Router ålder

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oltronix

Router ålder

Inlägg av Oltronix »

Bostadsföreningen jag bor i har uppdaterat avtal med TV- och internet leverantör. Bla får man en ny TV-box och router. I ett meddelande till medlmmarna står det följade:
  • En router bör bytas ut ungefär vart 3–5 år för att säkerställa att man har en snabb, säker och pålitlig
    internetanslutning och klarar av säkerhetsuppdateringar. Allt har en teknisk livslängd och
    nätverkstekniken utvecklas i snabb takt. En router åldras snabbare än tidigare och vi ansluter mer
    och mer enheter till de trådlösa nätverken. En åldrande router kan också bli överhettad.
Är det någon sanning i detta?

Ps
-Jag kom ihåg att jag tidigare, när jag bodde på annat ställe, att jag hade en router som jag måste boota om lite då och då när den hängde sig. Jag trodde att det var cachen som inte rensade eller något liknade.
Shimonu

Re: Router ålder

Inlägg av Shimonu »

Jag får känslan av att det är en säljare som sålt in ny utrustning.
Det finns såklart lite sanning i att gammal utrustning kanske inte får säkerhetsuppdateringar men att nätverkstekniken utvecklas i snabb takt vet jag inte om jag håller med om, hastigheterna har varit ganska lika de senaste 10 åren, gigabit hemma är fortfarande ett undantag skulle jag säga och i allmänhet klarar man sig utmärkt på omkring 100 Mbit.
En router kan bli varm om den är fylld med damm men det är ju knappast anledning att köpa en ny.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det där är 100% ren bullshit!

Om routern är av en typ där det är möjligt, kasta ut tillverkarens firmware och installera DD-WRT. Det ger bäst säkerhet. Alla bakdörrar från nätlverantörer och tillverkare åker ut och det finns uppdaterad firmware även till äldre hårdvara.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Lite nödargument med "en åldrande router kan också bli överhettad".

Men, om man nu får en router så finns väl ingen anledning att sälja in den, den ingår ju?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

på något sätt så betalar man ändå för den

kan vara så att den router ni hadde köptes som billigt allternativ och inte klarar något nu längre

fick ny fiberconverter
kollade lite lätt och min jag hadde var två generatiorner gammal

och nu när alla har bytt fiberconvertrarna så går dom över till minsta hastighet 100Mb/s, samma pris, klarade mig bra på 10

men jag gissar att det fanns få kvar på 10
många har gått upp till 100, och 500 och 1Gb/s

såå dom gör det enklare för sig själva
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

hawkan skrev: 7 september 2025, 13:11:10 Lite nödargument med "en åldrande router kan också bli överhettad".

Men, om man nu får en router så finns väl ingen anledning att sälja in den, den ingår ju?
D-link hade länge sedan en router som var ökänd för att bli överhettad. Men den orsakade inga bränder som en del annan utrustning har gjort.
Sedan skärpte nog routertillverkarna till sig och blev betygligt bättre.

Ska man lägga pengarna på något för att förhindra överhettning ska man lägga pengarna på annat än att byta router.
Sedan ska man se till att inte stoppa in elektroniken där den har all möjlighet i världen att bli överhettad. Det kunde de lägga mer krut på att upplysa om.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Dessa bredbandsbolag köper tusentals billiga routrar från Kina med deras egen logga och betalar ca 300-400kr per styck.
Sedan säljer de in abonnemang till BRFen med fem års bindningstid och säger att routern är värd tusen kronor som man får "gratis".

I bästa fall ingår säkerhetsuppdateringar i tre år beroende på hur gammal modellen är när de köps in.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Med en bra router samt lös switch och lösa accesspunkter så är 10 år inget problem alls. Mina Ubiqiti prylar som jag uppgraderade till 2012 (när de hade beslutat att vi skulle få fiber). Funkar fortfarande lika bra nu som så. Dvs jag har drygt 940Mbit upp och ner mot Internet i alla kabelanslutna enheter. Mina ursprungliga accesspunkter klarar inte WiFi7 utan bara WiFi6 så jag har bara 330Mbit/s mot mobila enheter. Några icke Ubiqiti switchar har bytts ut då nätdelen har rasat.

Med billigaste tänkbara skit så känns 3 år som rena turen att det hela fortfarande funkar... Vägvårtorna kan inte leverera kraft längre. Strömförsörjningen i enheten blir överhettad, elektrolytkondensatorer som är underdimensionerade torkar ut. Processorns kylning är underdimensonerad så den överhettad. WiFi delarna går sönder. WAN delen klarar bara 100Mbit/s. Så all sådan skit skall egentligen aldrig användas för den skapar mer problem än den löser...
janno

Inlägg av janno »

Min Ubiqiti Edgerouter PoE fick just en ny uppdatering den har varit i drift i ca 14år nu. Fungerar lika bra nu som när den var ny, jag har bara 100/100Mbit internet och den är aldrig överbelastad.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om det ingår uttag för fast telefoni så är man tyvärr ofta låst till en specifik router.

Det vore önskvärt om alla dessa 3lit3 haxxorz världen över kunde göra sig lite nyttiga och t.ex. ta fram verktyg för att fiska ur information för att använda ip-telefoni-abonnemang utan att behöva använda leverantörens router. (De skulle också kunna göra sig nyttiga genom att ta fram verktyg för att återställa "batteriet gått sönder"-mikrokontrollern i diverse batteripackar, och istället för att skryta över att de hittat sätt att hacka en Macbook genom laddningsporten istället berätta hur man simulerar att man har en specifik styrka av laddare osv).

