Trasig transformator?
Trasig transformator?
Har en gammal frekvensräknare där värmesäkringen löst ut i transformatorn, det har skett med någon tidigare ägare. De valde då att brygga säkringen med tenn. När jag fick instrumentet så var laddaren till det interna blybatteriet dåligt och laddade med för hög spänning och kokade batteriet. Det är nu fixat och batteriet bytt, däremot är jag osäker på skicket på transformatorn. Jag har såklart bytt tennet mot en extern säkring på 125mA som ser ut att hålla och borde förhoppningsvis skydda mot de värsta farorna. Transformatorn ser ut att komma upp i runt 55-60+ grader men jag har ingen uppfattning om vad som är rimligt här men jag anar att det här är onormalt.
Schema som referens, kraftförsörjning är på sida 19: https://www.jackenhack.com/slask/pm6665_pm6669.pdf
Vet inte om det går att säga något om vad för spänning man borde förvänta sig på sekundärsidan? Jag får ut en ganska ful kantig vågform på ca 20V men som ligger lite skjuten mot det negativa hållet, sådär +7 V till -13 V.
Är den trasig har jag kollat upp en firma som gör service på elektronik och ska höra om de kan linda om den. Tror inte jag kan hitta någon ersättare om man inte köper ett en till räknare för att plocka delar.
Schema som referens, kraftförsörjning är på sida 19: https://www.jackenhack.com/slask/pm6665_pm6669.pdf
Vet inte om det går att säga något om vad för spänning man borde förvänta sig på sekundärsidan? Jag får ut en ganska ful kantig vågform på ca 20V men som ligger lite skjuten mot det negativa hållet, sådär +7 V till -13 V.
Är den trasig har jag kollat upp en firma som gör service på elektronik och ska höra om de kan linda om den. Tror inte jag kan hitta någon ersättare om man inte köper ett en till räknare för att plocka delar.
Re: Trasig transformator?
Är det en termosäkrong som har 2 tådar och ligger mot varandra sammanfogat med en tennpärla
Instickad i ett litet plasthölje
Dessa var vanliga på Philips produkter och skulle bytas i sin helhet då det var ett tenn med låg smältpunkt
Ett trasigt batteri kan ha överlastat trafon och om någon lött ihop trådarna på termosäkringen med vanligt lödtenn kan trafons isolering ha skadats pga.överhettning
En vanlig säkring gör ingen nytta där
Instickad i ett litet plasthölje
Dessa var vanliga på Philips produkter och skulle bytas i sin helhet då det var ett tenn med låg smältpunkt
Ett trasigt batteri kan ha överlastat trafon och om någon lött ihop trådarna på termosäkringen med vanligt lödtenn kan trafons isolering ha skadats pga.överhettning
En vanlig säkring gör ingen nytta där
Har trafon varit inkopplad i apparaten när du mätt på sekundärsidan?
Termosäkringen är inbyggd i trafon så den vet jag inte hur den ser ut.
Ja, den har varit inkopplad när jag mätte.
Skulle en elektronikfirma kunna linda om den och kanske även byta ut termosäkringen? Det kanske är bäst att fråga dem iofs.
Ja, den har varit inkopplad när jag mätte.
Skulle en elektronikfirma kunna linda om den och kanske även byta ut termosäkringen? Det kanske är bäst att fråga dem iofs.
Det är nog svårt att få gjort för rimliga pengar, bättre att hitta nån annan lämplig ersättare i så fall.
55-60 grader är nog ingen fara om det håller sej max där, men visst det låter lite varmt.
Mätningen är nog vad man kan förvänta sej i en inkopplad krets, vågformen beror nog på dioderna i likriktarbryggan.
Att spänningen är förskjuten kan bero olika belastning på minus och plussidan.
Vilket är rimligt eftersom minussidan ofta är mer av en referensspänning än strömförsörjning.
Om du läser datablad för spänningsregulatorerna så ser du vad som är lämpligt att mata dem med.
Men jag gissar att mellan 7-15V per 5V regulator är rätt ok, 20V totalt låter rimligt.
Däremot så skulle kolla alla elektrolytkondningar i nätdelen noga så ingen är dålig där, vilket är vanligt fel och vilket kan skapa onödig belastning (och dålig filtrering).
55-60 grader är nog ingen fara om det håller sej max där, men visst det låter lite varmt.

Mätningen är nog vad man kan förvänta sej i en inkopplad krets, vågformen beror nog på dioderna i likriktarbryggan.
