230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 11 september 2024, 22:20:47
230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)
Hejsan!
Som rubriken säger så ska jag ge det ett försök att koppla min 230V el i min campervan, dock ska det ses över så jag inte gjort något fel senare.
Men jag har landström via ett CEE-uttag på 16A.
Sedan har jag kopplat in kablaget i detta uttag och ska vidare genom normkapsling, personskyddsbrytare, jordskena och ett vägguttag.
Personskyddsbrytaren är 16A, 2-polig - https://www.clasohlson.com/se/Personsky ... 20products
Jag har skissat på det lite och undra om någon snäll själ kanske ser detta och skriver tillbaka.
Vad gäller invertern så har jag valt att utelämna 12V och 230V koppling, förutom jordning.
Mvh
Simon Lundgren
Som rubriken säger så ska jag ge det ett försök att koppla min 230V el i min campervan, dock ska det ses över så jag inte gjort något fel senare.
Men jag har landström via ett CEE-uttag på 16A.
Sedan har jag kopplat in kablaget i detta uttag och ska vidare genom normkapsling, personskyddsbrytare, jordskena och ett vägguttag.
Personskyddsbrytaren är 16A, 2-polig - https://www.clasohlson.com/se/Personsky ... 20products
Jag har skissat på det lite och undra om någon snäll själ kanske ser detta och skriver tillbaka.
Vad gäller invertern så har jag valt att utelämna 12V och 230V koppling, förutom jordning.
Mvh
Simon Lundgren
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 391
- Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13
Re: 230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)
PSAn har bara enpoligt överströmsskydd, du behöver tvåpoligt. Bättre med en 2-polig JFB följt av några tvåpoliga dvärgar på 6-10 A.
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 11 september 2024, 22:20:47
Re: 230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)
Tack så mycket för den informationen Bo!
Behöver jag fler 2-poliga dvärgbrytare då?
Jag vill helst inte komplicera det för mycket, funkar det att använda en 2-polig JFB och en 2-polig dvärgbrytare för mitt ändamål som ligger på 16A?
Jag ser inte att jag behöver expandera med mer apparater så att säga.
Tack Tack!
Behöver jag fler 2-poliga dvärgbrytare då?
Jag vill helst inte komplicera det för mycket, funkar det att använda en 2-polig JFB och en 2-polig dvärgbrytare för mitt ändamål som ligger på 16A?
Jag ser inte att jag behöver expandera med mer apparater så att säga.
Tack Tack!
-
- Inlägg: 391
- Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13
Re: 230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)
Ska du bara ha ett uttag så behöver du ju inte fler säkringar, det räcker med 1.
Annars kan det vara bra för att få lite selektivitet.
Annars kan det vara bra för att få lite selektivitet.
Re: 230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)
Vad är anledningen att det behövs tvåopligt här ?Bo.Siltberg skrev: ↑21 augusti 2025, 18:30:36 PSAn har bara enpoligt överströmsskydd, du behöver tvåpoligt. Bättre med en 2-polig JFB följt av några tvåpoliga dvärgar på 6-10 A.
Re: 230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)
Sannolikt för att hantera kortslutning mot jord oavsett vilken pol fasen ligger på. Det behövs nog inte om det finns jordfelsbrytare.
Jag hoppas att matningen in är via ett intag och inte ett uttag.
Jag hoppas att matningen in är via ett intag och inte ett uttag.
Re: 230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)
Fast med CEE vet man ju vilken som är fas och N ? (till skillnad från schuko)
Re: 230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)
Jordfelsbrytare ersätter inte avsäkring utan är att betrakta som ett extra skydd.
Re: 230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)
Om intaget är 16A och du använder 2,5mm2-ledare samt uttag osv som är specade för 16A så behöver du i princip ingen säkring.
