Någon här som byggt EFA-datorn?
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Någon här som byggt EFA-datorn?
Dvs, datorn som presenterades i boken Elektronik för alla, del 4.
CPU'n är en 1802 med ett minne (CDP1823 - 128 byte x8) jag inte sett tidigare.
Jag har skapat schemat i KiCad och tänkte göra kretskort till den, men det ger mig extra arbete då den som designat kretskortet har använt sig utav olika längder på motstånden.
Vilket iofs är OK, men det är ett h-e i KiCad då man måste skapa footprints för varje längd.
Det är lite Cosmac Elf över designen, lite kul är det i alla fall.
CPU'n är en 1802 med ett minne (CDP1823 - 128 byte x8) jag inte sett tidigare.
Jag har skapat schemat i KiCad och tänkte göra kretskort till den, men det ger mig extra arbete då den som designat kretskortet har använt sig utav olika längder på motstånden.
Vilket iofs är OK, men det är ett h-e i KiCad då man måste skapa footprints för varje längd.
Det är lite Cosmac Elf över designen, lite kul är det i alla fall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Någon här som byggt EFA-datorn?
Jag försökte nån gång runt 96ish, men inte ens då fanns minnena att få tag på enligt min lokale elektronikkrängare (mr meltzer)
- Mizzarrogh
Förmodligen obefintlig chans, men jag kan kolla i lådan med gamla kretsar sedan.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag byggde nog ihop nåt på originalkortet köpt från BHIAB men innan jag var riktigt klar sålde jag den till någon.
Har plockat lite med att designa (om) mönsterkortet i Sprint-Layout och noterar att det faktiskt finns två olika layouter till kortet.
Har plockat lite med att designa (om) mönsterkortet i Sprint-Layout och noterar att det faktiskt finns två olika layouter till kortet.
Är minnet unikt i sin specifikation då ? eller kan man ersätta det med ett annat mer tillgängligt DRAM/SRAM ?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det sitter i originalet ett MCM6810, 128x8 bits SRAM. Jag samlade på mig ett gäng sådana eftersom de just används i EFA-datorn och i en sekvenser jag borde bygga klart. Vänta här nu en halvminut ... det är nog en CDP1823.
I en modifierad variant sitter det ett 6164.
I en modifierad variant sitter det ett 6164.
Det gjordes en revision på EFA-datorn in nån av de senare böckerna med bla utökat minne. Kan vara värt att kolla innan man gör kretskortet!
Edit; I del 8
Edit; I del 8
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
”Boken” jag har är andra upplagan. Ni som läser denna tråd och har boken, kolla vilken upplaga ni har.
Det hade varit kul att få tag på ett senare schema från boken.
Det hade varit kul att få tag på ett senare schema från boken.
Jag hade och läste boken då det begav sig, tror det var ungefär då de hade kommit till bok 5 som jag började läsa dessa böcker.
Jag tror att få byggde den. Boken var typ 10 år för sent ute, ungefär. Jag inser att den hade fördelen att man kunde mata in data utan att ha något ROM och utan att behöva ha andra omfattande kretsar, men jag tycker ändå det var en felsatsning från författarna.
Det hade nog varit bättre ifall de byggt en enkel eprom-programmerare/läsare som med enkla medel kan anslutas till ett dussin olika på den tiden vanligt förekommande datorer (typ parallellport på PC, userport på VIC20/C64/C128, enkel krets med addressavkodning och latchar för Sinclair osv), bränn-tid i hårdvara för att vara oberoende av datorns hastighet, och BASIC-listningar för de olika maskinerna. Med detta ordnat så kunde de haft listning på hexdump + assemblerkällkod för ett monitor-EPROM som de även kunde sålt via olika kanaler, och sen byggt med en mer vanligt förekommande processor.
Det hade såklart blivit ett avsevärt mer omfattande projekt och säkert blivit material för flera böcker, men jag tror de hade haft mycket större framgång ifall de byggt t.ex. något med 6502 eller Z80. Enligt en =https://www.studentapan.se/kurslittera ... rotan%2065
=================
6810 har nämnts. Ett problem med dem är att de har inte JEDEC-kompatibel pinout...
