Svullna Litium-ackar.
Svullna Litium-ackar.
2 av Ackarna till min kamera har svällt, uppenbarligen kan jag inte använda dem längre, då de inte går in i kameran.
Hur stor risk är det med defekta litium-celler, det påstås ju att de kan vara lite opålitliga.
Hur stor risk är det med defekta litium-celler, det påstås ju att de kan vara lite opålitliga.
Re: Svullna Litium-ackar.
Förvara dom på ett sätt så att dom inte kan orsaka brand. T.ex. i en metallhink på cementgolvet i källaren.
Risken att något dramatiskt händer är liten, men bättre att vara säker.
Bränder i litiumbatterier inträffar oftast vid laddning eller urladdning, med stor ström och hög effekt.
Fulladdade batterier innehåller betydligt mer energi än urladdade batterier. Att ladda ur dom gör dom i allmänhet mindre "farliga".
/π
Risken att något dramatiskt händer är liten, men bättre att vara säker.
Bränder i litiumbatterier inträffar oftast vid laddning eller urladdning, med stor ström och hög effekt.
Fulladdade batterier innehåller betydligt mer energi än urladdade batterier. Att ladda ur dom gör dom i allmänhet mindre "farliga".
/π
Om de inte är svindyra så är det bara att köpa nya direkt, det kan vara risky och man bör inte ladda svullna batterier.
Har beställt nya, då de ändå inte går att använda. De går inte in i batterifacket längre.
Blev 2 batterier och en laddare som matas från en USB-nätdel. Mycket praktiskt, då man kan ladda dem i bilen också, utan en massa konstiga tillbehör.
Kostade 400:- på Amazon.
Skall beställa ytterligare 2 batterier när jag kan hitta lämpliga, alternativt får jag beställa en komplett sats med laddare till.
Det är Olympus BLM50 batterier, men de skall vara kompatibla med mina gamla BLM1, lite högre kapacitet (typ det dubbla).
Dock går de inte att ladda med min original laddare för BLM1-batterierna, då de nya har 4 kontakter och de gamla 3 kontakter.
Gissar att den 4'e kontakten har med ytterligare säkerhet vid laddning att göra.
Visade sig dessutom att alla batterier svällde vid senaste laddningen.
Blev 2 batterier och en laddare som matas från en USB-nätdel. Mycket praktiskt, då man kan ladda dem i bilen också, utan en massa konstiga tillbehör.
Kostade 400:- på Amazon.
Skall beställa ytterligare 2 batterier när jag kan hitta lämpliga, alternativt får jag beställa en komplett sats med laddare till.
Det är Olympus BLM50 batterier, men de skall vara kompatibla med mina gamla BLM1, lite högre kapacitet (typ det dubbla).
Dock går de inte att ladda med min original laddare för BLM1-batterierna, då de nya har 4 kontakter och de gamla 3 kontakter.
Gissar att den 4'e kontakten har med ytterligare säkerhet vid laddning att göra.
Visade sig dessutom att alla batterier svällde vid senaste laddningen.
-
Svullna li ackar är väl lite som röda motorlampan...
Fortsatt bruk är på egen risk...
Fortsatt bruk är på egen risk...
Verkar vara ett vanligt problem med kamerabatterier. Verkar vara ett vanligt problem att det inte finns original batterier. Har fem batterier till min Pentax kamera men två piratbatterier som köptes i fotobutiken går inte att pressa in i kameran. Vet inte varför JUPIO skitbatterier ersätter original batterier som inte går att få tag i. Nästan så man funderar på att gå över till dia film för att slippa slänga digitalkameror efter några år då det inte finns original batterier. Eller så är det fotobutiker som föredrar att köpa in skitbatterier.
Kanske skulle man bryta upp ett batteri och göra om den till en dummy med sladd och ha en låda som man kunde skruva fast i stativgängan. Då kunde man ha ca 2 st biltema 2950 mAh 3,7 volt 1865 celler
Kanske skulle man bryta upp ett batteri och göra om den till en dummy med sladd och ha en låda som man kunde skruva fast i stativgängan. Då kunde man ha ca 2 st biltema 2950 mAh 3,7 volt 1865 celler
Senast redigerad av helmut 8 september 2025, 19:27:55, redigerad totalt 1 gång.
Är det per automatik brand om det går hål på höljet?
Nej men gaserna som bildas är bla väte och om det samtidigt även blir rätt varmt, som vid ordentlig överladdning, även syre och andra väldigt brandfarlig gaser. Om det då också blir en liten gnista inne i batteriet av en eller annan anledning så har vi en flamethrower delux, samma om man gör hål på det och den gasen råkar antändas av tex en osynlig gnista.
Nej men gaserna som bildas är bla väte och om det samtidigt även blir rätt varmt, som vid ordentlig överladdning, även syre och andra väldigt brandfarlig gaser. Om det då också blir en liten gnista inne i batteriet av en eller annan anledning så har vi en flamethrower delux, samma om man gör hål på det och den gasen råkar antändas av tex en osynlig gnista.