Släpptes på Gihub för två dagar sedan.
Samma Basic som sitter i VIC-20 och C64. Ska även funka på KIM-1
https://github.com/microsoft/BASIC-M6502
Edit, uppdaterade rubriken
Microsoft Basic för 6502 - källkoden fri
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Microsoft Basic för 6502 - källkoden fri
Senast redigerad av Mickecarlsson 6 september 2025, 05:51:40, redigerad totalt 1 gång.
Re: Microsoft Basic för 6502 - källkoden fri
Trevligt.
Om jag fattat rätt så:
* Det är en riktig open source-licens
* Det är version 1.1. Basic i C64 osv bygger på 1.0, så i teorin omfattas den inte av detta släpp. I praktiken lär inget hända ifall man sprider den vidare, men ska man göra ett open source-projekt så är det nog bra att basera det på just den kod Microsoft släppt.
Cirka alla la till egna grejer. Det fanns i princip ingen I/O i Microsoft 6502 BASIC, endast API:er för att läsa och skriva på konsolen ungefär, om jag fattat rätt. Det är därför I/O ser så olika ut på olika maskiner som t.ex. Apple II, Commodore och de andra som använder denna basic.
Om jag fattat rätt så:
* Det är en riktig open source-licens
* Det är version 1.1. Basic i C64 osv bygger på 1.0, så i teorin omfattas den inte av detta släpp. I praktiken lär inget hända ifall man sprider den vidare, men ska man göra ett open source-projekt så är det nog bra att basera det på just den kod Microsoft släppt.
Cirka alla la till egna grejer. Det fanns i princip ingen I/O i Microsoft 6502 BASIC, endast API:er för att läsa och skriva på konsolen ungefär, om jag fattat rätt. Det är därför I/O ser så olika ut på olika maskiner som t.ex. Apple II, Commodore och de andra som använder denna basic.