Har tänkt börja med ett projekt med att bygga en el winch! För skärmflygning. Jag är vinchoperatör och har setat vid ett hemma bygge med en vw motor osv osv.
Och nu vill jag alltså bygga en i el. Bygga är jag bra på, jobbar på en mekanisk verkstad och har tillgång till styrda fräsar, skärmaskiner mm mm. MEN! El har jag absolut noll koll på,
Skulle bli evigt tacksam för all hjälp jag kan få.
Min fundering är att ta en 5000w hub motor och bygga linförare, trumma mm mm.
Men på en vanlig vinch kan jag ställa in dragkraften, är det möjligt att göra det samma med hubb motor. Jag tänker att är det tex singelpilot så vill jag helst ställa ner kraften, och tandem öka kraften.
Vinchen jag kör idag ställer jag på tex 80 kilo, så smyger jag med gasen för att sen gasa fullt när skärmen är i luften. Men genom att ställa in draget så vet jag att det aldrig blir för mycket, skulle det funka?
Sen en annan sak, är det möjligt att ställa in ett grund drag. Alltså ställa in ett litet drag för att hålla linan sträckt med ett vist tryck innan start.
Skriver och förklarar som en kratta, hoppas ni förstår
Hub motor
Re: Hub motor
byggde en sådan för 25 år sedan
större dc motor, 48v batterier
variabel pwm konstantströmsgenerator som gav variabel konstantmoment i wiren
motorn var en inland dc motor från en fräsmaskin, permanentmagnetsmodell
större dc motor, 48v batterier
variabel pwm konstantströmsgenerator som gav variabel konstantmoment i wiren
motorn var en inland dc motor från en fräsmaskin, permanentmagnetsmodell
Är det värt eller blir det på tok för krångligt för en som inte kan el. Funkade det att göra så som jag ville?
Med rätt motorstyrning så går det - allt hänger på den.
I ditt fall gäller det att hitta en färdig med så bra dokumentation som möjligt. Batteri in. Motor ut. Styrsignal. Tyvärr har jag inget konkret tips.
Konstant hastighet med momentbegränsning: Ditt "gaspådrag" styr önskad hastighet som motorstyrning försöker hålla men den genererar aldrig mer moment än vad du begränsat den till.
Konstant moment med hastighetsbegränsning: Ditt "gaspådrag" styr önskat vridmoment (alltså acceleration) som motorstyrningen genererar upp till ett visst varvtal.
Snubblade över en video från nån svensk firma häromdagen, de visade en rätt imponerande motorstyrning. Självklart kan jag inte hitta den nu. Får återkomma.
I ditt fall gäller det att hitta en färdig med så bra dokumentation som möjligt. Batteri in. Motor ut. Styrsignal. Tyvärr har jag inget konkret tips.
Konstant hastighet med momentbegränsning: Ditt "gaspådrag" styr önskad hastighet som motorstyrning försöker hålla men den genererar aldrig mer moment än vad du begränsat den till.
Konstant moment med hastighetsbegränsning: Ditt "gaspådrag" styr önskat vridmoment (alltså acceleration) som motorstyrningen genererar upp till ett visst varvtal.
Snubblade över en video från nån svensk firma häromdagen, de visade en rätt imponerande motorstyrning. Självklart kan jag inte hitta den nu. Får återkomma.