Byta ut hela elinstallationen

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Byta ut hela elinstallationen

Inlägg av Glenn »

malman skrev: 30 augusti 2025, 16:29:46 Överväger ett byte jag å... Hus från 85 med proppcentral.... Men det vore smutt om man kunde flytta centralen en meter i sidled eller två.. Funderar på om man kan sätta typ radplint a la industriskåp för att skarva alla kablar där de kommer ur väggen till en ny central.. via kabelkanal å sen nåt lämpligt lock över plintarna.

Frågan är om elektrikern tycker det är en bra idee...
Iaf enklare att felsöka i framtiden än härvorna i proppcentralen...
Jag tror inte det är nåt problem.

Vi har flera gånger behövt flytta elcentraler på jobbet när det ska bli annat på väggen, och då har elektrikerna helt enkelt satt nån rejäl burk högt upp och skarvat på en bit kabel och satt skåpet på annat ställe.

Bara man använder vettiga grejer ska det väl inte innebära problem, problemet är väl mer om nån får för sig att göra det med hjälp av sockerbitar, lampkabel och hushållstejp :lol:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

TomasL skrev: 30 augusti 2025, 17:04:42 Ja, två enfasgrupper och gemensam nolla
Gemensam nolla = en tvåfasgrupp, inte två enfasgrupper.

=================

Varför har elbranschen denna aversion mot sockerbitar? Samtidigt anses "U-båtar", d.v.s. "halv-sockerbitar", vara "seriösa"? Jag tror att detta är en förlegad syn som kommer från att sockerbitar var en av få skarvmetoder som såldes till allmänheten på den tiden skråväsendet var ännu hårdare än idag.
Senast redigerad av MiaM 30 augusti 2025, 17:08:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Letat som en idiot efter en dosa, men....
Tydligen kan man göra så här också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 30 augusti 2025, 17:07:09
Varför har elbranschen denna aversion mot sockerbitar? Samtidigt anses "U-båtar", d.v.s. "halv-sockerbitar", vara "seriösa"? Jag tror att detta är en förlegad syn som kommer från att sockerbitar var en av få skarvmetoder som såldes till allmänheten på den tiden skråväsendet var ännu hårdare än idag.
Jag har aldrig träffat en elektriker som tycker sockerbitar eller Ubåtar är seriösa som skarvar, knappt torix heller de senaste 20 åren..

Däremot har jags ett elektirker använda ubåtar som "slutterminering", alltså när man vill skydda en oansluten ledare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

MiaM skrev: 30 augusti 2025, 17:07:09
TomasL skrev: 30 augusti 2025, 17:04:42 Ja, två enfasgrupper och gemensam nolla
Gemensam nolla = en tvåfasgrupp, inte två enfasgrupper.

=================

Därför att det är så lätt att skruva sönder ledarna.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag säger inte att sockerbitar är särdeles bra, däremot ifrågasätter jag varför de alltid ses ner på som om de vore sämre än t.ex. U-båtar.

Min erfarenhet av att använda sockerbitar här och var under många års tid är att det enda problemet är väl när de används till bil-el så kan skruvarna efter många år rosta fast...

Visst, många sockerbitar saknar trådskydd men å andra sidan har ledare för fast installation antingen får eller ibland en enda kardel, man må ta i j-ligt hårt för att de ska gå sönder.

Undrar om det också är en motorikfråga? Allmänt så verkar ju också verktyg också vara gjorda för folk med dålig motorik och gubb-standard på handstyrka. D.v.s. de är gjorda för att nån med stora händer ska ta i "rätt hårt".
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

Glenn skrev: 30 augusti 2025, 17:01:53 Hmm, hur menar du där ? ..om det är två grupper med samma N då ? eller ?
Två grupper kan inte ha en gemensam nolla, de har varsin. Det blir då fyra belastade ledare i slangen.

