ASEA: Underbart med nya layouten/schemat!
nifelheim skrev: ↑30 augusti 2025, 20:09:09ur ett utbildningsperspektiv har 1802 en fördel som gör den överlägesen Z80 och 6502,
1802 går att att "singel steppa", lägsta klockfrekvens är DC

Z80 kan också köras ända ner till DC. Vet inte om det är officiellt specat men detta gjordes där jag gick i gymnasiet en gång i tiden.
Vanliga 6502 går dock inte att köra ner till DC. Vet inte hur det är med de nyare WDC 65C02, de kanske går att köra ner till DC? När jag tänker efter så blir jag 99,9999999999% säker på att det går, för annars skulle Ben Eater (Youtube) inte ha ett enkelsteg-läget för klockan till sin labbdäck-6502-serie.
Det finns för övrigt en race condition i hans klockkrets. Specifikt så när man växlar mellan enkelsteg och oscillator så finns det inget som garanterar att det inte uppstår klockpulser som är kortare än kortaste tillåten pulslängd för processorn. Visst, chansen att detta händer är extremt låg, typ högst 1% ifall man har en 2MHz-krets och klockan står på 20kHz osv, men ändå. Jag tror att jag till och med mailade honom om detta men fick inget svar. Speciellt när det är en nybörjarserie så är det inte riktigt bra när han visar upp en konstruktion som kanske ibland ger felaktiga resultat, till synes slumpmässigt, som kan få folk som följer serien att tro att de gör något fel.