Jag tror att få byggde den. Boken var typ 10 år för sent ute, ungefär. Jag inser att den hade fördelen att man kunde mata in data utan att ha något ROM och utan att behöva ha andra omfattande kretsar, men jag tycker ändå det var en felsatsning från författarna.
Det hade nog varit bättre ifall de byggt en enkel eprom-programmerare/läsare som med enkla medel kan anslutas till ett dussin olika på den tiden vanligt förekommande datorer (typ parallellport på PC, userport på VIC20/C64/C128, enkel krets med addressavkodning och latchar för Sinclair osv), bränn-tid i hårdvara för att vara oberoende av datorns hastighet, och BASIC-listningar för de olika maskinerna. Med detta ordnat så kunde de haft listning på hexdump + assemblerkällkod för ett monitor-EPROM som de även kunde sålt via olika kanaler, och sen byggt med en mer vanligt förekommande processor.
Det hade såklart blivit ett avsevärt mer omfattande projekt och säkert blivit material för flera böcker, men jag tror de hade haft mycket större framgång ifall de byggt t.ex. något med 6502 eller Z80. Enligt en =https://www.studentapan.se/kurslittera ... rotan%2065
=================
6810 har nämnts. Ett problem med dem är att de har inte JEDEC-kompatibel pinout...
Det fungerar alldeles utmärkt att använda ett ordinärt CMOS SRAM till denna. Gör ett litet adapterkort och sätt även en D-latch på den för att fånga det höga adressordet.
Jag har byggt en adapter till en original EFA, samt även en egen modifierad variant av denna dator. Båda fungerar helt OK. Specialvarianten har direktanslutna moderna LED's som lyser fint på 0.5mA. Omkopplarna är utbytta mot en PIC 16F1459 och allt drivs från USB.
Min allra första kontakt med processorer var en 1802. Den hade 1K ram i form av 8x2102.
Jag har byggt en adapter till en original EFA, samt även en egen modifierad variant av denna dator. Båda fungerar helt OK. Specialvarianten har direktanslutna moderna LED's som lyser fint på 0.5mA. Omkopplarna är utbytta mot en PIC 16F1459 och allt drivs från USB.
Min allra första kontakt med processorer var en 1802. Den hade 1K ram i form av 8x2102.
Popular Electronics hade ett projekt -76/-77 någon gång. Cosmac 1802 Elf
Statiskt ram kan du väl använda typ 64xx ic ?
Statiskt ram kan du väl använda typ 64xx ic ?
ur ett utbildningsperspektiv har 1802 en fördel som gör den överlägesen Z80 och 6502,
1802 går att att "singel steppa", lägsta klockfrekvens är DC

Om du ändå gör ett nytt kort i Kicad tycker jag du kan lägga till möjligheten att montera ett SRAM av bättre tillgänglighet (6116/6164kanske).
Kan ju överlappa varandra på kortet eftersom bara det ena alternativet kommer att monteras.

Skall den kunna adressera mer än 256 byte krävs även en D-latch för adress demux. Därmed blir det en större ändring av kortet.
Jag har aldrig sett EFA-datorn i den blåa silkscreen som syns på omslaget. Däremot i vitt och vanligast utan någon alls(bara glasfibern).
Antar att de som såldes genom bhiab varit utan silkscreen?
1823 är nog inte lättfunnen idag, hittar man så kostar de nog..
Man kunde ju ha städat upp lite i både layout och krets och lagt till mer minne inkl adressavkodning för alla bitarna.
Men behållt känslan/design/utseende av original silkscreen som syns på omslaget av boken.
Som sagt det gjordes nån revision av kretskortet i EFA8 med mer minne.
Antar att de som såldes genom bhiab varit utan silkscreen?
1823 är nog inte lättfunnen idag, hittar man så kostar de nog..
Man kunde ju ha städat upp lite i både layout och krets och lagt till mer minne inkl adressavkodning för alla bitarna.
Men behållt känslan/design/utseende av original silkscreen som syns på omslaget av boken.
Som sagt det gjordes nån revision av kretskortet i EFA8 med mer minne.
EFA-8