===============

Det finns väl ungefär fyra kategorier av routers:
1: värdelösa routers, D-link och Netgear är väl de stora syndarna. De måste startas om flera gånger per vecka ifall man har mycket trafik. De var vanliga för 25 år sen.
2: routers med 10 megabit utåt. Går i princip att använda, men är långsamma även för de orkäsnaste
3: routers med 100 megabit utåt. De är säkert helt okej för nästan alla användare, men det är väl lite bortkastat att ha en anslutning som är snabbare än routern klarar
4: routers med gigabit utåt. De är de enda som orkar full fart på modernt bredband.

Dock kan man konstatera att kategori 1 och 2 ovan är de strömsnålaste.

Kasta dock inte bort de i kategori 1 och 2. Det går ofta att göra lobotomi på det mesta av deras routerfunktionalitet och använda dem som endast wifi-accesspunkt. Kanske inget som behövs i en lägenhet, dels når säkert ordinarie router hela bostaden, och dels är säkerheten säkert kass på gamla routers. Men bor man i glesbygden så är en sån router bra för att öka täckningen för ens wifi. Klassiskt exempel är hus som har en tjock murstock av betong, byggd före armerad betong slagit igenom och därför kanske fem kvadratmeter på bottenvåningen och 1-2 kvadratmeter avsmalnande för att i takhöjd på övervåningen vara smal som en normal skorsten. En sån murstock ser effektivt till att man inte får wifi-täckning i hela huset hur man än flyttar runt routern.

Routers kan också ha vlan-konfigurering så att ett visst nätverksuttag är speciellt för bredbandsnätets ip-tv-box. Vet inte om detta förekommer än idag eller om det var en grej förr?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det finns ju i alla fall de som klurat ut vilka VLAN som används i de routrar som har separata uttag för IP-TV kontra internet. För telefonin kan det vara lite värre, då det finns risk att det inte går att sniffa lösenordet för inloggningen där.

Men det är ju bara relevant om man faktiskt har ett paket-abonnemang där allting ingår. Vi har sagt upp vår IP-telefoni numera, men körde via fristående operatörer i många år. Då behövde routern bara routa internet, IP-telefonin sköttes av en separat DECT-bas. Och vår TV idag använder ju Boxers TV-Hub, som också går över vanligt internet.
RoAd

Inlägg av RoAd »

limpan4all skrev: 7 september 2025, 16:57:38 Med en bra router samt lös switch och lösa accesspunkter så är 10 år inget problem alls. Mina Ubiqiti prylar som jag uppgraderade till 2012 (när de hade beslutat att vi skulle få fiber). Funkar fortfarande lika bra nu som så. Dvs jag har drygt 940Mbit upp och ner mot Internet i alla kabelanslutna enheter. Mina ursprungliga accesspunkter klarar inte WiFi7 utan bara WiFi6 så jag har bara 330Mbit/s mot mobila enheter. Några icke Ubiqiti switchar har bytts ut då nätdelen har rasat.
Tillåt mig tvivla. Dina 13 år gamla accesspunkter har inte stöd för en standard som kom 2021. Jag har själv använt en hel del utrustning från Ubiquiti och de är bra, men inte så bra :) 802.11n lär det vara i dem.

Just WiFi är väl det som gör det värt att byta ut några år gamla routrar som har inbyggda accesspunkter. De saknar troligtvis WiFi6/7
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

"Just WiFi är väl det som gör det värt att byta ut några år gamla routrar som har inbyggda accesspunkter. De saknar troligtvis WiFi6/7"

Vad gör det? Fungerar det bra så är det så oavsett vilket protokoll som används. Strunta i att det finns något nyare, imorgon finns det något ännu nyare och strax därefter något nyare än nyast.

Finns inget som säger att det fungerar bättre. Däremot är det absolut garanterat att det kostar mera.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Beror väl på vad man gör, jag har ju två wifinät hemma, ett direkt från routern som är nåt modernt, och sen en lite äldre (5 ? 6 ? 7 år ?) wifibas för att täcka upp mot ena ändan av huset.

Normalt märker jag ju ingen skillnad på vilken jag är uppkopplad mot, men vid två tillfällen så blir det skillnad, det ena är när jag spelar brawlstars, det är ett online (realtid) fightingspel på mobilen,
det laggar märkbart mer på "fel" nät, det andra är mitt VR-headset, ska jag streama högupplösta filmer till det så "måste" jag vara på den nyare/snabbare.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Marta skrev: 8 september 2025, 08:17:53 "Just WiFi är väl det som gör det värt att byta ut några år gamla routrar som har inbyggda accesspunkter. De saknar troligtvis WiFi6/7"

Vad gör det? Fungerar det bra så är det så oavsett vilket protokoll som används. Strunta i att det finns något nyare, imorgon finns det något ännu nyare och strax därefter något nyare än nyast.

Finns inget som säger att det fungerar bättre. Däremot är det absolut garanterat att det kostar mera.
Beror ju på vad du definierar som "fungerar". 802.11b "fungerar" ju fortfarande rent tekniskt, men jag tror inte många skulle vara sugna att sitta med den tekniken idag.

802.11ax (WiFi6) är ett rejält lyft jämfört med 802.11ac (Wifi5) och jag tror de flesta insatta skulle säga att AX rent objektivt fungerar bättre än AC.

Det tog dessutom ca 7 år mellan dessa standarder så att påstå att "imorgon finns något ännu nyare" är att tänja lite på sanningen, minst sagt. (ja, wifi7, BE, är på väg ut nu, men det tog 3-4 år efter AX).
Skriv svar