänkning av elskatten med 7,9 öre/kWh (9,875 öre/kWh, inklusive moms) och ett maxpris på 1:50/kWh kommer knappast att sänka mina elräkningar.
Jag räknade ut vad jag betalar totalt per kWh, under sex månader, nu när effektavgiften slagit igenom.
Jag har haft effektavgift sedan 2025-02-01, Mer detaljer om detta passar bättre i en annan tråd. Här är ändå lite om detta.

Elkostnad 2025-02-01 - 2025-07-31
5,04 kr/kWh har jag betalat.
53,6 öre per kWh är effektavgift (inklusive moms).

Andelen av kostnaden på respektive räkning:
Från elleverantören: 20%
Från nätoperatören (inklusive 54,88 öre/kWh energiskatt): 80%

Energiskatten är alltså ca 10% av min totala kostnad för elen.

Jag köper diesel för ca 15,64 SEK per liter. En liter innhåller ca 10 kWh energi. Ca 1,56 SEK/kWh.

Jag köper el för ca 5,04 SEK/kWh,

Varför ska vi elektrifiera?
Varför talar alla om priset på spotmarknaden när den stora kostnaden är den från elnätsoperatören? Som EI är satt att granska, men IMHO inte gör det.

Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

En sak är intressant i EU-beslutet: Förbrukningen skall jämnas ut över dygnet och effekttoppar skall undvikas. Detta löser man i Sverige med effekttarifferna.
Men det står samtidigt i EU-beslutet att den metod man nationellt valt att använda, får inte innebära ökade vinster för elbolagen. Undrar just vilken myndighet som nu kommer stå på kundernas sida? Energimarknadsinspektionen har nog aldrig verkat för konsumenten.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

En dam i siljanstrakten (tror jag att det var) använde bilen en gång i veckan på vintern. Hon värmer med ved och har mycket låg elförbrukning. För att få bilen att starta och för att få lite komfort körde hon motorvärmare och kupevärmare någon timme innan hon skulle åka. Dom ca 1,5 kW blev underlaget för effekttariffen. Som då blev ca 120:-.
Det är alltså exempel på en kund som fått sänkt nätfaktura med effekttariffer!

En vanlig villa utan elvärme förbrukar i snitt 500 kWh per månad

2024 utan effekttariff:
Fast avgift 16A: 345 kr/mån
Överföringsavgift: 30 öre/kWh
Totalkostnad: 345 + 0,3*500 = 345 + 150 = 495
Totalkostnad indexerad till 2025: 495*1,15 = 569,25
(för de kunder som redan hade effektavgift har alltså priserna ökat 15%, pga inflation, ökade nätkostnader etc)

Fiktiv 2025 utan effekttariff:
Fast avgift 16A: 396,75 kr/mån
Överföringsavgift: 34,5 öre/kWh
Totalkostnad: 396,75 + 0,345*500 = 396,75 + 172,5 = 569,25

2025 med effekttariff:
Fast avgift 16A: 365 kr/mån
Överföringsavgift: 6,25 öre/kWh
Effektavgift: 81,25 kw/kW
Totalkostnad: 365 + 0,0625*500 + 81,25 * 1,5 = 365 + 32,25 + 121,875 = 519,12

Som synes har man sänkt fasta avgiften och överföringsavgiften, effekttarifferna är uträknade så att indexerad kostnad ska bli exakt samma för en genomsnittskund.

Källor:
https://www.ellevio.se/abonnemang/elnat ... are-priser
https://nilsholgersson.nu/rapporter/rap ... 5/el-2025/
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

mrfrenzy:

Tyvärr är "genomsnittskunderna" få.

Dom som har en någorlunda jämn, hög förbrukning kommer inte att drabbas av högre elkostnad som en följd av effekttariffen.

Dom som ansträngt sig för att vara energieffektiva, dit räknar jag mig själv, ser att totalkostnaden för el ökar ganska mycket, som en följd av effekttariffen,

Elnätsoperatörerna vill inte att kunder som anstränger sig för att vara energieffektiva och därigenom sänker sin energiförbruknking, ska betala mindre rill nätoperatören. Dom vill att dessa ska betala, minst lika mycket som tidigare, men helst mer. Dom, i det här fallet Ellevio, har konstruerat effekttariffen så att det inte ska löna sig att sänka sin elförbrukning genom att vara energieffektiv.

