Hjälp med Fusion360 Kretskort
- SeniorLemuren
Hjälp med Fusion360 Kretskort
Så där, nu har jag gjort ett schema som skall routas så nu börjar frågorna regna som spö i backen.
1. Hur breda trådar skall man välja. Jag matar en ESP32, Optokopplare, utsignaler till stegmotorernas styrkort, insignaler till/från sd kortläsare .m.m.
2. Kan man dra anslutningar mellan paddarna på CPU som jag gjort på ett ställe? eller skall man gå på andra sidan (2lagers kort)?
3. Vilka andra saker skall man tänka på som är viktiga?
1. Hur breda trådar skall man välja. Jag matar en ESP32, Optokopplare, utsignaler till stegmotorernas styrkort, insignaler till/från sd kortläsare .m.m.
2. Kan man dra anslutningar mellan paddarna på CPU som jag gjort på ett ställe? eller skall man gå på andra sidan (2lagers kort)?
3. Vilka andra saker skall man tänka på som är viktiga?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hjälp med Fusion360 Kretskort
1) Beror på....som mycket annat. För signaler kan du t.ex använda 0.3mm, för matningspänning 0.6-1mm eller mer om/där du har plats. För jord används med fördel ett plan eller "copper pour", annars routa med (minst) samma bredd som Vcc. Försök att inte "slinga" jordanslutningar utan sträva mer mot "stjärnjord".
2) Det går generellt sett bra att dra ledare mellan pads på en standard DIP, ibland får man göra "neck down" på dom, dvs att ledaren är lite tunnare/smalare precis där den passerar. CPU'n är väl hålmonterad så du har väl samma lödöar på baksidan?
3) Använd inte smalare ledare än vad som behövs, placera saker på ett logiskt sett (om möjligt). Ingångar på ena sidan, utgångar på andra sidan t.ex. Vill du ha anslutningar på tre sidor? Du bör kanske ha några monterigshål på kortet? Några oanvända pinnar på MCU kanske routade till test-pads för debugging eller utbyggnad (du har ju gott om plats). Skydd mot omvänd polaritet? Avkopplingskondingar?
2) Det går generellt sett bra att dra ledare mellan pads på en standard DIP, ibland får man göra "neck down" på dom, dvs att ledaren är lite tunnare/smalare precis där den passerar. CPU'n är väl hålmonterad så du har väl samma lödöar på baksidan?
3) Använd inte smalare ledare än vad som behövs, placera saker på ett logiskt sett (om möjligt). Ingångar på ena sidan, utgångar på andra sidan t.ex. Vill du ha anslutningar på tre sidor? Du bör kanske ha några monterigshål på kortet? Några oanvända pinnar på MCU kanske routade till test-pads för debugging eller utbyggnad (du har ju gott om plats). Skydd mot omvänd polaritet? Avkopplingskondingar?
- SeniorLemuren
Tack. Det skapade nästa fråga. Avkopplingskondensatorer? Kan man med schemat få några bra synpunkter på läge och värden? Jag är helt ny på detta med design av kretskort så jag famlar helt i mörker.
ESP32 är ju inte en ren CPU utan sitter på ett litet kretskort med diverse komponenter på, så man kanske måste ta hänsyn till det. 3.3V matningen har jag inte bestämt hur jag skall göra med. Kanske man skall sätta en 3.3V regulator på samma kort medan man ändå håller på?
ESP32 är ju inte en ren CPU utan sitter på ett litet kretskort med diverse komponenter på, så man kanske måste ta hänsyn till det. 3.3V matningen har jag inte bestämt hur jag skall göra med. Kanske man skall sätta en 3.3V regulator på samma kort medan man ändå håller på?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det finns många som gjort klipp om design av ESP32 PCB'r
Exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=EdEwRXiQsfc
https://www.youtube.com/watch?v=UP0-w7tPxF0
Exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=EdEwRXiQsfc
https://www.youtube.com/watch?v=UP0-w7tPxF0
Ja, modulen har "egna" avkopplingskondingar men du bör nog ändå ha lite på "ditt" kort - kanske 10-100uF nära inkommande matning och sedan 1uF eller så vid ESP-modulens 3V3-pinne. Det kanske inte är strikt nödvändigt men kan knappast skada och är lite "good practice". Om du sätter en lokal 3V3 regulator (bra idé) så behöver ju DEN garanterat kondingar på såväl in- som utgång.
En sak till: Jag antar att du tänker programmera ESP'n via dess USB-kontakt. Tänk då på att placera den på sådant sätt att det går att plugga in en sladd i sagda USB-kontakt. Just nu ser set ut som du har kopplingsplintar i vägen.
En sak till: Jag antar att du tänker programmera ESP'n via dess USB-kontakt. Tänk då på att placera den på sådant sätt att det går att plugga in en sladd i sagda USB-kontakt. Just nu ser set ut som du har kopplingsplintar i vägen.
- SeniorLemuren
Bra tänkt med USB-kontakten, men ESP32 sitter i en sockel så den kan programmeras löst. Men det skadar ju inte att fixa så den kan nås även monterad. 

- SeniorLemuren
Nytt problem. Jag skall lägga in en liten 100nF och en 10 uF 25 V. 10 uF som jag hittade i gömmorna är 5.4 mm diam. 2,54 mm pin 12mm hög. Den minsta jag hittar i Fusion är dubbelt så stor. en 100 nF vet jag inte hur den ser ut men det är väl typ dropp. Det formatet hittar jag inte alls. Det verkar vara ute med genomgående ben, nästan allt är ytmonterat. Det måste väl finnas en uppsjö av kondensatorer från Eagle-tiden. de skall väl vara möjliga att importera om man hittar dem.
Det mest vanlige er å lage sitt eget "footprint" hvis man ikke finner et som passer. Vet ikke hvordan i Fusion360 (jeg bruker KiCad), men det der sikkert ganske likt som i Eagle.