strömprob för oscilloskop

Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor

strömprob för oscilloskop

Inlägg av Wirewrap »

Jag söker en clamp typ strömprob att ansluta till bnc på ett osilloskop. Gärna smal i nosen, ska mäta på en 0,5 mm enkelledare beröringsfritt.
runt 100mA och DC till 200 kHz bandbredd
Den ska inte ha nån märkesbunden specialkontakt utan bnc ut och strömförsörjning via separat kabel.

Något förslag?
H.O

Re: strömprob för oscilloskop

Inlägg av H.O »

Micsig CP2100A går upp till 800kHz och är bland de billigare.
100mA är "down in the noise" för de billigare varianterna men man kan alltid dra ledaren fler varv förbi sensorn för att "multiplicera" strömmen.

Smal i nosen vet jag dock inte. Jämfört med en typisk tångamperemeter, visst men inte jämfört med de betydligt dyrare modellerna.

Eleshop råkar ha rea på Pintek PA-655, ett intressant alternativ till CP2100A:
https://eleshop.eu/pintek-pa-655-curren ... z-50a.html

Jag har själv CP2100B som är snarlik den billigare A-varianten fast med högre bandbredd. Hojta om jag ska göra nått specifikt test.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor

Inlägg av Wirewrap »

Jag söker en mera svagströmaktig variant. 10A 100A mätområde verkar vara vanligt förekommande.
Funderar på att göra en själv av en ferritkärna och en halleffektsensor.
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, nej, som jag skrev - 100mA är "down in the noise". Jag gjorde ett snabbt test med min CP2100B, vid 10mA visar den 20mA, dvs 100% fel. Specen säger 3% +/-50mA på 10A-området så fortfarande OK. Från 100mA och uppåt stämmer den rätt bra.

Men som sagt, om du kan vira ledaren 10 varv så blir 10mA plötsligt 100mA sett med probens ögon.

Om du bygger nått själv, gör en projekttråd!
gkar

Inlägg av gkar »

Nu är detta inte svar på din fråga, men jag har haft samma behov och för det har jag en https://www.tek.com/en/datasheet/30-ac-dc-current-probe och det fungerar mycket bra. Jag tror att Tek har adaptrar för icke Tekskåp.

Att mäta 100mA med den är inga problem alls, den mäter gärna enstaka mA, så tekniken finns.

Man kan ju alltid linda flera varv för ökad känslighet, med alla dess för och nackdelar som bättre SNR och tyvärr ökad induktans vilket kanske gör att man påverkar kretsen mer än man tänkt sig och kanske även mer försämrar frekvensgång.
Värt att tänka på är att ju högre bandbredd desto mer brus kommer man se i tidsdomän.

Behöver du inte DC kan du lösa det med en ferriterkärna som transformator där du mäter med ena tråden och den andra går in i skåpet inställt som 50ohmsingång. Behöver du riktiga siffror kan du svepa upp funktionen med VNA eller signalgenerator och skåp i 50 ohmsdomän.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

En anknytande fråga:

En shuntresistor och en diffprob (med tillräcklgit hög spänningstålighet) är det ett alternativ? Diffproben har andra användningstområden. Inte alltid man kan bryta kretsen och få in en shunt såklart.
Skriv svar