Magic eye rör, är det ens värt
- FormerMazda
Magic eye rör, är det ens värt
Har alltid fascinerats av udda saker som lyser, och nu fyndade jag en rör-radio på loppis som har ett magic eye.
Ingen aning om det funkar, men som radio tänkte jag inte använda det ändå, utan bara röret, till nåt kul kanske.
Men sen kom jag på att jag har aldrig använt ett rör till nåt innan, om inte nixie räknas men det är väl knappt.
Vad vore bare minimum för att få det att lysa upp?
Är det glödspänning och högspänning och grejer?
Ingen aning om det funkar, men som radio tänkte jag inte använda det ändå, utan bara röret, till nåt kul kanske.
Men sen kom jag på att jag har aldrig använt ett rör till nåt innan, om inte nixie räknas men det är väl knappt.
Vad vore bare minimum för att få det att lysa upp?
Är det glödspänning och högspänning och grejer?
Re: Magic eye rör, är det ens värt
Ett Magic Eye är i grunden ett bildrör.
Det ska glöd till för uppvärmningen, det ska högspänning till för att elektronerna kan flyga o fara till den fosforbelägging som utgör den synbara delen.
Sedan ska gaten styra hur mycket bilden ska "spridas" och det görs med en negativ spänning.
Så ja, du ska ha rubbet med.
Det ska glöd till för uppvärmningen, det ska högspänning till för att elektronerna kan flyga o fara till den fosforbelägging som utgör den synbara delen.
Sedan ska gaten styra hur mycket bilden ska "spridas" och det görs med en negativ spänning.
Så ja, du ska ha rubbet med.
- FormerMazda
Googlat lite lätt, är osäker på modell men TROR det är ett EM34.
Och då är det spänning på ~250V med låg effekt och glödspänning på ~6V hög effekt. Kontrollspänning -5 till -15V typ?
Till nixie köpte jag en färdig högspänningsmodul, en sådan borde ju funka kan tänkas, men glödspänningen, den är strömbegränsad eller drar det vad det drar vid given spänning?
Och då är det spänning på ~250V med låg effekt och glödspänning på ~6V hög effekt. Kontrollspänning -5 till -15V typ?
Till nixie köpte jag en färdig högspänningsmodul, en sådan borde ju funka kan tänkas, men glödspänningen, den är strömbegränsad eller drar det vad det drar vid given spänning?
Den drar vad den behöver inte ström, lägg på 6,3V AC.
Funkar som en glödlampa. Notera att det är växelspänning på glöden de brukar inte må så bra av likspänning, efter vad jag förstått.
Funkar som en glödlampa. Notera att det är växelspänning på glöden de brukar inte må så bra av likspänning, efter vad jag förstått.
- FormerMazda
Det vore kanske bäst att leta efter en rör-trafo då.
Finns ju på ali mfl:
Ali-länk
Så behöver jag inte bry mig om glödspänningen, och det borde gå att relativt enkelt likrikta högspäningen.
Men 220VAC blir väl typ 310VDC, skulle resistor räcka som reglering för att ta ner till 250VDC?
Finns ju på ali mfl:
Ali-länk
Så behöver jag inte bry mig om glödspänningen, och det borde gå att relativt enkelt likrikta högspäningen.
Men 220VAC blir väl typ 310VDC, skulle resistor räcka som reglering för att ta ner till 250VDC?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Du kan ju använde det som en VU-meter.
Har du ett slikt rör är det bara att kolla lite efter bra scheman. Har du inget slikt rör kan du köpa ett enkelt kit från Kina fäör en billig slant.
Här är ett exempel: https://www.beamqus.com/product/magic-e ... indicator/
Har du ett slikt rör är det bara att kolla lite efter bra scheman. Har du inget slikt rör kan du köpa ett enkelt kit från Kina fäör en billig slant.
Här är ett exempel: https://www.beamqus.com/product/magic-e ... indicator/
- FormerMazda
Jo men röret har jag, eller ja, hela radion. En Lafayette Model BA-2.
Inte för jag hittar nåt om den alls på nätet, men det är en gammal rör-radio iallfall.
Och jag köpte den just för magic eye. Exakt vilket vet jag inte, men liknar EM34 på bild.
Nu började jag mest spåna på om det känns lönt att skrapa ihop grejer att få igång röret med.
Detta utan att ens veta vad jag ska visualisera med röret..
Men schemat huggis indirekt länkade till var ju intressant, det går ju följa och egentligen är det bara rör-trafon jag behöver.
Det kan ju sitta i radion, men i vilket skick den är i är en annan fråga.
Inte för jag hittar nåt om den alls på nätet, men det är en gammal rör-radio iallfall.
Och jag köpte den just för magic eye. Exakt vilket vet jag inte, men liknar EM34 på bild.
Nu började jag mest spåna på om det känns lönt att skrapa ihop grejer att få igång röret med.
Detta utan att ens veta vad jag ska visualisera med röret..