Endast två- och trefasgrupper kan och ska ha en gemensam nolla. Då får man tre belastade ledare vilket tumregeln om 1.5 mm² / 10 A täcker.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nu hade någon tidigare elektriker dragit två fasledare till badrummet, en till golvvärmen och en till belysningen, med gemensam nolla, dimmerpucken gick sönder när nollan lossade.
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

TomasL skrev: 30 augusti 2025, 14:19:54 Om du har två laster på varsin fas, och nollan av någon anledning lossar i centralen, så är risken mycket stor att de anslutna enheterna går sönder, då de får 400V över sig.
Sannolikheten för att nollan släpper är inte tillräckligt hög för att ge sig på udda lösningar som flera grupper i samma rör. Dvs försök inte dra in dubbla grupper i samma rör. Men dra gärna fram flera individuella enfasgrupper i olika ledningar och rör.

Du har en gemensam nolla in till hela huset också. Går den av blir det direkt farligt, men vi har haft TN-C-system i 100 år utan signifikanta problem.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Har inte tänkt att dra i mer än en grupp per rör.
Dock funderar jag på hur jag skall göra med badrummet.
Sannolikt lägga allt på en grupp, dock får jag kolla hur mycket golvvärmen drar.
Belysningen är bara några LED-spottar och LED-rör i skåpet.
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

TomasL skrev: 29 augusti 2025, 20:13:40 Vill gärna ha separat nolla och jord till varje grupp. Men två fasledare, två nollor, två jordar och tändtråd får helt enkelt inte plats i rören för att inte tala om dessa pyttesmå dosor.
Då glömmer vi detta, bra.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

TomasL skrev: 30 augusti 2025, 19:31:01 Nu hade någon tidigare elektriker dragit två fasledare till badrummet, en till golvvärmen och en till belysningen, med gemensam nolla, dimmerpucken gick sönder när nollan lossade.
Chansen att den lossar är ju dock rätt låg.

Vet inte hur dimmerpucken räknas med avseende på att lekman får byta strömbrytare. Antagligen får lekman inte byta dimmerpucken ifall den sitter i kopplingsdosan, men om den sitter direkt bakom "knapp" så kanske den med god vilja kan räknas som "strömbrytare"? Hur som helst, fördelningen av gemensam jord och nolla för en flerfasgrupp ut till separata enfaslaster ska ske där lekman inte får röra något, d.v.s. man får t.ex. inte sätta flera uttag invid varandra (eller sätta ett fyrvägsuttag, som ju elektriskt cirka alltid är två tvåvägsuttag med gemensamt lock) och låta nolla och jord "sys" vidare via varje uttag). Det kan kanske finnas undantag för industrier och liknande där det kanske finns att lekmän inte får göra något alls - jag har för lite koll på industrier för att veta hur det ligger till med detta.

Om du har en kopplingsdosa, typiskt nära taket i rummet utanför badrumsdörren, så tycker jag gott att du kan dra fem FK från centralen. Nolla, jord samt tre faser, och det även om du kanske rent av bara har belastning för två faser idag. Vet inte hur stort badrummet är men typiskt sånt som folk klämmer in i badrum är tvättmaskiner och liknande, och det kan ske även om det finns en separat tvättstuga. Typ en maskin för grovtvätt och en för "fintvätt", eller bara helt enkelt för att man behöver tvätta väldigt mycket (tänk t.ex. flerbarnfamilj där också nån vuxen har ett jobb där kläder måste tvättas cirka varje dag). Eller så kanske du vill ha ett badkar med extra allt (bubblor och sånt) i framtiden?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Glenn skrev: 30 augusti 2025, 17:25:55 Jag har aldrig träffat en elektriker som tycker sockerbitar eller Ubåtar är seriösa som skarvar, knappt torix heller de senaste 20 åren..
På den elfirma jag jobbade en del på för drygt 10 år sen så användes Ubåtar flitigt. Kanske en lokal företeelse men alla på den firman tyckte i alla fall att dessa var bra på alla sätt och vis (liten firma på 4-5 pers, alla med egen behörighet).

Tycker själv också om Ubåtar, relativt lättjobbade, hållbara över tid, man ser lätt om man gjort rätt, och inte minst så tar de ytterst lite plats. Även smidigt att ha en rad med sådana i byxfickan.
Såklart Wago 221 alla dagar numera dock. Så länge man får plats i dosan.
Skriv svar