Det är dock en bra idé att ha tvåpoliga säkringar på 10A eller liknande ändå, för 16A är rätt mycket för vanliga schuko-vägguttag, och dessutom tror jag att t.ex. strömbrytare osv brukar vara för max 10A (men det kan ha ändrats sen jag kollade sist).
Den viktiga frågan här, som du utelämnat, är hur du tänkt med invertern.
Om den har både in för landström och ut för belastningar så är det lätt att ansluta den. Typiskt för inverters som säljs för sol-el-anläggningar.
Om den däremot endast har en utgång så behöver du antingen en reservkraftomkopplare eller så behöver du t.ex. sätta två CEE-uttag och ha en kort sladd med CEE-stickpropp i nån slags "elskåp", för att manuellt flytta en kontakt för att växla ingång. Opraktiskt men lite billigare. Har du råd med en husbil så har du säkert råd med en reservkraftomkopplare också.
Tips: Om du inte redan skaffat grejer för 230V-intaget så kolla på äldre intag för motorvärmare. Fram till nån gång på 90-talet (cirka?) så använder de flesta motorvärmare kontaktdon som är vanliga trepoliga enfas 16A CEE-don, fast svarta istället för blå. En sån, speciellt monterad framtill, gör det lättare att "stealth"-campa om du vill det. Inte för att det är nåt större behov av att göra det i Sverige - det är ju allmänt tillåtet att parkera 24h på de flesta ställen, och hela helgen på helger, utan några förbud mot att sova osv i fordonet. Men ändå.
P.S. kollar besiktningen på sånthär nu för tiden? Det är rimligt, fordon faller under transportstyrelsen (och därmed är det de och inte elsäkerhetsverket som sätter reglerna, och därmed får du dra elen själv. På nåt sätt så anses befolkningen kompetenta nog att dra el så länge det är ett fordon...).
Det är dock en bra idé att ha tvåpoliga säkringar på 10A eller liknande ändå, för 16A är rätt mycket för vanliga schuko-vägguttag, och dessutom tror jag att t.ex. strömbrytare osv brukar vara för max 10A (men det kan ha ändrats sen jag kollade sist).
Den viktiga frågan här, som du utelämnat, är hur du tänkt med invertern.
Om den har både in för landström och ut för belastningar så är det lätt att ansluta den. Typiskt för inverters som säljs för sol-el-anläggningar.
Om den däremot endast har en utgång så behöver du antingen en reservkraftomkopplare eller så behöver du t.ex. sätta två CEE-uttag och ha en kort sladd med CEE-stickpropp i nån slags "elskåp", för att manuellt flytta en kontakt för att växla ingång. Opraktiskt men lite billigare. Har du råd med en husbil så har du säkert råd med en reservkraftomkopplare också.
Tips: Om du inte redan skaffat grejer för 230V-intaget så kolla på äldre intag för motorvärmare. Fram till nån gång på 90-talet (cirka?) så använder de flesta motorvärmare kontaktdon som är vanliga trepoliga enfas 16A CEE-don, fast svarta istället för blå. En sån, speciellt monterad framtill, gör det lättare att "stealth"-campa om du vill det. Inte för att det är nåt större behov av att göra det i Sverige - det är ju allmänt tillåtet att parkera 24h på de flesta ställen, och hela helgen på helger, utan några förbud mot att sova osv i fordonet. Men ändå.
P.S. kollar besiktningen på sånthär nu för tiden? Det är rimligt, fordon faller under transportstyrelsen (och därmed är det de och inte elsäkerhetsverket som sätter reglerna, och därmed får du dra elen själv. På nåt sätt så anses befolkningen kompetenta nog att dra el så länge det är ett fordon...).
Re: 230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)
Precis, det handlar om vad som sitter i andra änden av kabeln. Många campingplatser har fortfarande Schuko-uttag.
Min kabel har visserligen CEE i bägge ändar, men har en kort adapter från Schuko just för detta.
-
- Inlägg: 391
- Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13
Re: 230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)
- Varje gruppledning ska ha sin egen säkring, tvåpolig, även om du bara har en gruppledning.
- Gruppledningar ska vara flexibla, typ FKK eller ännu mer flexibla. Tänk på vibrationer.
- Skyddsutjämning ska finnas av alla ledande berörbara delar.
- Intag ska vara av typen CEE, CEE216 eller CEE416. infälld i karossen 1.8 m över mark.
- Invertern ska du använda för att driva en (1) enskild apparat direkt från dess uttag. Försök inte koppla ihop invertern med den fasta installationen i vagnen.
- FormerMazda
- Inlägg: 6456
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: 230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)
Svar från verkligheten: (och hur de husvagnar jag haft hittills varit byggda från fabrik, svenska som tyska)
* Varje gruppledning ska ha sin egen säkring, tvåpolig, även om du bara har en gruppledning.
Äldre vagnar hade en brytare till hela vagnen, nyare kan ha nån mer. Men en per gruppledning, nja.
* Gruppledningar ska vara flexibla, typ FKK eller ännu mer flexibla. Tänk på vibrationer.
Ska låta den vara osagd, men upplever inte att det är vidare flexibel kabel som använts. Mer EKK liknande.
* Skyddsutjämning ska finnas av alla ledande berörbara delar.
Detta kan nog vara hyfsat väl efterlevt. Kylen är per automatik jordad då den är 230V ansluten. Ramen är det och i regel karossen. Även om jag sett husvagnar där plåtarna tappat kontakt med varandra.
Diskbänk kan jag inte minnas jag har sett skyddsjordad. Men den har väl i regel ingen 230V-ansluten apparat i sig.
* Intag ska vara av typen CEE, CEE216 eller CEE416. infälld i karossen 1.8 m över mark.
1,8m har jag nog aldrig sett nånsin. Det är mer 1m, om ens det.
* Invertern ska du använda för att driva en (1) enskild apparat direkt från dess uttag. Försök inte koppla ihop invertern med den fasta installationen i vagnen.
Säkert en bra praxis, och i nyare vagnar rent olämpligt att mata vagnens intag med inverterns uttag då vagnen både börjar ladda batteriet och slå över till 230VAC-matad 12VDC aggregat.
* Varje gruppledning ska ha sin egen säkring, tvåpolig, även om du bara har en gruppledning.
Äldre vagnar hade en brytare till hela vagnen, nyare kan ha nån mer. Men en per gruppledning, nja.
* Gruppledningar ska vara flexibla, typ FKK eller ännu mer flexibla. Tänk på vibrationer.
Ska låta den vara osagd, men upplever inte att det är vidare flexibel kabel som använts. Mer EKK liknande.
* Skyddsutjämning ska finnas av alla ledande berörbara delar.
Detta kan nog vara hyfsat väl efterlevt. Kylen är per automatik jordad då den är 230V ansluten. Ramen är det och i regel karossen. Även om jag sett husvagnar där plåtarna tappat kontakt med varandra.
Diskbänk kan jag inte minnas jag har sett skyddsjordad. Men den har väl i regel ingen 230V-ansluten apparat i sig.
* Intag ska vara av typen CEE, CEE216 eller CEE416. infälld i karossen 1.8 m över mark.
1,8m har jag nog aldrig sett nånsin. Det är mer 1m, om ens det.
* Invertern ska du använda för att driva en (1) enskild apparat direkt från dess uttag. Försök inte koppla ihop invertern med den fasta installationen i vagnen.
Säkert en bra praxis, och i nyare vagnar rent olämpligt att mata vagnens intag med inverterns uttag då vagnen både börjar ladda batteriet och slå över till 230VAC-matad 12VDC aggregat.
Re: 230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)
Ah, ja det är ju inte helt osannolikt nej, good point.
I min värld använder man väl vanligen enpoliga CEE-don just för att man vill ha koll på L/N. (Ja jag vet att dom har andra fördelar med.)