Men schemat huggis indirekt länkade till var ju intressant, det går ju följa och egentligen är det bara rör-trafon jag behöver.
Det kan ju sitta i radion, men i vilket skick den är i är en annan fråga.
- Mizzarrogh
Tyvärr bleknar de ofta sakta med tiden så har det gått mycket kan det vara väldigt svagt sken på det. Som sagt tidigare så är detta inte ett neonrör i "Nixie" stil så du kan inte använda samma drivdon till detta rör utan mer VFD karakteristik, det är således också mycket mer känsligt än ett neonrör så att du tänker på det om du vill testa saker i olika byggen med det, inuti radion bör du annars finna det du behöver för att kunna köra det, sedan kan du ju välja om du vill fortsätta att använda rör eller om du vill ha mer moderna komponenter till att kontrollera det enligt ovan.
Klart roligt rör är de i allafall.
Du kan nog använda det som ett generellt grafrör om du bara tänkt ha det till dekoration, tja,. varför inte som VU meter... Det är väl mest din egen fantasi som sätter gränsen.
Klart roligt rör är de i allafall.
Du kan nog använda det som ett generellt grafrör om du bara tänkt ha det till dekoration, tja,. varför inte som VU meter... Det är väl mest din egen fantasi som sätter gränsen.

Jag räddade ett "magic eye" ur nån radio som gick på skrot för 40 år sen eller nåt, det ligger fortfarande och väntar på att jag ska göra nåt med det..
Nu blev jag ju lite sugen..
Nu blev jag ju lite sugen..
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag har nog ett 50-tal magiska ögon liggande, rätt många är NOS 

Vissa av de där lär väl vara bristvara, medan andra lättare att få tag på, tror jag.
En nackdel med de som sitter i radioapparater är väl att de normalt alltid var påslagna. Jämför t.ex. de i Tandberg rullbandspelare, som bara var aktiv i inspelningsläget. (Vet inte om glödtråden alltid var på, eller kanske igång på lägre temp, och bara anodspänningen slogs av/på). Dessa var ju såpass bra att Tandberg behöll dem några år på i övrigt heltransistoriserade apparater. Inga sega "VU"-visningar. Senare så tror jag att Tandberg använde toppvisningselektronik till mekaniska visarinstrument. Det är väl allmänt en skillnad mellan nån slags tradition eller nåt mellan USA och Europa, VU eller toppvisning.
En nackdel med de som sitter i radioapparater är väl att de normalt alltid var påslagna. Jämför t.ex. de i Tandberg rullbandspelare, som bara var aktiv i inspelningsläget. (Vet inte om glödtråden alltid var på, eller kanske igång på lägre temp, och bara anodspänningen slogs av/på). Dessa var ju såpass bra att Tandberg behöll dem några år på i övrigt heltransistoriserade apparater. Inga sega "VU"-visningar. Senare så tror jag att Tandberg använde toppvisningselektronik till mekaniska visarinstrument. Det är väl allmänt en skillnad mellan nån slags tradition eller nåt mellan USA och Europa, VU eller toppvisning.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag har en drös av DM71, ”utropstecknet”, satt nog i Tandbergarna som du skriver Mia.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
"Rätt spänning" kan ju också erhållas av DC/DC-omvandlare. Röret behöver inte möe ström och en enkel grunka med en 555, FET och en drossel löser ju det.
Det som man ser, alltså ytan som lyser, är typ zinkoxid (menar jag) och den slits/'bränns' ut med åren.
Alltså med drifttiden, inte glödtiden, lagertiden eller liknande.
Jag gillar också dom och ser faktisk en nytta i att de ju är steglösa i deras visning.
Men med allt omkring för att det ska fungera?
Nä, ids inte.
Alltså med drifttiden, inte glödtiden, lagertiden eller liknande.
Jag gillar också dom och ser faktisk en nytta i att de ju är steglösa i deras visning.
Men med allt omkring för att det ska fungera?
Nä, ids inte.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt: