Lösa nybörjarfunderingar: Planering inför enkelt rörförstärkarbygge

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
alexanderson

Re: Lösa nybörjarfunderingar: Planering inför enkelt rörförstärkarbygge

Inlägg av alexanderson »

SeniorLemuren skrev: 2 september 2025, 15:31:50 Så, Om jag nu vill bygga en stereoförstärkare som funkar hyffsat med billigast möjliga rör och hemlindade transformatorer. Vad skall man bygga?
Fender 5e3 transformatorn är inte sektionslindad. Att linda en sektionslindad är något svårare.
Högtalarnas verkningsgrad är en viktig.
I Japan fanns det(finns det) en grupp entusiaster som byggde(bygger) rörförstärkare med låg uteffekt. Typ 4-12 Watt. Men då krävs det lättdrivna högtalare.
Pusch-Pull konstruktioner med EL34 är vanliga i Europa. Kopplingsschema och byggbeskrivningar finns det massvis av.
En klassisk förförstärkare är Audio Research SP-6C, en annan är Marantz 7C. En svensk konstruktion är REMUS.
Senast redigerad av alexanderson 3 september 2025, 15:12:30, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Eller bygga själv Det finns en bra app till LM833 som beskriver en rätt så lyxig variant. (RIAA alltså)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

alexanderson skrev: 2 september 2025, 16:57:36
SeniorLemuren skrev: 2 september 2025, 15:31:50 Så, Om jag nu vill bygga en stereoförstärkare som funkar hyffsat med billigast möjliga rör och hemlindade transformatorer. Vad skall man bygga?
Fender 5e3 transformatorn är inte sektionslindad. Att linda en sektionslindad är något svårare.
Som sagt tidigare. När det kommer till lindning av spolar så är det inga praktiska problem för mig. Jag är utbildad elektrilindare och lindade motorer och spolar i 6 år, det var visserligen mer än 50 år sedan, men det är som att lära sig cykla. När man lindat sådär några tusen spolar och transformatorer så sitter det i fingrarna. :) På den tiden lindade man till och med om små kontaktorspolar, en del var så brända så man fick tillverka en ny bobbin till dem.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

säter skrev: 2 september 2025, 15:44:55 Vad var det för förstärkare som "Spisblinkaren" byggde en hel hög av?
Kanske inte en hög men några och ett problem var att han använde rörformler i hög grad, vilka gav "rätt" värden i teorin men helt fel i praktiken. Arbetspunkter hamnade inte sällan där rören var som mest olinjära och så använde han gärna ECC83, ett rör som kanske hör hemma i gitarrförstärkare där man vill ha en massa distortion men som inte är ett roligt rör att använda i HiFi-förstärkare.

@Lemuren: Men då kan du! :tumupp:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Primärt tänkte jag bygga pre amp till slutsteg (eller med rör både i pre och slutsteg om detta blir rimligt ekonomiskt dvs I allafall blev man ju sugen nu när ni tipsade om prisvärda slutstegsrör) men jag är själv litet intresserad själv av RIAA amps också även om detta ligger en bit fram i tiden för mig, så ni får diskutera vad ni vill här, jag behöver ta ett uppehåll och läsa på om "HiFi" scheman medan jag mekar med radioapparaterna en tid, så jag förblir semi passiv läsare här ett tag till tills man vet exakt vilka grejer jag behöver beställa hem till detta. :) Verkade ju finnas en heldel bra grejer hos Italienarna i länken! Jag är svårt sugen på att beställa transformatorkåpor där nu till en annan grej, då kunde man ju passa på att beställa med chokes och annat. :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Många förstärkare du hittar scheman till har som regel linjeingång, dvs kan gå in direkt med signal från t ex CD-spelare.

Vad gäller rör kan jag tycka att man definitivt ska hoppa udda specialrör ÄVEN om de funkar i normala kopplingar med normala transformatorer. Visst kan man använda typ EL504/509/519 för stärkare med lite högre effekt (20-25W), 829 och 832 kan användas i stället för 6L6 och 6V6 ocvh de är ju coola - 2 element i varje glaskupa. Och vill man pressa lite kan man köra med sovjetiska GU50 i kopplingar där man annars använder KT88 eller 6550. Kör med 700V på anoderna och man kan nog plocka ut 50-60W ur ett par. Rören har varit skitbilliga men är ju inte direkt standard, kräver specialsockel och är lätta att skjuta sönder (man kan vända dem lite hursom i sockeln).

Hittar du en 10K SE-trafo (inte svårt) kan du bygga en supercool förstärkare med 2C39A men du ska ju ansluta röret på något sätt och det kräver forcerad kylning (fläkt). Men coolt som fasen 8) . Uteffekt ca 3W.
2C39A.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar! Det lät skoj! :D :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En av mina planartrioder (2C39A) ramlade i golvet och allt vacuum i den pyste ut ....
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det var tråkigt, men de dyker upp ibland hos radioamatörer.
ziw

Inlägg av ziw »

NFB ( negativ feedback) är bra. Det tar ner utgångsimpedansen och sänker distorsionen. Vem vill inte ha det. Slutsteg med trioder mår bra av 10 till 15 db NFB . Pentodslutsteg 15-20 db motkoppling.
Trioder har en inneboende motkoppling av att förstärkningen är beroende av anodspänningen och klarar sig med mindre NFB.
Pentoder kan bli instabila över 20db motkoppling. Haflers Dynacord är ett bra exempel på hur en en bra pentodförstärkare kan se ut.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Nu blev jag faktiskt ägare till två 2C39A Håller på att leta trafo till dem dock. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

De måste kylas med fläkt!!!

Här är ett schema jag plockat upp och som jag hade tänkt följa:

Bild

De där enkla trafarna från hammond 125?SE kan ju kopplas för 10K primär. Drivrör är ett (WE) 417A eller 5842.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar! Jo, jag funderar över en grej med en luftkanal som blåser luft genom flänsarna, räcker en vanlig 120mm tystgående "datorfläkt" tror ni, eller blir den för vek?
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

HUGGBÄVERN skrev: 3 september 2025, 13:51:41
Här är ett schema jag plockat upp och som jag hade tänkt följa:
Hur stor effekt kommer Du att få ut ? Hur stor är strömmen genom slutröret.
Shishido hade valt att driva detta rör i klass A2 för mjukare klippning och högre uteffekt. Riktiga audiofiler föredrar klass A2 till förstärkare med låg uteffekt.
Senast redigerad av alexanderson 3 september 2025, 15:39:01, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

2C39 är direkt olämpligt till audioförstärkare. Det är helt anpassat för RF UHF med sin mycket speciella konstruktion och tillhörande sockel.

Det krävs en kraftig radialfläkt till de rören. Flänsarna skall sitta i en kanal med mycket kraftig genomströmning, ungefär 1 1/2 kubikmeter luft per minut genom en kanal som precis rymmer kylflänsarna. Alltihopa skall kylas, men flänsarna skall ha verkligt koncentrerat luftflöde. Fläkten bör ha filter på insuget och en dämpare på utblåset för det låter ganska mycket annars... Röret på bilden är blåanlöpt och har kylts bristfälligt.
Senast redigerad av Marta 3 september 2025, 15:14:35, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar