Lab-nätdel

Användarvisningsbild
Icecap

Re: Lab-nätdel

Inlägg av Icecap »

Jorå, vi kommer bra överens. Känns ganska enkelt när man väl har hittat tankesättet bakom.
Har ju kört EDWinXP under många år och mycket är likt - fast på olika sätt så att säga.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Lab-nätdel

Inlägg av Icecap »

Jaha - jag fastnade på att jag ju behöver runt -0.6V och +6.5V till op-amps samt såklart GND och 5V till µC-delen.

Orsaken är att en op-amp som är <riktig> rail-2-rail inte finns. Många kommer mycket nära dock...
Samtidig har op-amp ett offset inbyggd och är det "fel" kan det bli pilligt.

Alltså behövs lite "spelrum" på ömse sidor av Digital-matningen för att få full 'spelplats' till att göra bra mätningar.

Jag har funderat och övertänkt mycket o länge - och haft en något för hög belastning i vardagen till att komma vidare.
Men igår fick jag tanken att jag, istället för en ganska avancerat SMPS med dubbla kopplade induktanser, kunde kanske använda switchningen med en extra konding och lite likriktare till att skapa en negativ spänning.

Det vill fungera och bli ganska stabilt - men är inte totalt olika att ta en ICM7662 och fixa med den.
Var inte helt nöjd med den koppling.

Här till morgon kom jag på att istället för att utgå ifrån 5V och skapa högre och lägre spänningar - då istället starta med den "större" spänning och placera Digital-matning inom detta spann.

Ta en vanlig regulator, switchad eller inte, ha GND därifrån till att vara Analog-VSS och + som Analog-VDD.
Sedan ha en diod med anod till Analog-VSS och katod till Digital-GND. En konding parallellt med dioden såklart.
Även ha en 5V LDO regulator mellan Digital-GND och Analog-VDD.

Då får jag en "negativ" spänning (i förhållande till Digital_GND) som är i omnejden av -0.6V (diodens Vf) vilket är perfekt till detta ändamål.
Analog-VDD ställs - via regulatorns ut-spänning - till att ge en skillnad mellan Analog-VDD och Digital-VDD som passar med de valda op-amp.

Mycket mindre kretslopp, billigare komponenter, enklare koppling.

Nu kan jag komma vidare.
Skriv svar