Effekttransistorer
Effekttransistorer
Halloj!
Håller på med en motordrivkrets med två effekttransistorer, en NPN och en PNP, i normalfallet bör strömmen hålla sig under 1 A, men tänker att kretsen ska klara 2 A vid behov.
Känns överdrivet med typen 2n3055, tänkte att jag behöver något med TO220-kapsling, men så hittade jag denna hos Mouser (finns både som NPN och PNP):
https://www.mouser.se/ProductDetail/Dio ... X3EQ%3D%3D
Den ska klara 2 A, men den verkar inte ha fäste för kylfläns, så hur länge kommer det hålla?
Mvh.
Håller på med en motordrivkrets med två effekttransistorer, en NPN och en PNP, i normalfallet bör strömmen hålla sig under 1 A, men tänker att kretsen ska klara 2 A vid behov.
Känns överdrivet med typen 2n3055, tänkte att jag behöver något med TO220-kapsling, men så hittade jag denna hos Mouser (finns både som NPN och PNP):
https://www.mouser.se/ProductDetail/Dio ... X3EQ%3D%3D
Den ska klara 2 A, men den verkar inte ha fäste för kylfläns, så hur länge kommer det hålla?
Mvh.
Re: Effekttransistorer
eller lämpliga mosfettransistorer, så håller man effektförlusterna lägre
låga spänningar över transistorerna, sista effekttrissan jag använde hadde rdson 0.0035 ohm, och klarar 200A
kör den på 60A och får förlusteffekt på 12.w
en vanlig npn ger ca 0.5v som minst och då hadde förlusteffekten varit 30w
2n3055 max ström 15A
mer lämpligt max 10A
https://www.onsemi.com/pdf/datasheet/2n3055-d.pdf
vid 10 A kan man få ner spänningen ec till ca 0.55v
vilket skulle gett 33w för 6 st parallellkopplade
vid mer rimliga strömmar kan man ha några parallellkopplade mosfet och få så låga förlusteffekter att man inte behöver ha kylflänsar, eller bara lagom med koppar på kretskortet
hadde jag haft 6 st av den sorten jag använt hadde förlusteffekten varit
2.1 w totalt och 0.35w per styck
kör den på 60A och får förlusteffekt på 12.w
en vanlig npn ger ca 0.5v som minst och då hadde förlusteffekten varit 30w
2n3055 max ström 15A
mer lämpligt max 10A
https://www.onsemi.com/pdf/datasheet/2n3055-d.pdf
vid 10 A kan man få ner spänningen ec till ca 0.55v
vilket skulle gett 33w för 6 st parallellkopplade
vid mer rimliga strömmar kan man ha några parallellkopplade mosfet och få så låga förlusteffekter att man inte behöver ha kylflänsar, eller bara lagom med koppar på kretskortet
hadde jag haft 6 st av den sorten jag använt hadde förlusteffekten varit
2.1 w totalt och 0.35w per styck
Har aldrig använt mosfet, är det bara välja rätt maxspänning och maxström?
Min tanke är inte att styra motorn med PWM utan med en slags triangelvåg, funkar mosfet då?
Men apropå de transistorer jag hittade på Mouser, de verkar ha låg effektförlust? Därav frågetecknet
från min sida hur det kan fungera i längden.
Mvh
du kan kolla runt lite själv
ex
https://www.electrokit.com/fet-transistorer/
så du kommer köra analog modulering
funkar, men förlusteffekterna blir därefter
mos är spänningsstyrda , så lite annat tänk på drivningen
ex
https://www.electrokit.com/fet-transistorer/
så du kommer köra analog modulering
funkar, men förlusteffekterna blir därefter
mos är spänningsstyrda , så lite annat tänk på drivningen
Spänningen över transistorn multiplicerat med strömmen igenom ger effekten den ska ta hand om.
En bottnad bipolär kanske har 0.2V över sig så 1A ger 200mW.
En bottnad bipolär kanske har 0.2V över sig så 1A ger 200mW.
Ska du driva motorn med ett komplementär effektsteg? Hur som helst om du använder modfet så kan behöva lägga dem i rätt arbetspunkt. Du vill väl ha linjärt slutsteg?
Jag tror det är bäst med MOSFET och PWM. T.ex. IRFZ44 och IRFR5305.
Finns massor att välja.
Men tänk på att det går stora strömmar till 'gate', kanske flera Ampere.
Så drivare till 'gate' är nödvändigt. T.ex. IXYS IXD_602
En drivare till varje transistor! Med motstånd på 5 - 10 ohm för strömbegränsning!
Det behövs också ett motorskydd, gärna en eletronisk säkring som bryter vid överström.
En nödlösning kan vara en snabb smältsäkring.
En cm-lång tunn koppatråd, en kardel, kan gå bra, bara man bara tänker på brandrisken.
Jag har eldat upp dussinvis med transistorer och är säker på att säkring lönar sig!
Finns massor att välja.
Men tänk på att det går stora strömmar till 'gate', kanske flera Ampere.
Så drivare till 'gate' är nödvändigt. T.ex. IXYS IXD_602
En drivare till varje transistor! Med motstånd på 5 - 10 ohm för strömbegränsning!
Det behövs också ett motorskydd, gärna en eletronisk säkring som bryter vid överström.
En nödlösning kan vara en snabb smältsäkring.
En cm-lång tunn koppatråd, en kardel, kan gå bra, bara man bara tänker på brandrisken.
Jag har eldat upp dussinvis med transistorer och är säker på att säkring lönar sig!
-
Effektförlusten beror på tillämpningen. De som gör databladen har inte någon aning om hur du tänker använda transistorn. Därför anger de vilken effektförlust transistorn klarar av. Nu blev helt plötsligt en låg siffra för effektförlust dåligt. Klarar transistorn en liten effektförlust är det inte bra.urgent skrev: ↑31 augusti 2025, 18:07:36Har aldrig använt mosfet, är det bara välja rätt maxspänning och maxström?
Min tanke är inte att styra motorn med PWM utan med en slags triangelvåg, funkar mosfet då?
Men apropå de transistorer jag hittade på Mouser, de verkar ha låg effektförlust? Därav frågetecknet
Mvh
Vid analoga tillämpningar kan du snabbt få stora effektförluster. Därför har i stort sett alla gått över till digital styrning med PWM. Du kan enkelt göra en sådan med en 555 och en transistor.
Nu har du inte talat om så mycket vad du vill åstadkomma så det är svårt att ge råd.
Med triangelvåg och 1 ampere blir förlusteffekten troligen långt över vad dom där TO-92, kiseltransistorerna tål.urgent skrev: ↑31 augusti 2025, 18:07:36Har aldrig använt mosfet, är det bara välja rätt maxspänning och maxström?
Mvh
Om du t.ex. har 12 volt, 1 ampere och triangelvåg så har du ca 6 watt över en transistor som tål max 1 watt.
Har du något bra skäl för att avfärda PWM?
Ska varvtalet varieras, eller är det "konstant"? Om varvtalet ska varieras, hur exakt ska det vara?
I allmänhet skulle jag säga att PWM har flera fördelar och få nackdelar.
PWM och MOSFET kan ge:
– Hög verkningsgrad.
– Högt vridmoment vid start.
– Låga förlusteffekter i elektroniken gör att den håller längre.
– Bra möjlighet att reglera varvtalet.
/π