Lambda 8300 - To The Rescue
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Lambda 8300 - To The Rescue
Köpte denna idag, en Lambda 8300 som är en klon av Sinclair ZX81.
Ska byta alla kondingarna och kolla spänningarna. Det verkar som att CPU’n startar, resettar, skickar ut en videosignal, och en blinkande cursor. Men texten READY som ska stå överst fattas.
Matade den med 9 volt, och får detta resultat (testade även med 12V, samma resultat):
Öppnade den och hittade 4 st 2114, ett ROM en CPU och en ULA av något slag.
Alla 2114 rapporterar OK i RCT’n, prommet lästes av och jämfördes med en kopia från EightyOne Sinclair Emulator, var samma.Ska byta alla kondingarna och kolla spänningarna. Det verkar som att CPU’n startar, resettar, skickar ut en videosignal, och en blinkande cursor. Men texten READY som ska stå överst fattas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Lambda 8300 - To The Rescue
Ser ju lovande ut, den genererar bild och visar tydligt var "bordern" är både i sid och höjdled. Men det kommer inga tecken, bara långa konstanta "svep" motsvarande teckenbredd. I ZX81 är det väl CPUn som hämtar bilddata från minnet i realtid, och då måste det finnas ett pixelklockat skiftregister som "serialiserar" videosignalen. Spontant verkar det gå fel där någonstans, men jag vet inget om Sinclairs designer...
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ska testa med RF-utgången också, litar inte riktigt på min LCD-TV och composite in.
Vad som är lite oroande är att det ska pipa när man trycker en tangent, vilket det inte gör.
Och kablaget mellan tangentbord och CPU-kort är enkelledare, som går av efter ett fåtal böjningar. Jag ska byta den till flatkabel.
Det ser även ut som det är mycket ärg på kopparbanorna på tangentbordet. Får öppna det och se hur det ser ut på andra sidan.
Vad som är lite oroande är att det ska pipa när man trycker en tangent, vilket det inte gör.
Och kablaget mellan tangentbord och CPU-kort är enkelledare, som går av efter ett fåtal böjningar. Jag ska byta den till flatkabel.
Det ser även ut som det är mycket ärg på kopparbanorna på tangentbordet. Får öppna det och se hur det ser ut på andra sidan.
Kul projekt. Har aldrig sett en sådan själv, men minns den från diverse datortidningar då det begav sig. Skall bli spännande att följa tråden!
Har den en compositesignal kan man ju oscilloscopa den och kolla synkpulser mm.
Har den en compositesignal kan man ju oscilloscopa den och kolla synkpulser mm.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
OK, då har jag satt tången och lödkolven i Lambdan.
Det visade sig att vissa tangenter fungerade, så det finns hopp att det bara är ett mindre fel.
Vilket uppdagades när jag började strippa ner datorn, det ska sitta 13 skruvar på tangentbordet, satt bara 11, så det är en felorsak. Ska leta upp två nya skruvar.
Tangentbordet sitter fast i en plastram som i sin tur sitter med små snäpp-in plastflikar. Och givetvis brast två av dom när jag särade tangentbordet från ramen. Superlim to the rescue
Här är tangentbordet.
Här är det delat, ser grisigt ut.
Här har jag börjat tvätta gummitangenterna:
Baksidan på själva CPU-kortet så OK ut, men lite rester av flussmedel fanns.
Efter tvätt med IPA såg det bättre ut, jag bytte även de tre elyterna för säkerhetsskull.
Och givetvis ska man goofa sig, baksidan på datorn har en klisterlapp som jag trodde var plastbaserad. Fel
Det var papper.
Jag ska rita upp det och printa ut en ny Nu ska jag leta upp lite flatkabel och se om jag får liv i datorn efter operationerna.
Det visade sig att vissa tangenter fungerade, så det finns hopp att det bara är ett mindre fel.
Vilket uppdagades när jag började strippa ner datorn, det ska sitta 13 skruvar på tangentbordet, satt bara 11, så det är en felorsak. Ska leta upp två nya skruvar.
Tangentbordet sitter fast i en plastram som i sin tur sitter med små snäpp-in plastflikar. Och givetvis brast två av dom när jag särade tangentbordet från ramen. Superlim to the rescue

