Motor och motorstyrning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Knoen

Motor och motorstyrning

Inlägg av Knoen »

Jag ska köpa en motor och motorstyrning till det jag ska bygga http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=14743

Jag ska göra en prototyp och försöker hitta en motor och motorstyrning men det är rena kaoset med information om det här.

Vad ska jag välja

Har funderat på denna: 54-462-24 från elfa samt motorstyrning:
73-196-19. Vad tror ni?

Motorn behöver inte vara fullt så kraftig eller göra saker med blixtens hastighet, behöver bara en som gör sitt jobb. Styrningen vore ju nice om den innehöll lite "godis" som acceleration, deaccelration och positionering.

Gärna med ett lättanvänt gränssnitt.

Dock måste jag ha en motorstyrning som jag kan styra kontinuerligt, många av de jag tittat på programmeras en gång för att göra samma kommandon om och om igen utan att man kan ändra dynamiskt. Jag måste kunna styra den vid varje gifet tillfälle.

Något tipps? :)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Eftersom det du bygger nästan är en stor cnc maskin så skulle du kunna använda samma typ av motorstyrningar som används vid dom flesta cnc byggen, dvs med step och dir ingång.
Sen kan du låta en dator skapa styrsignalerna, du kanske tillomed kan använda ett färdiga cnc styrprogram med vissa modifikationer.
Sen vilken motor du behöver vet jag inte eftersom jag saknar uppgift om vilka vridmoment och hastigheter som krävs.
Skulle du vilja ha lite högre hastighet så kan du använda servomotorer som är mycket snabbare än stegmotorer.
Men som drivare skulle nog ett kort från.HobbyCNC fungera bra, finns med 3 eller 4 kanaler och klarar 3A per fas och finns från ca700:-
Och skulle du behöva större drivare så kan jag rekommendera Geckodrive.
Geckodrive har även en trevlig produkt, G-Rex G100 som gör att man kan styra upp till 6st motordrivkretsar,16st digitala utgångar, 4 analoga utgångar, samt läsa av 22st digitala ingångar och 4 analoga ingångar med antingen usb anslutning eller nätverks anslutning.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Re: Motor och motorstyrning

Inlägg av jojje »

Knoen skrev:Har funderat på denna: 54-462-24 från elfa samt motorstyrning:
73-196-19. Vad tror ni?
Dom funkar inte ihop.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Knoen

Inlägg av Knoen »

jojje-> Gör dom inte? Killen på elfas support sa att de gick att köra ihop :(

strombom -> ska undersöka saken
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

För att köra upp och ner är det nog bäst med stegmotorer eftersom du enkelt kan bromsa fast på rätt höjd.

För de övriga rörelserna skulle jag satsa på DC-motorer. Har du tittat på H-bryggan jag länkade till tidigare?

jojje: skulle det inte gå att koppla ditt styrkort så att det skulle gå att använda?

Du kan också kolla här www.ostergrens.se de är duktiga och bra att ha med att göra.
Knoen

Inlägg av Knoen »

Mindmapper -> tack för tippset jag ska kolla in östergrens

Har för mig jag sett en skymt av en h-brygga du länkat till. Ska ta en lite noggrannare koll :)

Jag har sett dessa hållmoment och funderar på hur mycket det egentligen är. Sett 0,5 Nm som hållmoment. Har jag rätt om jag resonerar så här:

Om jag sätter en tungd på 50gram på en stång som är en meter lång. Och fäster den på axeln. Med en vinkel som är 90 grader. Dvs vågrät längs ett golv. Så ska en motor med ett hållmoment om 0,5Nm klara av att hålla det utan att det faller. Rätt eller fel? :)

Mina fysik/mekanikkunskaper är inte vad de varit en gång i tiden :)
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Du kan inte köra en bipolär stegmotor på ett drivkort avsett för en unipolär stegmotor.....
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Knoen skrev:Jag har sett dessa hållmoment och funderar på hur mycket det egentligen är. Sett 0,5 Nm som hållmoment. Har jag rätt om jag resonerar så här:

Om jag sätter en tungd på 50gram på en stång som är en meter lång. Och fäster den på axeln. Med en vinkel som är 90 grader. Dvs vågrät längs ett golv. Så ska en motor med ett hållmoment om 0,5Nm klara av att hålla det utan att det faller. Rätt eller fel? :)

Mina fysik/mekanikkunskaper är inte vad de varit en gång i tiden :)
Det är helt korrekt. Förutsatt att stången inte väger nått förståss =)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Håller fullständigt med anlamotte. Snubben på Elfa var väl en säljare, och inte en tekniker. :)
Skriv svar