Någon här som byggt EFA-datorn?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ASEA

Re: Någon här som byggt EFA-datorn?

Inlägg av ASEA »

Ja, det var en snygg lösning du gjort på din moderna version av datorn Marta!
Och väldigt mkt smidigare användning.

På ett 2-lagers kort så skulle man kunna "gömma" de moderna pryttlarna på undersidan och ändå behålla originalutseende om man vill det.

Ang effektivitet och antal klockcykler, så körs väl 1802 också ofta på mkt högre frekvens jämfört 6502, kanske inte på alla trainers men i datorer och dyl.

Detta gäller väl Z80 också som behöver typ dubbla frekvensen för att matcha en 6502?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

User Manual finns att titta på här: https://archive.org/details/bitsavers_r ... 7_10819092
Finns även en bok men verkar vara svår att få tag i

Bild

Här finns diverse filer: https://github.com/cskordis/EFA-datorn-EFA-4-Computer
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

ASEA skrev: 1 september 2025, 17:15:12 Detta gäller väl Z80 också som behöver typ dubbla frekvensen för att matcha en 6502?
Nja. Det beror på vilken instruktion man kör. Sedan så kör ju förstaversionen av Z80 i 2.5 Mhz. Z80 har ju fler register, plus några som är antingen 16-bitars, eller kan splittas och användas som två 8-bitars register. Men visst, om jag minns rätt så tar "värsta" instruktionen på en Z80 32-klockcykler att köra. Det är dock typ nått som man sällan kör. Z80 och 6502 är ganska lika i slutprestanda (pga på 6502 måste man kanske köra fyra olika instruktioner för det som på Z80 är en instruktion dvs det jämnar verkligen ut sig). Z80 har inbyggt stöd för refresh av d-ram, bara att haka på, 6502 kräver extrakretsar för det, sedan har Z80 ett helt kringregister av färdiga kretsar PIO (paralell input output) SIO (seriellt) plus några till. Allt för att göra ett extremt kompakt system med få kringkretsar.

Ursäkta. Det blev lite avbrott från ämnet här.
Och tills jag läst ett tag trodde jag att det handlade om datorn som publicerades i Elektor 1985, tror med 6809 processor. Jaja, verkligen en sidoparantes.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

4kTRB skrev: 1 september 2025, 18:27:46 User Manual finns att titta på här: https://archive.org/details/bitsavers_r ... 7_10819092
Finns även en bok men verkar vara svår att få tag i.
DEN har jag!!! :)

@Marta: Det finns flera Cosmac-projekt som just använder en PIC eller liknande för att stötta RCAs CPU och lite interface-problem.
Den här var ju lovande men är liksom "utgången" och skaparen har inte ens lämnat några användbara filer efter sig: http://sparetimegizmos.com/Hardware/Elf2K.htm
Här är nåt annat: https://www.arduinolearning.com/hardwar ... o-mega.php
Den här är ju snygg: https://www.astrorat.com/cosmacelf/retroelfproject.html

Jag tänker att det finns fler varianter.

PS. Jag har Programmer'sGuideToThe1802 i pdf-format ...
ASEA

Inlägg av ASEA »

4kTRB;
Den där github-länken var ju rena guldgruvan, verkar vara precis uppladdat!
Stort tack till författaren/skaparen om du råkar läsa detta! :)
Verkar vara lite arbete nerlagt på de! :tumupp:

Finns en massa annat 1802 relaterat där också!

https://github.com/cskordis?tab=repositories
ASEA

Inlägg av ASEA »

EFA-datorn har även nyligen blivit tillagd i "Emma 02"(en 1802 emulator)! :)

https://www.emma02.hobby-site.com/efa-datorn.html
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

ASEA skrev: 1 september 2025, 14:17:52 Okej! Är Z80 mikrokodad, det visste jag inte!
Ja, den är extremt mikrokodad. Den har dessutom 4-bitars ALU, så allt som går via ALU måste "köras två gånger" för åttabitarsdata.
ASEA skrev: 1 september 2025, 14:17:52Även om man kan ha synpunkter på författarnas val av processor så tycker jag faktiskt inte att 1802 är så dumt val då den har vissa unika "finesser" som gör den väldigt lämplig att börja med.
Men det hade ju varit intressant om man gått vidare till 6502/Z80 sen, kunde ju blivit en lång bokserie som du var inne på MiaM.

Med tanke på att böckerna skulle kunna användas i skolor, studiecirklar och liknande så var nog 1802 också mer totalekonomisk då det inte behövs några dyra runtomkring kretsar eller programmerad ROM för att komma igång.
Ja, det är en bra poäng. För ren utbildning så var 1802 antagligen ett rätt bra val.

Jag undrar hur många som läste boken som del av nån utbildning, och hur många som läste på egen hand? För de som läste på egen hand så hade nog någon annan processor varit ett bättre val, medan för utbildningar så var 1802 säkert bra.

Detta får mig att undra varför inga mikroprocessortillverkare riktade sig mot hobbyister och ens småserietillverkare förrän PIC-serien med inbyggd flash kom?
Var det så otroligt lönsamt att mjölka de större företagen på stora pengar för utvecklingssystem och annat jox att det var värt att inte släppa grejer som var mer prisvärda? Det enda som var något sånär hobbylämpligt var kretsarna med inbyggd BASIC-tolk, men om jag minns rätt så kostade de mer än en komplett ZX81 eller liknande, d.v.s. ändå ett uselt val.

Motorola 68705 hade åtminstone inbyggd (mikro?)kod för att kunna kopiera innehållet i en vanlig minneskrets in till sig själv, där exemplet var att använda ett vanligt EPROM men den händige kunde säkert sätta muxar och fixa-dona och använda ett SRAM.

Jag undrar om Intel inte släppte några mikrokontrollers med inbyggd monitor pga arkitekturen med separat addressrymd för kod och data, och ingen write-signal för kod? Med Intels mikrokontrollers så måste man AND:a _PSEN och _RD till read-signal på RAM om man ska kunna både skriva till RAM och sen exekvera kod från detta RAM (i princip kan man förstås koppla _PSEN till _OE och _WR till _WR, och bara kunna läsa ur RAM som kodminne och inte dataminne, men det vore antagligen ännu knäppare att skriva kod för).

Apropå Intels mikrokontrollers och att utveckla på målsystemet så har jag för ett bra tag sen sett redan då halvgammal beskrivning på en gör-det-själv-cartridge till TV-spelet Philips Videopac G7000 / Magnavox Oddysey 2 som har Intel mikrokontroller som processor, där denna cart innehåller både ett ERPOM och RAM och tror en UART eller bitbang-PIO för serieport, och logik för att växla mellan att köra koden i ROM eller kod som man tankat in till RAM.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

>Detta får mig att undra varför inga mikroprocessortillverkare riktade sig mot hobbyister

För att. Det finns inga pengar att hämta där. CPU-tillverkande handlar om volymer och casch in. Marknaden liksom. Svårt att göra nått åt.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Skall man vara noga så är PIC serien MCU och inte MPU.
Jag är inte så säker på att dom ens riktade sig mot hobbister med MCU serierna. Man kan kanske göra den tolkningen för att dom paketerade labbkort med programmerare under en kort stund, men det var dom väl inte ensamma om.

På microprocessor sidan är det väl knappast någon som vänt sig till hobbyister.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag undrar hur bra Microchip lyckades med flash-PIC-kretsarna?

Jag tror att det finns ett icke försumbart värde i att få hobbyister att välja en specifik produkt. Visst, på företag väljs produkter av chefer och ekonomer i stor utsträckning, men om ingenjören de anställt säger att projektet kommer ta två veckor om de väljer PIC medan det kommer ta ett halvår om de väljer Intel, för att ingenjören redan sysslat med PIC som hobbyprojekt och redan kan koda den processorn, så är det nog chans att det ändå blir PIC, om det inte är en enormt stor serie.

Idag är det kanske lättare att välja och vraka när de flesta mikrokontrollers är kraftfulla nog att köra kod skriven i C, och kompilatorerna bättre än de var förr. Ironiskt nog så nu när valet spelar mindre roll så är det också lättare än nånsin för hobbyister att programmera mikrokontrollers (Arduino över disk på Kjell&Co slår allt som funnits tidigare).

Värt att tänka på är också att Raspberrry Pi blev första "datorn" som slog rekordet för flest antal sålda av en enda datormodell, som tidigare hölls av C64. Visst, 20+ miljoner är säkert rätt lite i förhållande till totala mikrokontrollermarknaden, men det visar ju också att det verkligen finns en sån marknad.

Jag tror att kundunderlag för saker liknande Arduino och Raspberry pi fanns många år tidigare, och även om den då var mindre i absoluta antal så var den säkert större räknat i procent av totala datormarknaden.

================
$25/styck för 6502 var väl visserligen mest allmänt priskrig från MOS, då 6800 kostade $200 och 8080 nåt liknande, men det var ju också en öppning för hobbyister.

Motorola tog visserligen bra betalt för 6800 men å andra sidan riktade de sig åtminstone till "nybörjare inom företag", vilket väl var halvnära hobbyister. Dels så hade de färdiga ROM med monitor, och dels såldes otroligt nog 6800, 6810, 6820 och vad nu ROM-kretsen hette i blisterpack (!!!)
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

ASEA skrev: 1 september 2025, 14:17:52 Okej! Är Z80 mikrokodad, det visste jag inte!
du visste rätt :-)
instruktionsavkodningen görs med hårdvaran i logiska grindar.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Exakt vad avses med "mikrokod" kan nog tolkas lite olika tänker jag, beroende på abstrakt nivå och/eller hur bokstavligt man menar.

allmän beskrivning av det som sker innanför murarna i en processor

beskrivning av hur en viss instruktion eller process utförs

bokstavligt, internt mellanled som översätter instruktionerna till mikroinstruktioner
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

jag tolkade det ungefär så här :
"The basic idea behind microcode is to replace the custom hardware logic implementing the instruction sequencing with a series of simple instructions run in a "microcode engine" in the processor.
Whereas a custom logic system might have a series of diodes and gates that output a series of voltages on various control lines,
the microcode engine is connected to these lines instead, and these are turned on and off as the engine reads the microcode instructions in sequence."

https://en.wikipedia.org/wiki/Microcode

:)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det fanns ju "lösningar" i stil med BASIC stamp, där man kodade i basic och hällde in i en färdig liten dator i DIL-format.

Långsamt förvisso eftersom det var interpreterande kod, men lite av en revolution ändå.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

:back:
Kul att läsa, men fortsätt den diskussionen i en annan tråd. Tack.
Skriv svar