Jag ska rita upp det och printa ut en ny Nu ska jag leta upp lite flatkabel och se om jag får liv i datorn efter operationerna.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Som jag misstänkte, kör jag komposit video blir det skit, kör jag ut via RF till kanal 36 på samma Tv får jag en riktigt bra bild.
Här är hur det ser ut nu, men ny bandkabel mellan dator och tangentbord.
Lådans delar ska få lite UV på sig i morgon, de har legat någon timme i solen idag, får se hur mycket det ger.
Kör jag programmet så funkar det 
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Såg detta precis, ska kolla vart den är kopplad någonstans. UK ONLY?
Kul burk!
Anekdot: Jag var extremt nära att köpa en sån på surplus-rea under andra halvan av 80-talet, men missade tillfället pga jag trodde seriöst det var skor de hade drivor av, för det var vita intetsägande kartonger i skoformat. Jag såg en 32k ram-expansion för 30:- på en närliggande hylla, och tyckte det var märkligt att den låg där helt utan att höra ihop med något. Efteråt fick jag reda på att "skokartongerna" alltså var Lambda 8300 som jag tror såldes för 150:-/st eller liknande.
Har RF-modulatorn ljud, eller är det endast ljud genom högtalaren?
Om RF-modulatorn har ljud så kanske dioden växlar mellan 5.5 och 6MHz bild-ljud-avstånd. Osannolikt, eftersom det vore knäppt att ha en diod för detta kan man tycka, men ändå?
Eller så kanske ULA:n lägger på 5.5/6MHz "bärvåg" på videosignalen och detta matas in i RF-modulatorn. Låter också extremt osannolikt.
Anekdot: Jag var extremt nära att köpa en sån på surplus-rea under andra halvan av 80-talet, men missade tillfället pga jag trodde seriöst det var skor de hade drivor av, för det var vita intetsägande kartonger i skoformat. Jag såg en 32k ram-expansion för 30:- på en närliggande hylla, och tyckte det var märkligt att den låg där helt utan att höra ihop med något. Efteråt fick jag reda på att "skokartongerna" alltså var Lambda 8300 som jag tror såldes för 150:-/st eller liknande.
Har RF-modulatorn ljud, eller är det endast ljud genom högtalaren?
Om RF-modulatorn har ljud så kanske dioden växlar mellan 5.5 och 6MHz bild-ljud-avstånd. Osannolikt, eftersom det vore knäppt att ha en diod för detta kan man tycka, men ändå?
Eller så kanske ULA:n lägger på 5.5/6MHz "bärvåg" på videosignalen och detta matas in i RF-modulatorn. Låter också extremt osannolikt.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag lödde loss dioden, märker ingen skillnad.
Komposit-video är fortfarande lika dålig som innan, UHF ut är bra, men inte helt optimalt.
Ljud kommer från högtalaren, och när jag testade en rad med ”musik”:
spelades detta upp i den interna högtalaren, det lät inte bra kan jag säga, och skärmes distade hela tiden, det verkade som att den tappade synken. Vet inte om detta är normalt för denna maskin eller om ZX81 gjorde samma sak.
Tror inte jag lägger så mycket mer tid på den, ska testa att skicka in en ljudfil med LOAD så jag ser att det funkar. Sen åker den ut på Tradera.
Komposit-video är fortfarande lika dålig som innan, UHF ut är bra, men inte helt optimalt.
Ljud kommer från högtalaren, och när jag testade en rad med ”musik”:
Kod: Markera allt
10 MUSIC ”C10D10E10F10G10”
Tror inte jag lägger så mycket mer tid på den, ska testa att skicka in en ljudfil med LOAD så jag ser att det funkar. Sen åker den ut på Tradera.
Konstigt med kompositen, det är väl den som mixas upp till UHF av RF-modulatorn? Eller är det ett skärmproblem?
ZX81 har inget ljud alls. Gissar att den inte kan både spela toner och mjukvarugenerera bilden.
Ett schema!
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Misstänker att det är min TV som spökar med kompositvideo.
Schemat har jag hittat, det stämmer nästan.
EDIT: Tack ASEA, det schemat hade jag inte.
Hade jag haft orken hade jag gjort reverse engineering på kortet.
Om jag hittar en trasig Lambda 8300 gör jag nog det
Schemat har jag hittat, det stämmer nästan.
EDIT: Tack ASEA, det schemat hade jag inte.

Hade jag haft orken hade jag gjort reverse engineering på kortet.
Om jag hittar en trasig Lambda 8300 gör jag nog det

- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Vad fasen gör dioden UK ONlY?
Den är kopplad med anoden på en tangentrad och till A7?
Den är kopplad med anoden på en tangentrad och till A7?
Ändrar tangentbordslayout? Ren gissning, men nånting har de annorlunda, som man fort märker när man kör rPi med default UK tangentbord.