Att spänningen är förskjuten kan bero olika belastning på minus och plussidan.
Vilket är rimligt eftersom minussidan ofta är mer av en referensspänning än strömförsörjning.
Om du läser datablad för spänningsregulatorerna så ser du vad som är lämpligt att mata dem med.
Men jag gissar att mellan 7-15V per 5V regulator är rätt ok, 20V totalt låter rimligt.
Däremot så skulle kolla alla elektrolytkondningar i nätdelen noga så ingen är dålig där, vilket är vanligt fel och vilket kan skapa onödig belastning (och dålig filtrering).
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Vad är instrumentet värt för dig? Vad får en transformator kosta?
Jag har låtit två firmor i Tyskland linda transformatorer åt mig, den ena mer frekvent än den andra. Frag Jan Zuerst har både fixat EI- och toroidtrafar: http://www.fragjanzuerst.de/
Jag har låtit två firmor i Tyskland linda transformatorer åt mig, den ena mer frekvent än den andra. Frag Jan Zuerst har både fixat EI- och toroidtrafar: http://www.fragjanzuerst.de/
Det finns väl ingen anledning att bekosta en omlindning om trafon funkar.
Vad menar du med "laddaren till det interna blybatteriet".
För mig ser det ut som att den skickar den oreglerade spänningen direkt till batteriet.
Hur mår C127 (Avkopplingskonding på 6800uF)
Vad menar du med "laddaren till det interna blybatteriet".
För mig ser det ut som att den skickar den oreglerade spänningen direkt till batteriet.
Hur mår C127 (Avkopplingskonding på 6800uF)
Kan nog tänka att bekosta ifall det kostar 500-1000 kr men sen börjar det kosta mer än vad jag betalat för instrumentet.
Den oreglerade spänningen går till en transistor TS1 som reglerar spänningen till batteriet.
Både C127 och C128 har jag mätt med LCR-mätare och de är okej.
Den oreglerade spänningen går till en transistor TS1 som reglerar spänningen till batteriet.
Både C127 och C128 har jag mätt med LCR-mätare och de är okej.
"Jag får ut en ganska ful kantig vågform på ca 20V men som ligger lite skjuten mot det negativa hållet, sådär +7 V till -13 V."
Är det efter glättningen alltså ?
Vad är det för batteri ?
Jag ser inte TS1 på sida 19 (PDF sida 19 = Manual sid 15)
Det ser mer ut som ett relä som kastar om spänningen från matning av instrumentet när det är på, till laddning av batteriet när instrumentet är av.
Är det efter glättningen alltså ?
Vad är det för batteri ?
Jag ser inte TS1 på sida 19 (PDF sida 19 = Manual sid 15)
Det ser mer ut som ett relä som kastar om spänningen från matning av instrumentet när det är på, till laddning av batteriet när instrumentet är av.
Nej det är in till diodbryggan som jag ser den vågformen.
Det är blysyrebatteri på 6 V och lite över 2 Ah om jag minns rätt.
Laddkretsen syns på PDF sida 27, manual sida 23.
Det är blysyrebatteri på 6 V och lite över 2 Ah om jag minns rätt.
Laddkretsen syns på PDF sida 27, manual sida 23.
Jag hittade den och det ser ut som hela den kretsen matas från BU101 men jag kan inte riktigt se vad den kommer ifrån.
Jag tycker dock inte att TS1 är inblandad i laddkretsen.
Jag tycker dock inte att TS1 är inblandad i laddkretsen.
Det verkar som att BU101 = BU105 på sid 19.
TS1 har dom lyckats sätta som beteckning på fler ställen, så den är som du säger med i laddkretsen med.
Det är väl intressant att kolla hur laddspänningen ser ut. Det borde man kunna kolla på 1.6A säkringen före batteriet (VL1)
TS1 har dom lyckats sätta som beteckning på fler ställen, så den är som du säger med i laddkretsen med.
Det är väl intressant att kolla hur laddspänningen ser ut. Det borde man kunna kolla på 1.6A säkringen före batteriet (VL1)
-
-
Jag skulle misstänka någon diod i likriktarbryggan har pajjat. Mät med oscilloskopet efter bryggan och se om du har med alla pulser. Annars byt bara likriktarbryggan och se efter vad som händer med strömförbrukning och uppvärmning av trafon.
Det var en intressant tanke, jag kan ha sett något lustigt ut från bryggan men som jag inte reagerade på då jag inte misstänkte den. Jag ska dubbelkolla ikväll