Med en absolut jämn förbrukning kan man, även som småförbrukre, sänka effektavgiften. Men, hur ska man då t.ex. laga mat eller köra tvättmaskinen? Från ett långsamt laddat batteri? Eller ska man laga mat på natten, för att få ner effekttariffen? Ellevio har lägre effekttariff 22:00 - 06:00.

Att värmepumpen, om man har en sådan, är av invertertyp och kan styras så att den inte orsakar höga effektavgifter, bör väl ses som ett måste? Om inte förr, så f.o.m. 2027-01-01, då alla kommer att få eller drabbas av effekttariff. Beroende på elanvändning och beroende på hur aktuell elnätsoperatör valt att konstruera sin effekttariff.

Syftet, att jämna ut förbrukningen så att elnätet utnyttjas mer effektivt, är jag totalt positiv till. Att elnätsoperatörerna passar på att använda effekttariffen till att öka sina inkomster ser jag som en stor besvikelse.

Att Energimarknadsinspektionen skulle ingripa på något sätt för att motverka att elnätsbolagen skippar samhällsnyttan och i stället fokuserar på ökade egna inkomster, betraktar jag som uteslutet.

Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Elnätsoperatörerna vill inte att kunder som anstränger sig för att vara energieffektiva och därigenom sänker sin energiförbruknking, ska betala mindre rill nätoperatören. Dom vill att dessa ska betala, minst lika mycket som tidigare, men helst mer.
Tyvärr beror detta på fysikaliska förutsättningar som inte går att ändra på.
Om 1000 kunder ska kunna förbruka 10kW vardera under vinterns kallaste timme behövs:
1st 10MW transformator från 130kV till 40kV
2st 5MW transformator från 40kV till 10kV
10st 1MW transformator från 10kV till 400V
16st högspänningsställverk
10st lågspänningsställverk
Massor av fördelningsutrustning
Många mil kabel med ledningsrätt och markersättning
Massor av markyta, byggnader och övervakningsutrustning

Allt det ska installeras, servas, renoveras, bytas ut när det blir slitet, åtgärdas 24/7/365.

Att göra ovanstående kostar ungefär exakt lika mycket om du förbrukar 10kW en timma eller 30 timmar per månad.

Självklart blir det dyrare varje år precis som allt annat i samhället. Skenande kopparpriser, sönderbombade transformatorer i Ukraina med mera har förvärrat prisökningen senaste åren. Även ökade avbrottsersättningar gör att man måste investera mer i underhåll och redundans.
Ellevio, har konstruerat effekttariffen så att det inte ska löna sig att sänka sin elförbrukning genom att vara energieffektiv.
Det är korrekt. Instruktionen var "konstruera en effekttariff så det lönar sig att sänka toppeffekten för slutkunden, se till att nätbolagets totala intäkter förblir oförändrade."

För att det ska löna sig att vara energieffektiv jobbar politikerna med elpriset, det har de lyckats extremt bra med. Bland annat lägga ned kärnkraftverk och öka exporten är bra sätt att höja elpriset.

Samtidigt har politikerna infört följande:
*50% avdrag på batteriinstallation
*Avskaffa 60 öre avdrag på exporterad solenergi

De två sakerna ihop med effekttariffen gör det väldigt lönsamt att installera batterier, vilket behövs för att hålla ned toppeffekten när fler kärnkraftverk ska stängas och elbilsladdningen ökas.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

För att det ska lönar sig att vara energieffektiva jobbar politikerna med elpriset, det har de lyckats extremt bra med. Bland annat lägga ned kärnkraftverk och öka exporten är bra sätt att höja elpriset.
Notera dock att min elkostnad fördelar sig så här, för mina första sex månader med effektavgift:

– Till elnätsoperatören, energiskatt borträknad: ca 70%
– Energiskatt: ca 10%
– Kostnad för el: ca 20%

Om så elen var gratis så skulle det bara minska min elkostnad med 20%.

När energiskatten sänks med 9,87 öre/kWh så minskar det min elkostnad med ungefär 2%.

Min invändning mot politiken och debatten i media är att den är helt fokuserad på det som är kanske en femtedel, ca 20% av min elkostnad. 30% om jag räknar med energiskatten.

Merparten, dom 70% som går till elnätsoperatören, förefaller glömmas helt. Både i debatten och av politikerna.

Är inte tanken med ny kärnkraft att den ska dels finansieras med några hundra miljarder av skattemedel och dels med att det ska sättas ett lägstapris, så att inte kärnkraften blir olönsam? Betyder inte det mer konstnader, dels genom skatt och dels genom högre elpriser?

Därmed inte sagt att jag inte tror att en andel kärnkraft behövs i Sveriges energimix. Med den energianvändning som vi har. Hur det ser ut om 10-60 år är lite mer osäkert.

Detta låter dock som en fråga som inte kan hanteras med inverterstyrda värmepumpar...

Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det verkar ju som du gjort allt som går för att minska dina kostnader för elektricitet, är du inte nöjd med det kanske du skulle titta på alternativet att gå offgrid och elda biobränsle när solcellerna ger för lite.

Att nätkostnaden för dig är högre än energikostnaden betyder inte att systemet är fel, bara att kostnaden för infrastruktur är större än kostnaden för energi om man använder lite energi.
Precis som att kostnaden för skatt och försäkring är högre än bränslekostnaden för den som kör korta sträckor.

Nätkostnaderna diskuteras inte mycket i media för det finns inte direkt något alternativ som kan ge en meningsfull förbättring. Kanske kunde man sänka kostnaden 15% genom att göra som i USA: använd endast enfas och dra alla elkablar på stolpar, byt inga transformatorer innan de går sönder, slopa all avbrottsersättning och låt folk skaffa sina egna generatorer att köra 5-10 dygn per år när det är strömavbrott. Det vore såklart en försämring.

Jag (som är i branschen på ett sätt) ser inget alternativ som meningsfullt kan sänka nätavgiften. Snarare kommer det fortsätta bli dyrare när stamnätet förstärks och råvarupriserna fortsätter öka snabbare än lönerna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Så är det, vill vi ha ett robust redundant elnät, så får vi betala för det
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

lätt att glömma bort att moms också är skatt :-)
En stor del av det du betalar...
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

mrfrenzy skrev: 12 september 2025, 19:55:01
Tyvärr beror detta på fysikaliska förutsättningar som inte går att ändra på.
Om 1000 kunder ska kunna förbruka 10kW vardera under vinterns kallaste timme behövs:
1st 10MW transformator från 130kV till 40kV
2st 5MW transformator från 40kV till 10kV
10st 1MW transformator från 10kV till 400V
16st högspänningsställverk
10st lågspänningsställverk
Massor av fördelningsutrustning
Många mil kabel med ledningsrätt och markersättning
Massor av markyta, byggnader och övervakningsutrustning
Allt det ska installeras, servas, renoveras, bytas ut när det blir slitet, åtgärdas 24/7/365.
Att göra ovanstående kostar ungefär exakt lika mycket om du förbrukar 10kW en timma eller 30 timmar per månad
Det är den sammanlagrade maxeffekten från alla kunderna som bestämmer kapaciteten på nätet.
Eftersom många värmer med värmepump (på platser utan fjärrvärme) inträffar detta på årets kallaste dygn. Det är en stor skillnad på värmepumpar. De som har ytjordvärme eller bergvärme klarar sig med betydligt lägre förbrukning en kall dag. Luftvärmepumparnas COP värde är lågt under kalla dagar.
Om alla med luftvärmepump istället haft bergvärme eller ytjordvärme samt att inte köra tvättmaskinen hade transformatoreffekter och kabelareor troligtvis kunnat halveras. Vilket ger minskade elnätsavgifter. Tråkigt nog är det ofta vindstilla under årets kallaste dygn.
År 1918 var folk sparsamma med elektrisk energi. Kraftverken Knäred, Majenfors och Basalt (sammanlagd effekt knappt 20MW) räckte till Sydkrafts kunder i Malmö, Lund, Landskrona, Hälsingborg och Halmstad samt landsbygden runt omkring.
Förr i tiden kunde man i Stockholm och Göteborg få så kallade strömbegränsare som stängde av strömmen om belastningen blev för stor. I stället för att använda kWh mätare
År 1924 infördes i Malmö ett system med strömbegränsare enbart inkopplad under de tre vintermånaderna. Detta system var främst för kunder med elektrisk spis.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Om jag förstått det rätt så verkar Spanien ha kvar det här med effektbegränsning. Kanske inte överallt, men en del som hyr våningar får reda på att ifall de använder för mycket apparater samtidigt kommer elen att slockna. Vilket max effekt man kan ta ut hänger ihop med abonnemangskostnaden.
Det finns säkerligen någon här på forumet som vet mer detaljer om detta.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Spanska systemet kan knappast fungera här i Sverige.
När det är för varmt och man behöver kyla slår elen från.
När det är för kallt och man behöver värme finns ingen el.
Skriv svar